Överenskommelse mellan Svenska sektionen av Amnesty International och Svenska Amnestyfonden Underlag till styrelsemöte 1-2 december 1999

Överenskommelse mellan
Svenska sektionen av Amnesty International och Svenska Amnestyfonden

§ 1.
Detta är en överenskommelse mellan Svenska sektionen av Amnesty International och Svenska Amnestyfonden som reglerar samarbetet mellan båda parter.

§ 2.
Svenska Amnestyfondens sekreterare är anställd av Svenska Sektionen och tjänstgör vid Amnestyfonden.
Villkor och kostnad för denna tjänst regleras i denna överenskommelse.
Tillsättande av tjänsten som fondsekreterare sker på samma sätt som övriga tjänstetillsättningar. Amnestyfonden skall dock ge sitt godkännande och inför nyanställning ges möjlighet att utse en person till den grupp som intervjuar sökande till tjänsten som fondsekreterare. Ev. omplacering sker efter godkännande av Amnestyfonden.

§ 3.
Svenska sektionen tillhandahåller kontorsgemensamma utrymmen och resurser till Amnestyfondens sekreterare. Amnestyfonden ersätter Svenska sektionen för det kontorsutrymme sekreteraren disponerar med en hyreskonstnad som svarar mot nyttjad yta i förhållande till sekretariatets totala yta och hyreskostnad. Amnestyfonden ersätter dessutom Svenska sektionen för kontorskostnader. Beloppen regleras årligen med hänsyn till kostnadsutvecklingen.
För 1997 beräknat till 24.000 kr för hyreskostnad och 16.800 kr för kontorskostnader.

§ 4.
Amnestyfonden ersätter Svenska sektionen för dess löne- och lönebikostnader samt arbetsgivaravgifter för fondsekreteraren. Tjänstgöringen vid Amnestyfonden är för närvarande på heltid.

§ 5.
Svenska sektionen av Amnesty International har arbetsgivaransvaret för fondsekreteraren.

Fondsekreteraren har att hålla generalsekreteraren underrättad om det löpande arbetet.
Amnestyfondens ordförande och generalsekreteraren skall ha ett regelbundet och ömsesidigt informationsutbyte.

§ 6.
Amnestyfonden har arbetsledaransvaret för fondsekreteraren. Amnestyfonden beslutar efter överenskommelse med generalsekreteraren om övertid, ledighet eller annan frånvaro gällande fondsekreteraren.

§ 7.
Arbetsfördelningen vad gäller kontorsgemensamma arbetsuppgifter ändras endast efter beslut av generalsekreteraren sedan överenskommelse träffats med fondstyrelsen, varvid Amnestyfondens ersättning till Svenska Sektionen kan komma att regleras. Förändringar av större och permanent art (mer än 20 % av tjänst under två månader av ett år) beslutas av Svenska sektionens styrelse efter godkännande av Fondstyrelsen.

§ 8.
Löpande information om Svenska sektionens verksamhet skall ges av sektionsstyrelsens ledamöter i fondstyrelsen.

§ 9.
Generalsekreteraren har närvaro-, yttrande- och förslagsrätt vid fondstyrelsens möten.

§ 10.
Detta avtal löper med ett kalenderår i taget och skall för att upphöra att gälla sägas upp minst sex månader före avtalstidens slut.
Uppsägning skall ske skriftligen och tillställas respektive styrelse.

§11
Detta avtal ersätter tidigare "överenskommelse mellan fonden och sektionens styrelse med anledning av att sektionen för fondens räkning tillhandahåller en fondsekreterare på heltid samt kontorsplats och kontorsutrustning" från januari 1989 samt "riktlinjer för fondsekreterarens ställning i förhållande till den övergripande arbetsledningen och planeringen" fastställda den 19 augusti 1988 och 20-21 augusti 1988 av respektive styrelser.

Stockholm / 1997 Stockholm / 1997

Charlotta Nordenberg Madeleine Seidlitz