- Skriv ut
- Uppdaterad 19 Sep 2013
Prioriteringar i Handlingsplanen 2002-2004 Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2000
Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 10 november 2000
Prioriteringar i Handlingsplanen 2002-2004
Bakgrund
På styrelsemötet i juni 2000 beslutades "att uppdra åt sekretariatet att till septembermötet 2000 ta fram förslag till verksamhetsplan för 2001 och ett övergripande förslag till prioriteringar för en årsvis planering 2002-2004".
På styrelsemötet i september bad sekretariatet om uppskov med detta uppdrag till decembermötet, eftersom arbetet med prioriteringar visade sig vara relativt komplicerat.
Prioriteringar i Handlingsplanen 1996-2000
I genomförandet av den förra handlingsplanen (1996-2000) arbetade dåvarande styrelser med två prioriteringsnivåer, "H" (högre) resp "L" (lägre). De åtta huvudmålen gavs årsvis högre eller lägre prioritet, samma sak skedde med delmålen under varje huvudmål. Ett resultat av detta var emellertid att vissa huvudmål kunde ha lägre prioritet, samtidigt som vissa delmål under samma huvudmål gavs högre prioritet. I praktiken arbetade man alltså med fler prioriteringsnivåer.
Grundtanken med prioriteringarna var att sektionens "basarbete" skulle hålla en viss nivå och anknyta till Amnestys långsiktiga mål (LTOs i Ljubljana Action Plan). Förändringen att budgetera i fast resp disponibla delar, där fast och disp 1 utgör ett slags "oförändrad" nivå, tillkom bl a för att sektionen på ett bättre sätt ska kunna definiera nivåerna på arbetet med de långsiktiga målen. Prioriteringsnivåerna H och L kom i detta sammanhang att betyda högre resp lägre prioritet i förhållande till en tänkt basnivå, som dock inte skulle underskridas. I praktiken tolkades emellertid ett L snarare som "låg prioritet" med resultatet att verksamhet med denna prioritet ibland hamnade under basnivån. Medlemsutbildningen är ett sådant exempel på verksamhet som trots uttalade högre ambitioner tilldelades allt mindre resurser under den förra handlingsplaneperioden
Förslag till prioriteringar 2002-2004
Vi föreslår att två prioriteringsnivåer, "Mellan" och "Hög", används, och att all verksamhet som inte har någon av dessa prioriteringsnivåer betecknas "Bas". Det är naturligtvis inte möjligt att exakt fastställa vad dessa nivåer innebär, de ska snarare ses som ett stöd i planeringen och uppföljningen av verksamheten. I begreppen görs inte heller någon skillnad mellan kvantitativa och kvalitativa insatser eller mellan ekonomiska, personella eller andra resurser. Nivån "Mellan" inom ett program kan med andra ord kräva mer ekonomiska resurser än nivån "Hög" inom ett annat. Här tror vi att arbetet med att utveckla olika typer av "nyckeltal", t ex för att mäta aktivismen, kommer att ha stor betydelse för att förbättra både planering och uppföljning av verksamheten.
Med "Bas" avses den nivå som uttrycks som "Tillväxt- och förändringsmål i basverksamheten" i Handlingsplanen, och som bygger på Amnestys sex långsiktiga mål. Ett annat sätt att uttrycka denna nivå i budgettermer är att den motsvarar den "oförändrade" nivå som utgörs av fast och disp 1. Fast verksamhet har genomgående getts beteckningen "Bas". Exempel på detta är den verksamhet som rör organisationens demokratiska processer, som årsmötet, styrelsen och valberedningen.
