Prioriteringar i Handlingsplanen 2002-2004 Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2000

Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 10 november 2000

Prioriteringar i Handlingsplanen 2002-2004

Bakgrund
På styrelsemötet i juni 2000 beslutades "att uppdra åt sekretariatet att till septembermötet 2000 ta fram förslag till verksamhetsplan för 2001 och ett övergripande förslag till prioriteringar för en årsvis planering 2002-2004".

På styrelsemötet i september bad sekretariatet om uppskov med detta uppdrag till decembermötet, eftersom arbetet med prioriteringar visade sig vara relativt komplicerat.

Prioriteringar i Handlingsplanen 1996-2000
I genomförandet av den förra handlingsplanen (1996-2000) arbetade dåvarande styrelser med två prioriteringsnivåer, "H" (högre) resp "L" (lägre). De åtta huvudmålen gavs årsvis högre eller lägre prioritet, samma sak skedde med delmålen under varje huvudmål. Ett resultat av detta var emellertid att vissa huvudmål kunde ha lägre prioritet, samtidigt som vissa delmål under samma huvudmål gavs högre prioritet. I praktiken arbetade man alltså med fler prioriteringsnivåer.

Grundtanken med prioriteringarna var att sektionens "basarbete" skulle hålla en viss nivå och anknyta till Amnestys långsiktiga mål (LTOs i Ljubljana Action Plan). Förändringen att budgetera i fast resp disponibla delar, där fast och disp 1 utgör ett slags "oförändrad" nivå, tillkom bl a för att sektionen på ett bättre sätt ska kunna definiera nivåerna på arbetet med de långsiktiga målen. Prioriteringsnivåerna H och L kom i detta sammanhang att betyda högre resp lägre prioritet i förhållande till en tänkt basnivå, som dock inte skulle underskridas. I praktiken tolkades emellertid ett L snarare som "låg prioritet" med resultatet att verksamhet med denna prioritet ibland hamnade under basnivån. Medlemsutbildningen är ett sådant exempel på verksamhet som trots uttalade högre ambitioner tilldelades allt mindre resurser under den förra handlingsplaneperioden

Förslag till prioriteringar 2002-2004
Vi föreslår att två prioriteringsnivåer, "Mellan" och "Hög", används, och att all verksamhet som inte har någon av dessa prioriteringsnivåer betecknas "Bas". Det är naturligtvis inte möjligt att exakt fastställa vad dessa nivåer innebär, de ska snarare ses som ett stöd i planeringen och uppföljningen av verksamheten. I begreppen görs inte heller någon skillnad mellan kvantitativa och kvalitativa insatser eller mellan ekonomiska, personella eller andra resurser. Nivån "Mellan" inom ett program kan med andra ord kräva mer ekonomiska resurser än nivån "Hög" inom ett annat. Här tror vi att arbetet med att utveckla olika typer av "nyckeltal", t ex för att mäta aktivismen, kommer att ha stor betydelse för att förbättra både planering och uppföljning av verksamheten.

Med "Bas" avses den nivå som uttrycks som "Tillväxt- och förändringsmål i basverksamheten" i Handlingsplanen, och som bygger på Amnestys sex långsiktiga mål. Ett annat sätt att uttrycka denna nivå i budgettermer är att den motsvarar den "oförändrade" nivå som utgörs av fast och disp 1. Fast verksamhet har genomgående getts beteckningen "Bas". Exempel på detta är den verksamhet som rör organisationens demokratiska processer, som årsmötet, styrelsen och valberedningen.

Vi föreslår vidare en uppställning utgående från de sex långsiktiga målen och där en koppling görs mellan de olika programmen under de långsiktiga målen och de sex huvudmålen i Handlingsplanen. Notera dock att inte alla program har en koppling till något av huvudmålen. För att lättare åskådliggöra dessa kopplingar har vi valt att numrera även huvudmålen i Handlingsplanen enligt följande:

1. Bekämpa tortyr och dödsstraffet
2. Arbeta mot övergrepp som drabbar kvinnor
3. Stärka asylrätten och flyktingars rättigheter
4. Agera för människorättsförsvarare
5. Öka aktivismen
6. Effektivare fundraising


