Protokoll från AU-mötet den 19 november 2000 Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2000

amnesty international
svenska sektionen svenska amnestyfonden

PROTOKOLL

TELEFONMÖTE MED STYRELSENS ARBETSUTSKOTT (AU) DEN 19 NOVEMBER 2000

Ledamöter Närvarande
Hanna Roberts X
Christian Gräslund X
Maria Eklund X
Nicklas Liss-Larsson X
Henrik Zetterquist
Sekretariatet
Dan Grundin X

1. Fastställande av dagordningen

Beslut

att fastställa dagordningen med de ändringar och tillägg som framgår av protokollet.

2. Rapport från utskotten

Christian Gräslund rapporterar från A-utskottets möte den 18 november. Madelaine Seidlitz och Emelia Frennmark har tagit fram ett underlag om Amnesty och Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar, som ska föreläggas styrelsens decembermöte.

Beslut

att bjuda in Madelaine Seidlitz som föredragande i frågan på styrelsens decembermöte.

A-utskottet arbetar även med frågan om indirekt statligt stöd. Eftersom detta arbete i vissa avseenden knyter an till diskussionen om Rådgivningsbyrån föreslår Christian Gräslund att även detta diskuteras på styrelsens decembermöte.

Beslut

att A-utskottet inkommer med ett underlag om indirekt statligt stöd till styrelsens decembermöte.

Christian Gräslund informerar slutligen AU om det pågående arbetet med den internationella mandatöversynen.

Maria Eklund rapporterar från B-utskottets möte den 12 november. Utskottet arbetar med medlemsutbildning/mr-undervisning, enskilda aktivister, gruppbildargruppen, handlingsplan för grupperna samt SCRAs översyn av kampanjarbetet.

Nicklas Liss-Larsson rapporterar från C-utskottet. Förslag till reviderade direktiv ligger i styrelsens diskussionsdatabas. På C-utskottets senaste möte den 12 november diskuterades distriktens ekonomiska och juridiska status utifrån en rapport från de C-utskottsmedlemmar som ingår i en arbetsgrupp tillsammans med medlemmar från D-utskottet. Vidare diskuterades aktivistcentret i distrikt Skåne-Blekinge. C-utskottet har tolkat årsmötesbeslutets (56:2000) sista att-sats så att sektionen står för lönekostnaderna. Distriktet ska inkomma med en projektplan till styrelsens januarimöte 2001 och innan dess ska C-utskottet ha kommit med synpunkter på projektplanen. Slutligen diskuterades indikatorer/nyckeltal för att mäta aktivismen i sektionen, bl a som en hjälp att utvärdera satsningen på ett aktivistcenter. C-utskottet anser att styrelsen bör diskutera detta på junimötet 2001.

Henrik Zetterquist rapporterar från D-utskottets senaste möte. Utskottet arbetar främst med följande frågor: uppföljning av arbetet med att bredda den finansiella basen, ny budgetmodell, testamentespolicy, distriktens ekonomiska och juridiska status (tillsammans med C-utskottet), samt budgetmötet/budgetprocessen.

AU diskuterar den kritik av utskottens arbete son framfördes i Granskningskommitténs rapport till budgetmötet. Hanna Roberts föreslår att man bör undersöka om utskotten kan formeras redan i samband med årsmötet.

3. Årsmötet 2001

- Förslag till kallelse till årsmötet

Dan Grundin redogör för förslaget till kallelse. Eftersom Destination Gotland kommer att hålla i det praktiska kring resor och logi kommer kallelsens utseende och anmälningsproceduren skilja sig från tidigare år. Destination Gotlands priser för 2001 är ännu inte fastslagna, så distriktets förslag till årsmötesbudget presenteras på styrelsens decembermöte. Christian Gräslund påpekar att det blir extra viktigt att medlemmarna håller anmälningstiden. Dessutom föreslår han att man i kallelsen lyfter fram demokratifrågorna och mandatöversynen.

- Förslag till arbetsordning och årsmöteshandbok

AU går igenom förslaget till arbetsordning för årsmötet och årsmöteshandboken. Inga förändringar föreslås.

- Direktiv för distriktens, samordningarnas och specialgruppernas verksamhetsberättelser

AU tar del av sekretariatets underlag och betonar att det är viktigt att så många verksamhetsberättelser som möjligt kommer in. Styrelsens distriktsansvariga bör ta kontakt med sina respektive distrikt och ta upp verksamhetsberättelser och förberedelser inför årsmötet.

AU diskuterar vidare en mall för verksamhetsberättelsen och att kopplingar i möjligaste mån görs till de åtta huvudmålen i handlingsplanen 1996-2000.

Beslut

att uppdra åt sekretariatet att ta fram en mall för verksamhetsberättelse med de åtta huvudmålen i handlingsplanen 1996-2000 samt exempel på aktiviteter under varje huvudmål.

- Grovplanering inför årsmötet

Hanna Roberts föreslår att en mindre grupp arbetar med planeringen av gäster och seminarier. Henrik Zetterqvist föreslår att en erfaren person från något distrikt längre fram involveras i detta arbete.