Vi föreslår vidare en uppställning utgående från de sex långsiktiga målen och där en koppling görs mellan de olika programmen under de långsiktiga målen och de sex huvudmålen i Handlingsplanen. Notera dock att inte alla program har en koppling till något av huvudmålen. För att lättare åskådliggöra dessa kopplingar har vi valt att numrera även huvudmålen i Handlingsplanen enligt följande:
1. Bekämpa tortyr och dödsstraffet
2. Arbeta mot övergrepp som drabbar kvinnor
3. Stärka asylrätten och flyktingars rättigheter
4. Agera för människorättsförsvarare
5. Öka aktivismen
6. Effektivare fundraising
Program |
2002
|
2003
|
2004
| Kommentar |
1. Utredning och aktioner | ||||
Kampanjer och aktioner
(huvudmål 1-6) | Hög | Hög | Hög | Vi vet ännu inte vilka större kampanjer som planeras under perioden, men anser att nivån på kampanjarbetet i svenska sektionen måste höjas avsevärt. |
Lobby (huvudmål 1-4) | Hög | Mellan | Mellan | Hur kommer svenska sektionens arbete inom EU-föreningen att se ut efter ordförandeskapet? |
Flykting (huvudmål 3) | Hög | Mellan/Hög | Mellan/Hög | Prioriteringar 2003-2004 beror på utvärdering 2002. |
MR-försvarare (huvudmål 4) | Bas | Hög | Hög | Prioriterat andra perioden i HP (2003-2004). |
2. Medlemsaktiviteter | ||||
Specialgrupper (huvudmål 1-4) | Hög | Hög | Hög | Prioriterat i HP, främst tortyr, dödsstraffet, kvinnor. |
Arbetsgrupper (huvudmål 1-5) | Mellan | Mellan | Mellan | Öka aktivismen, men gäller det arbetsgrupper? |
Distrikt (huvudmål 5) | Hög | Hög | Hög | Vilken roll kommer distrikten att ha under perioden? |
Samordnare (huvudmål 1-5) | Mellan/Hög | Mellan/Hög | Mellan/Hög | Prioriteringarna 2002-2004 beror på utvärderingen av samoprojektet 2001, men även av planeringen av kampanjer och aktioner och IS' prioriteringar. |
Medlemsutbildning (huvudmål 5) | Mellan | Mellan | Mellan | |
Blixtaktioner (huvudmål 1-5) | Bas | Bas | Bas | Allt viktigare på nätet, minskat antal "pappersmottagare". |
Kortkampanjen (huvudmål 1-5) | Bas | Bas | Bas | Vädjanden allt viktigare på nätet, KK bör finnas kvar så länge den efterfrågas. |
3. Främja mänskliga
rättigheter | ||||
MR-undervisning (huvudmål 5) | Mellan | Mellan | Mellan | Fortsatt samarbete med andra organisationer. |
4. Medlemmar och
organisation | ||||
Regional verksamhet (huvudmål 5) | Hög | Hög | Hög | Nya aktivistcentra, expansion Region väst genom nytt projekt. |
Ungdomsarbete (huvudmål 1-5) | Hög | Hög | Mellan | Ej specifikt utpekat i HP, men förmodligen den viktigaste målgruppen för att "öka aktivismen". |
Utveckling AI | Mellan | Mellan | Mellan | Ej prioriterat bland huvudmålen i HP, utredning hösten 2000. |
Intersekt. möten | Mellan | Mellan | Mellan | Ej prioriterat bland huvudmålen i HP. |
Personalutbildning | Bas | Bas | Bas | Bibehålla nivån från 2000/2001. |
Årsmötet (huvudmål 5) | Bas | Bas | Bas | Beror på DUGs arbete och framtida deltagande. |
Styrelsen | Bas | Bas | Bas | |
ICM, int. möten | Bas | Hög | Bas | ICM hålls 2003, kan bli förändringar pga DAWGs arbete. |
Valberedningen (huvudmål 5) | Bas | Bas | Bas | |
Budgetmötet (huvudmål 6) | Bas | Bas | Bas | |
Verksamhetsplanering (huvudmål 1-6) | Mellan | Mellan | Mellan | |
Allm. resekostnader | Bas | Bas | Bas | |
Oförutsedda utgifter | Bas | Bas | Bas | |
5. Information och
kommunikation | ||||
Massmediaarbete (huvudmål 1-4) | Hög | Hög | Hög | Relaterat till alla mål i HP! |
Årsrapporten (huvudmål 1-4) | Bas | Bas | Bas | Framtiden för den svenska ÅR osäker. |
MR-information (huvudmål 1-5) | Hög | Hög | Hög | Bör öka väsentligt, framför allt via webben. |
Amnesty Press (huvudmål 1-6) | Hög | Mellan | Mellan | 2002 bör ägnas åt att utveckla/förändra AP, bl a som ett led i arbetet med medlemsvård. |
Marknadsföringsmtrl (huvudmål 6) | Hög | Hög | Hög | Kopplat till "effektivare fundraising". |
6. Finansiell stabilitet
och tillväxt | ||||
Medlemmarna (huvudmål 5-6) | Hög | Hög | Hög | Prioriterat i HP. |
Insamling (huvudmål 6) | Hög | Hög | Hög | Prioriterat i HP. |
Registerhantering (huvudmål 6) | Bas | Bas | Bas | Bibehållen nivå från 2001. |
Försäljning | Bas | Bas | Bas | |
Almanackan (huvudmål 6) | Bas | Bas | Bas | Almanackans framtid beror på hur arbetet med medlemsvården och framtida intäkter utvecklas. |
7. Gemensamma
kostnader | ||||
Sekretariatet | Hög | Bas | Bas | Eventuell flytt 2002. |
ADB | Hög | Hög | Hög | |
Tryckeri | Bas | Bas | Bas | Bibehållen nivå. |
Personal | Hög | Mellan | Mellan | Ytterligare tjänsteutrymme behövs 2002 för att förverkliga HP. |
Avskrivningar | Bas | Bas | Bas | |
8. Internationella
rörelsen | ||||
IS-avgiften | Bas | Bas | Bas | IS-avgiften beräknas öka i takt med intäkternas tillväxt. |
Förslag till beslut
att fastställa ovanstående prioriteringar av verksamheten för perioden 2002-2004