Beslutsunderlag om det minskade antalet grupper. Underlag till styrelsemöte 1-2 december 1999

Från: B-utskottet
1999-11-29

Beslutsunderlag om det minskade antalet grupper.

Det minskade antalet grupper är ett stort problem som sektionen har haft under de senaste tio åren. Medlemmar slutar och grupper läggs ner och det rekryteras inte tillräckligt många nya medlemmar. Problemet i problemet är att det har diskuterats om och om igen utan att riktigt leda till några förslag på konkreta lösningar. Under 90-talet har fyra stora utredningar gjorts, utan att problemet har minskat.

Vårt förslag är ett försök som förhoppningsvis kan få oss att komma ett steg närmre lösningen. Vi föreslår att sektionen bildar en "gruppbildargrupp". Gruppens sammansättning beslutas på B-utskottets möte den 27-28 februari 2000. I gruppen ska 10 geografiskt utspridda personer ingå. Distrikten delas upp bland personerna i gruppen. Sedan är meningen att dom i samarbete med distriktsombuden och distriktets medlemmar ska bilda så många grupper som möjligt. De ska också hjälpa distrikten med det lokala stödet till både de nya och gamla grupperna. Vi föreslår att gruppen bildas i början av nästa år och arbetar fram till våren 2001. Gruppens arbete ska därefter utvärderas av B-utskottet. Vi räknar med att gruppen endast kommer att behöva ha två möten under denna tiden. Gruppens medlemmar kommer också att ha utgifter för resor och material.
Målen för gruppen är:
* Att bilda 30 nya grupper.
* Att hjälpa distriktet att förbättra stödet till de nya grupperna.

B-utskottet föreslår styrelsen besluta:
att ge B-utskottet i uppdrag att tillsätta en "gruppbildargrupp".
att gruppens sammansättning ska vara klar senast den 27 februari 2000.
att "gruppbildargruppen" får en budget på 40.000 kronor för år 2000.
att uppdra åt B-utskottet att formulera direktiv för gruppens arbete.