Förslag på gäster till Årsmötet 2000 i Malmö Underlag till styrelsemöte 1-2 december 1999

1999-12-02

Förslag på gäster till Årsmötet 2000 i Malmö

De förslag som hitills kommit in är följande:

Förslag från samordningsgruppen för Sydasien:
1) Henri Tiphagne, Indien - förestår People's Watch - Tamil Nadu, en NGO som bildades i delstaten Tamil Nadu med syfte att bevaka och agera för mänskliga rättigheter i delstaten. Henri Tiphagne har fortlöpande kontakt med Sydasienteamet på IS.

2) Parvez Imroz och Parveena Ahanger, Indien. Parvez Imroz är advokat och Parveena Ahanger är förälder till en son som "försvann" efter det han arresterats. De är från Srinagar, Jammu och Kashmir och är två av grundarna av organisationen "Association of the Parents of Disappeared People" (APDP). Organisationen bildades 1996. APDP:s arbete har generell räckvidd som berör många av Amnestys frågor, "försvinnanden, mr- försvarare etc".

3) Seem Misra, Indien - sedan 1998 samordnare för AI:s arbete med Human Rights Defenders i Indien.

Förslag från Ulla Birgegård, samordnare för Pakistan:
1) Asmaja Hangi eller annan representant för någon kvinnoorganisation i Pakistan.

Förslag från grupp 244 i Malmö:
1) Samuel Jordan, AI USA - Director for "Program to Abolish the Death Penalty" . Arbetar i Washington DC med att påverka lagstiftningen när det gäller dödstraffet och att påverka rättegången.

Förslag från kvinnogruppen i Stockholm:
1) Ehsan Ullah Khan, Pakistan - Ordförande i BLLF (Skuldslavarnas Befrielsefront) Startat ca 240 skolor i Pakistan för befriade skuldslavar, där även den omtalade och idag döda Iqbal Masih ingick. Mr Khan är för närvarande politisk flykting i Sverige.