Kommentarer till det ekonomiska utfallet till och med oktober 1999 Underlag till styrelsemöte 1-2 december 1999

Kommentarer till det ekonomiska utfallet till och med oktober 1999

Perioden (oktober)

Intäkterna för oktober månad är 1 143 tkr högre än i oktober 1998. De största skillnaderna ligger på medlemsintäkter (+43 tkr), spontana gåvor över 10 tkr (+526 tkr), givarbreven (+523 tkr), annonsintäkter Amnesty Press (-59 tkr) och intäkter från företagssamarbete (+62 tkr).
Medlemsåret 1999 inleddes den 20/9-1998, vilket innebar att vi inte fick några medlemsintäkter i oktober i fjol avseende 1998. Medlemsåret 2000 inleddes i samband med Amnestyveckan den 18 oktober i år.
Vad gäller spontana gåvor fick vi i oktober i år in en stor anonym gåva på 552 tkr.
Den stora skillnaden avseende givarbreven beror på att det i september förra året aldrig skickades ut något givarbrev på grund av Radiohjälpskampanjen.

Kostnaderna för oktober månad är ca 165 tkr högre än för samma period 1998.

Ackumulerat resultat (januari - oktober)

Totalt ligger intäkterna efter tio månader 1999 ca 2591 tkr (8,9%) lägre än efter motsvarande period 1998.

Intäkterna för hel- och delbetalande medlemmar är efter tio månader ca 573 tkr lägre än efter tio månader 1998. I antal personer innebär det att 2824 färre (1513 helbetalande och 1311 delbetalande) har betalat medlemsavgiften än motsvarande period föregående år.

När det gäller försäljningen ligger den försäljning som rör Rapporter och Almanackan o dyl 87 tkr lägre än efter motsvarande period 1998. Anledningarna till detta är att Årsrapporten hitills i år har sålt för 70 tkr, vilket är 51 tkr mindre än per oktober 1998. Dessutom har även utbildningsmaterialet Födda Fria sålt sämre än i fjol (-43 tkr). Vad gäller Årsrapporten så tros minskningen bero på att allt fler tar ut information via internet och att den inte marknadsförts som tidigare år.
Annonsförsäljningsföretaget har ännu inte kommit igång med sitt arbete av försäljning av annonser i Amnesty Press , vilket innebär att intäkterna från annonsförsäljningen enbart uppgår till 52 tkr (17,5% av budget).

Spontana gåvor har oktober 1999 ett utfall som är 3500 tkr lägre än i oktober föregående år, vilket framförallt beror på att vi per oktober 1998 fått ett stort arv uppgående till 3,9 mkr.

Intäkter som ligger högre per oktober 1999 än oktober 1998 är gåvor från grupper & distrikt som ligger ca 469 tkr högre, vilket bl.a. beror på en gåva på totalt 500 tkr från Halmstadgruppernas loppmarknad.
Vad gäller intäktsslaget företagssamarbete avser utfallet på 78 tkr ersättning enligt vårt avtal med SCA Fine Paper för 1998 och första halvåret 1999.

Intäktsslaget insamlingar (dvs givarbreven) ligger 1057 tkr högre än efter tio månader 1998, vilket beror på att det inte skickades ut något givarbrev i september i fjol till följd av Radiohjälpskampanjen.
Human- och Hjälpfonden skulle om det varit utdelning per sista oktober tillsammans gett ca 9689 tkr, dvs 3889 tkr över budget. Under året har antalet sparare i Humanfonden ökat med 757 personer (7,3%).

De totala kostnaderna efter tio månader ligger ca 338 tkr lägre än oktober 1998. Detta trots förändrade redovisningsprinciper som innebär att intäkterna och kostnaderna för medlemmar nu tas på samma år som de avser samt att kostnaderna för avskrivningar nu bokas kontinuerligt under året.
Programkostnaderna ligger 225 tkr högre än per oktober 1998 och då är ca 313 tkr avseende medlemsavisering och återvärvning av äldre medlemmar inkluderade, en kostnad som tidigare legat i slutet på året. Ytterligare en skillnad är kostnader för september månads givarbrev på ca 125 tkr, en kostnad vi inte hade förra året enligt det som tidigare nämnts. Kostnader som ligger lägre än oktober 1998 är bl.a. kostnader för medlemmar (210 tkr), om man bortser från de ovan nämnda 313 tkr för medlemsavisering och återvärvning.
Personalkostnaderna ligger ca 851 tkr lägre än per oktober 1998, vilket framförallt beror på en kostnad på ca 700 tkr avseende ett avgångsvederlag till den i juli 1998 avgående generalsekreteraren samt att kostnaden för övertid är ca 140 tkr lägre än per oktober 1998.
Utfallet för personalkostnader per oktober månad i år inkluderar dessutom retroaktiv lön avseende löneökningen from juli månad.
Sekretariatskostnaderna inklusive avskrivningar är ca 141 tkr högre än samma period föregående år. Föregående års utfall för oktober inkluderar ej kostnader för avskrivningar, vilka i årets ackumulerade utfall uppgår till ca 638 tkr. Kostnader som hitintills är lägre än föregående år är bl.a. hyran (ca 160 tkr) och reparation&underhåll av lokaler (ca 123 tkr) till följd av minskade lokalytor och porto avseende frankeringsmaskinen (ca 100 tkr).

När det gäller kostnadsbudgeten, har i bifogade tabeller hänsyn tagits till de beslut styrelsen fattade på juni respektive septembermötet om disponibla delar för juni uppgående till 2110 tkr (varav 136 tkr avser disponibelt 2) och för september 185 tkr (avseende disponibelt 1). Sammanlagt har styrelsen fattat beslut om en budget uppgående till 38099 tkr.

Prognos

Intäktsprognosen har justerats vad gäller Human- och Hjälpfonden, där utgångspunkten varit 90% av beloppet på om utdelningen varit i oktober, vilket är ca 2920 tkr mer än budgeterat.
Totala intäkter beräknas bli ca 38,9 mkr, vilket är 0,7 mkr mer än enligt budget.

Även vad gäller kostnadsprognosen föreligger en förändring. Årsrapporten beräknas kosta ca 380 tkr, vilket är 100 tkr mer än budgeterat och 50 tkr mer än tidigare prognosticerat.
Totalt sett beräknas dock tidigare kostnadsprognos på 38,1 mkr att kunna hållas, eftersom den inkluderade en post för oförutsedda kostnader uppgående till 150 tkr.

Resultatet för år 1999 kommer enligt föreliggande prognos att bli ett överskott på ca 0,9 mkr.

1999-11-18
Olle Stålberg & Astrid Jansen