Arbetsgång för att ta fram riktlinjer för prioriteringar av kampanjer och aktioner Underlag till styrelsemöte 1-2 december 1999

Från: B-utskottet
Datum: 1999-11-29

Bakgrund

Svenska sektionen har inte tillräckliga resurser för att arbeta med samtliga kampanjer och aktioner. De resurser som erfordras är både ekonomiska och personella resurser liksom frivilliga insatser.

Mot bakgrund av detta måste sektionen välja att antingen öka resurserna för kampanjarbetet (dvs prioritera bort något annat) eller välja att göra prioriteringar inom kampanjarbetet. Väljer vi att göra det sistnämnda, så måste riktlinjer tas fram för hur dessa prioriteringar skall göras.

Det här dokumentet är B-utskottets förslag till styrelsen om en arbetsgång för att ta fram riktlinjer till prioriteringar i kampanjarbetet. Vi betonar att denna prioritering enbart ska gälla kampanjer och aktioner - inte RAN eller aktionsfall. Vi noterar dock att denna prioritering även indirekt kan komma att omfatta andra delar av vårt arbete t.ex. när det gäller annonser och annat utåtriktat material.

Det är viktigt att frågan om prioriteringar förs ut i organisationen för diskussion. Utskottet föreslår en workshop som skickas ut till grupper, distrikt och samordnare. Utskottet kommer också kontakta distriktsombuden för att uppmana dem att genomföra workshopen på sina distriktsmöten. Diskussionerna ska i första hand utmynna i svar på frågorna:
1. Vilka kriterier bör vi ge störst betydelse när vi gör prioriteringar av kampanjer/aktioner?
2. Mot bakgrund av svaret på fråga 1: Vilka länder bör vi prioritera?
3. Ska sektionen prioritera ett stort eller ett litet antal länder?
Workshopen kan användas fram till december 2000, då utskottet sammanställer de svar som kommit in.

Exempel på några olika kriterier som skulle kunna påverka vilka länder sektionen väljer att prioritera är:
* MR-situationen i landet
* Landets strategiska och politiska betydelse
* Sveriges kontakter med landet (t.ex. handel, bistånd, diplomati och kulturella kontakter).
* Svenska sektionens kunskaper om landet (finns det t.ex. fungerande samordnare...?)
* Uppmärksamheten i media kring landet alternativt frånvaron av uppmärksamhet kring landet.
* Andra amnestysektioners och IS prioriteringar
Genom workshopen ska dessa och ytterligare tänkbara kriterier diskuteras.

Förslag till arbetsgång och tidplan för arbetet:

4-5 dec 1999: Styrelsen antar denna arbetsplan.
Dec 1999: En workshop utarbetas av B-utskottet (ansvarig Maria Eklund).
5 jan 2000: Workshopen skickas ut till rörelsen genom Grupptrycket. B-utskottet ska också skriva till distriktsombuden och be dem att ta upp workshopen på sina distriktsmöten.
Jan-dec 2000: B-utskottet försöker driva på diskussionerna, bl.a. genom AmnestyDebatt och interna hemsidan.
Dec 2000: B-utskottet sammanställer svaren på workshopen och skickar ut till sektionen för synpunkter.
Mars 2001: Styrelsen fastställer ett förslag till årsmötet om sektionens prioriteringar.
Maj 2001: Årsmötet diskuterar styrelsens förslag. Definitivt beslut fattas av årsmötet eller av styrelsen på mötet i juni.

B-utskottet föreslår styrelsen besluta:

att svenska sektionen ska prioritera vissa länder i kampanjarbetet (dvs kampanjer och aktioner),
att antalet länder och kriterierna för prioriteringarna beslutas om först efter att en genomgripande diskussion förts i sektionen om detta samt
att anta här föreslagen arbetsgång och tidplan.