Program
2002
2003
2004
Kommentar
1. Utredning och aktioner
Kampanjer och aktioner
(huvudmål 1-6)
Hög Hög Hög Vi vet ännu inte vilka större kampanjer som planeras under perioden, men anser att nivån på kampanjarbetet i svenska sektionen måste höjas avsevärt.
Lobby (huvudmål 1-4) Hög Mellan Mellan Hur kommer svenska sektionens arbete inom EU-föreningen att se ut efter ordförandeskapet?
Flykting (huvudmål 3) Hög Mellan/Hög Mellan/Hög Prioriteringar 2003-2004 beror på utvärdering 2002.
MR-försvarare (huvudmål 4) Bas Hög Hög Prioriterat andra perioden i HP (2003-2004).
2. Medlemsaktiviteter
Specialgrupper (huvudmål 1-4) Hög Hög Hög Prioriterat i HP, främst tortyr, dödsstraffet, kvinnor.
Arbetsgrupper (huvudmål 1-5) Mellan Mellan Mellan Öka aktivismen, men gäller det arbetsgrupper?
Distrikt (huvudmål 5) Hög Hög Hög Vilken roll kommer distrikten att ha under perioden?
Samordnare (huvudmål 1-5) Mellan/Hög Mellan/Hög Mellan/Hög Prioriteringarna 2002-2004 beror på utvärderingen av samoprojektet 2001, men även av planeringen av kampanjer och aktioner och IS' prioriteringar.
Medlemsutbildning (huvudmål 5) Mellan Mellan Mellan
Blixtaktioner (huvudmål 1-5) Bas Bas Bas Allt viktigare på nätet, minskat antal "pappersmottagare".
Kortkampanjen (huvudmål 1-5) Bas Bas Bas Vädjanden allt viktigare på nätet, KK bör finnas kvar så länge den efterfrågas.
3. Främja mänskliga
rättigheter
MR-undervisning (huvudmål 5) Mellan Mellan Mellan Fortsatt samarbete med andra organisationer.
4. Medlemmar och
organisation
Regional verksamhet (huvudmål 5) Hög Hög Hög Nya aktivistcentra, expansion Region väst genom nytt projekt.
Ungdomsarbete (huvudmål 1-5) Hög Hög Mellan Ej specifikt utpekat i HP, men förmodligen den viktigaste målgruppen för att "öka aktivismen".
Utveckling AI Mellan Mellan Mellan Ej prioriterat bland huvudmålen i HP, utredning hösten 2000.
Intersekt. möten Mellan Mellan Mellan Ej prioriterat bland huvudmålen i HP.
Personalutbildning Bas Bas Bas Bibehålla nivån från 2000/2001.
Årsmötet (huvudmål 5) Bas Bas Bas Beror på DUGs arbete och framtida deltagande.
Styrelsen Bas Bas Bas
ICM, int. möten Bas Hög Bas ICM hålls 2003, kan bli förändringar pga DAWGs arbete.
Valberedningen (huvudmål 5) Bas Bas Bas
Budgetmötet (huvudmål 6) Bas Bas Bas
Verksamhetsplanering (huvudmål 1-6) Mellan Mellan Mellan
Allm. resekostnader Bas Bas Bas
Oförutsedda utgifter Bas Bas Bas
5. Information och
kommunikation
Massmediaarbete (huvudmål 1-4) Hög Hög Hög Relaterat till alla mål i HP!
Årsrapporten (huvudmål 1-4) Bas Bas Bas Framtiden för den svenska ÅR osäker.
MR-information (huvudmål 1-5) Hög Hög Hög Bör öka väsentligt, framför allt via webben.
Amnesty Press (huvudmål 1-6) Hög Mellan Mellan 2002 bör ägnas åt att utveckla/förändra AP, bl a som ett led i arbetet med medlemsvård.
Marknadsföringsmtrl (huvudmål 6) Hög Hög Hög Kopplat till "effektivare fundraising".
6. Finansiell stabilitet
och tillväxt
Medlemmarna (huvudmål 5-6) Hög Hög Hög Prioriterat i HP.
Insamling (huvudmål 6) Hög Hög Hög Prioriterat i HP.
Registerhantering (huvudmål 6) Bas Bas Bas Bibehållen nivå från 2001.
Försäljning Bas Bas Bas
Almanackan (huvudmål 6) Bas Bas Bas Almanackans framtid beror på hur arbetet med medlemsvården och framtida intäkter utvecklas.
7. Gemensamma
kostnader
Sekretariatet Hög Bas Bas Eventuell flytt 2002.
ADB Hög Hög Hög
Tryckeri Bas Bas Bas Bibehållen nivå.
Personal Hög Mellan Mellan Ytterligare tjänsteutrymme behövs 2002 för att förverkliga HP.
Avskrivningar Bas Bas Bas
8. Internationella
rörelsen
IS-avgiften Bas Bas Bas IS-avgiften beräknas öka i takt med intäkternas tillväxt.

Förslag till beslut

att fastställa ovanstående prioriteringar av verksamheten för perioden 2002-2004