Befattningsbeskrivning för GS och KC Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2000


Befattningsbeskrivning för Generalsekreterare (GS)

Huvudfunktioner

Generalsekreteraren utses av svenska sektionens styrelse och har av styrelsen fått det delegerade arbetsgivaransvaret. Generalsekreteraren ansvarar för sekretariatets verksamhet inför styrelsen.

Generalsekreteraren har det övergripande ansvaret av arbetet på sekretariatet samt fördelar arbetet och delegerar befogenheter på sekretariatet.

Generalsekreteraren är svenska sektionens främsta talesperson och ansvarar för det utåtriktade arbetet i frågor gällande organisationens verksamhet.

Ansvarsfördelningen mellan styrelsen och generalsekreteraren regleras i dokumentet "Arbetsordning för styrelsen av svenska sektionen av Amnesty International."

Huvudsakliga arbetsområden

Generalsekreterarens ledning och fördelning av arbetsuppgifter inom sekretariatet regleras i dokumentet "Beslutsgång för sekretariatet" och omfattar nedanstående.

Utåtriktat arbete
Offentliga uttalanden.
Stöd till den lokala organisationens aktiviteter runt landet.
Representation i offentliga sammanhang.
Kontakt med den svenska regeringen, landets departement och myndigheter, internationella organisationer och av andra länder utsedda representanter.
Kontroll av utgående material som produceras av sekretariatet, detta omfattar även material som används inom rörelsen.

Personal
Rekrytering.
Ansvarar för en god och ändamålsenlig arbetsmiljö.
Planering av utvecklingssamtal.
Genomförande av utvecklingssamtal.
Personalpolicy.
Löneförhandling och -sättning.
Avveckling av personal.

Information
Generalsekreteraren informerar styrelseordföranden om uttalanden, artiklar, annat officiellt material eller händelser som kan förmodas väcka uppmärksamhet.
Där Amnestys policy ej föreligger eller är oklar skall generalsekreteraren samråda med styrelsen innan han/hon uttalar sig offentligt.
Vad gäller arbetsgivaransvaret har generalsekreteraren en kontinuerlig rapporteringsskyldighet till styrelsen.
Generalsekreteraren skall regelbundet hålla styrelsen informerad om den ekonomiska situationen.

Befattningsbeskrivning för kontorschef (KC)


Huvudfunktioner för kontorschefen

Organisation
KC är direkt underställd generalsekreteraren (GS) och är arbetsledare för den centrala personal- och ekonomifunktionen. KC är samordnare för sekretariatets team samt utlokaliserade tjänster inom sitt ansvarsområde med undantag för de tjänster som är direkt underställda GS samt tjänstgör som GS vid dennes bortovaro.

Ansvar
KC ansvarar för det operativa, interna sekretariatsarbetet, arbetsmiljön och sekretariatets skötsel och säkerhet, samt utför GS funktioner efter beslut av GS.

Befogenheter
KC leder och fördelar arbetet samt delegerar befogenheter inom sitt ansvarsområde samt vidtar de åtgärder som krävs för en god arbetsmiljö. Vidare vidtar KC åtgärder för att utrustning och lokaler ska vara ändamålsenliga.
KC verkar i övrigt enligt gällande attestregler och delegeringsordning, speciellt som tf GS.


Huvudsakliga arbetsområden

Arbetsledning
Ledning och fördelning av arbetsuppgifter för genomförande av nedanstående.

Verksamhetsplanering och budget
Framtagande av förslag till budget, verksamhetsplan och verksamhetsberättelse.
Uppföljning och utvärdering av sekretariatsarbetet.
Löpande kontroll av sekretariatskostnader.
Utarbetande av begärda utredningar.

Personal
Rekrytering, i samråd med GS.
Planering av utvecklingssamtal, i samråd med teamen.
Genomförande av utvecklingssamtal med direkt underställd personal samt teamsamordnare efter GS önskemål.
Utbildning och kompetensutveckling av personalen.
Genomförande av åtgärder för god och ändamålsenlig arbetsmiljö.

Information
KC är tillsammans med GS informationskanalen mellan styrelse och personal.

Säkerhet och lokaler
Genomförande av säkerhetsåtgärder.
Inköp av utrustning samt tjänster för lokalernas underhåll.

Övrigt
Deltagande som adjungerad vid sektionsstyrelsens möten.
Arbetsuppgifter enligt GS önskemål.