Beslut

att uppdra åt Hanna Roberts och Dan Grundin att arbeta vidare med planeringen av årsmötet till styrelsens decembermöte.

- Styrelsens förslag till årsmötet

AU identifierar ett antal områden som kan komma att innebära förslag från styrelsen: den internationella mandatöversynen, riktlinjer för indirekt statligt stöd, demokratifrågor (utifrån DUG och DAWG). Det nationella mandatseminariet i december och DUG-seminariet i januari kommer att ge styrelsen ytterligare vägledning i dessa frågor.

4. Förslag till budget 2001

- Budgetmötets rekommendationer

Inga förslag framkom på budgetmötet som innebär några förändringar i förslaget till budget 2001. Dan Grundin redogör emellertid för ett antal områden som kan komma att innebära ytterligare kostnader 2001: Amnesty Business Group, aktivistcentret i Malmö (lönekostnader), översättning och tryck av tortyrrapporten, arbetet med svenska Amnestys historia. Eftersom stor osäkerhet råder om dessa kostnader, ska de inte läggas in i förslaget till budget, men redovisas på styrelsemötet i december. AU är av den uppfattningen att eventuella tillkommande kostnader ska rymmas inom ramen för budgeten på 44 000 tkr.

- Granskningskommitténs rapport

AU enas om att rapporten bör tas upp som en särskild rapportpunkt på styrelsemötet i december.

5. ICM 2001

Hanna Roberts meddelar att hon kommer att lägga fram det slutliga förslaget till ICM-delegation med reserver på styrelsens decembermöte.

DAWGs rapport kommer att tas upp på styrelsens decembermöte, då även en avstämning inför sektionens mandatseminarium den 9 december görs.

Fonden diskuterar två eventuella resolutioner till ICM om dels en utvärdering av biståndsmandatet, dels statliga bidrag för bistånd. Sektionsstyrelsens eventuella synpunkter på dessa måste tas upp senast på AU den 14 januari 2001.

AU diskuterar frågan om att ansöka om värdskap för ICM 2003.

Beslut

att svenska sektionen inte kommer att ansöka om att få arrangera ICM 2003.

6. Strategi för stöd till den internationella rörelsen

Henrik Zetterquist redogör för gruppens arbete och förslag enligt underlag. Under punkt 1a föreslår Hanna Roberts att om medel som disponeras av sektionen (100 tkr) ej utnyttjas ska de vid årsskiftet överföras till SDC. AU föreslår att gruppen arbetar vidare med att konkretisera punkt 1b, men ställer sig bakom punkt 2.

Beslut

att gruppen reviderar förslaget avseende punkt 1b till styrelsemötet i december.

7. Fördelning av intäkter via autogiro

Dan Grundin och Christian Gräslund informerar AU om de pågående diskussionerna i samverkansgruppen kring denna fråga. Ett nytt förslag har kommit från Amnestyfonden som samverkansgruppen och sekretariatet måste titta närmare på.

Beslut

att avföra frågan om fördelning av intäkter via autogiro från dagordningen på styrelsens decembermöte.

8. Amnesty Business Forum

Eftersom ingen ansökan om specialgruppsstatus för gruppen inkommit till AU, diskuterades översättningen av Human Rights - is it any of your business? (AIUK) som SNS (Studieförbundet näringsliv och samhälle) planerar. Hanna Roberts redogör för bakgrunden utifrån underlag från Carl Söderbergh. AU konstaterar att frågan är komplicerad, men anser att SNS kan och bör ge ut denna bok på svenska utan att direkta kopplingar till den svenska sektionen görs. Att material om företag och mänskliga rättigheter sprids anser AU vara enbart positivt, däremot finns det risker med ett direkt samarbete runt boken där SNS och svenska Amnesty står som utgivare och där vissa företag finns med som fallstudier. Vi bör däremot se till att vi deltar aktivt i de sammanhang där dessa frågor diskuteras (seminarier o d).

Beslut

att uppdra åt Hanna Roberts och Carl Söderbergh att fortsätta diskussionen med SNS utifrån AUs synpunkter.

9. Prioriteringar i handlingsplanen 2002-2004

Dan Grundin redogör för sekretariatets förslag till övergripande prioriteringar av sektionens handlingsplan för åren 2002-2004. AU ställer sig positivt till förslaget och hänskjuter frågan vidare till styrelsens decembermöte.

10. Övriga frågor

- Breddning av den finansiella basen

Henrik Zetterquist redogör för underlaget från D-utskottet om uppföljning av arbetet med att bredda den finansiella basen.

Beslut

att uppdra åt sekretariatet att till styrelsens marsmöte 2001 inkomma med en rapport om hur detta arbete fortskrider.

- Internationellt biståndsmöte

Sektionen har fått en förfrågan från Amnestyfonden om ekonomiskt stöd till det internationella biståndsmötet i december.

Beslut

att sektionen bekostar en av middagarna för deltagarna under mötet.

- Brev från Siwe Raadik om svenska Amnestys historia.

Beslut

att uppdra åt Hanna Roberts att besvara brevet från Siwe Raadik.

Dan Grundin Hanna Roberts Christian Gräslund
Protokollförare Mötesordförande Vice ordförande