Årsmötet och förslaget till handlingsplan Underlag till styrelsemöte 1-2 december 1999

Datum: 1999-11-26

Årsmötet och förslaget till handlingsplan

För att underlätta diskussionerna på årsmötet och göra bättre kopplingar till handlingsplanen skulle man kunna tänka sig en årsmötesstruktur som följer den som tillämpades på ICM i Tróia. Förslaget till handlingsplan 2000-2004 (HP) skulle då motsvara ICM-resolution P1 (Tróia Action Plan) och vara den första och sista som diskuteras och fattas beslut om på årsmötet. Innan man går över till beredningsgruppena och behandlar styrelsens övriga förslag till årsmötet och inkomna motioner, skulle alltså den övergripande inriktningen i HP, huvudmål, tillväxttakt etc, diskuteras. Beredningsgruppernas indelning och diskussioner skulle då befinna sig inom HPs ramverk och enskilda förslag och motioner kunna kopplas till de olika huvudmålen och strategierna (MTOs och LTOs) i HP. Som ett sista inslag på årsmötet fattas beslut om hela HP.

Det här förslaget innebär att styrelsen, som vanligt, måste bestämma i vilken beredningsgrupp respektive styrelseförslag och motion hör hemma, men också att beredningsgruppernas indelning måste bygga på HPs struktur. Det senare är nytt och resulterade på ICM att man övergav den traditionella indelningen (A, B, C, D) för beredningsgrupperna "Research", "Action", "Membership" och "Finance". Något liknade skulle kunna göras för årsmötet. En traditionell indelning av huvudmålen och de stödjande strategierna i HP ser ut som följer.

Huvudmål: Beredningsgrupp

A. Öka aktivismen B/C
B. Bekämpa tortyr A/B
C. Arbeta mot övergrepp som drabbar kvinnor A/B
D. Stärka asylrätten och flyktingars rättigheter A
E. Agera för människorättsförsvarare A/B

Strategier som stöder huvudmålen:

1. Stärka utrednings- och aktionsstrategierna A/B
2. Få människor att agera B/C
3. Främja mänskliga rättigheter B
4. Vidareutbilda människor och utveckla organisationen C
5. Förbättra information och kommunikation C
6. Garantera ekonomisk stabilitet och tillväxt D

En mer "gränsöverskridande" indelning kan vara att ha tre beredningsgrupper enligt mönstret A/B, B/C och C/D där den sista gruppen består av "ensamma C och D". Beredningsgruppernas koppling till HP skulle då se ut så här (namnen bara förslag):

Grupp A/B ("policy, utredning och aktion")
Bekämpa tortyr
Arbeta mot övergrepp som drabbar kvinnor
Agera för människorättsförsvarare
Stärka asylrätten och flyktingars rättigheter
Stärka utrednings- och aktionsstrategierna

Grupp B/C ("aktivism och mr-undervisning")
Öka aktivismen
Få människor att agera
Främja mänskliga rättigheter

Grupp C/D ("resurser och utveckling")
Vidareutbilda människor och utveckla organisationen
Förbättra information och kommunikation
Garantera ekonomisk stabilitet och tillväxt

HPs olika delar, övriga förslag från styrelsen och inkomna motioner skulle alltså ingå i någon av de tre grupperna. Naturligtvis måste en slutlig indelning av beredningsgrupperna anpassas till det förslag till handlingsplan som styrelsen för fram till årsmötet efter remissrundan.

Förslag till beslut

att förslaget till handlingsplan för svenska sektionen 2000-2004 utgör ramverket för årsmötets hantering av förslag och motioner

att indelningen i beredningsgrupper på årsmötet följer indelningen i huvudmål och stödjande strategier i förslaget till handlingsplan

att sekretariatet till styrelsens januarimöte tar fram ett förslag till dagordning för årsmötet enligt ovan