Bilaga 7. Sekretariatets verksamhetsplan 2001 (kort version) Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2000

Sekretariatets verksamhetsplan 2001 (kort version) - Bilaga 7

1. Utredning och aktioner

Land- och temakampanjer

Fast Disp 1 Disp 2
Att genomföra de aktioner som aviseras i APB och som vi är ombedda att deltaga i, samt de vi själva väljer. Antalet aktioner beräknas till 8-9. Vi deltar i de årligen återkommande aktionerna: kvinnoaktionen (8 mars), fackliga aktionen (1 maj), Amnestyveckan (oktober), barnaktionen (20 november) och MR-dagen (10 december).

Att förverkliga handlingsplanens huvudmål Bekämpa tortyr. Fortsatt deltagande i Kampanjen mot Tortyr. Aktivt deltaga i arbete med tre projektländer (Turkiet, Peru och Israel). Ordna seminarier. Producera material.
Att genomföra de aktioner som aviseras i APB och som vi är ombedda att deltaga i, samt de vi själva väljer. Antalet aktioner beräknas till 8-9. Vi deltar i de årligen återkommande aktionerna: kvinnoaktionen, fackliga aktionen, Amnestyveckan, barnaktionen och MR-dagen.

Att följa det internationella arbetet med kampanjer. Delta i planeringsmöten inför kommande kampanjer och eventuella övergripande kampanjsamordnarmöten.

Som en av ett begränsat antal sektioner, delta i arbetet med projektet Country Linking Indonesien. Projektet går ut på att dels att stärka och stödja utveckling för mänskliga rättigheter, dels utveckla en beredskap inför en eventuellt krissituation i landet.

IGO/NGO - lobby

Fast Disp 1 Disp 2
Föra ut Amnestys synpunkter kring MR-frågor till regering och UD.

Föra ut Amnestys budskap och göra ambassaduppvaktningar löpande under året

Följa arbetet inom EU-föreningen och delta i föreningens årsmöte

Löpande följa det svenska ordförandeskapet i EU
Fortlöpande förmedla information till regering och UD, vad gäller frågor som rör bl.a EU, FN:s olika organ, OSSE, Europarådet.

Förbereda möten med MR-gruppen i riksdagen. Förse riksdagsmännen med information i samband med utländska besök, riksdagsmännens olika resor, underlag till motioner mm.

Följa Amnestys internationella lobbyarbete och delta i i intersektionellt möte för IGO-coordinators

Inrätta en arbetsgrupp till stöd för lobbyarbetet

Flyktingfrågor

Fast Disp 1 Disp 2
Bistå flyktingombuden med relevant information.

Besvara frågor från myndigheter, advokater, organisationer och enskilda. Sprida information till centrala myndigheter samt riksdag och regering.
En terminsträff planeras för flyktingombuden.

Uppvakta myndigheter för att fästa deras uppmärksamhet på vissa ärendekategorier, på förhållandena i vissa länder etc, att i vissa fall vädja till myndigheter i individuella ärenden. Regelbundet samarbeta och hålla kontakt med bl a med UNHCR.

I och med det svenska EU-ordförandeskapet behövs mer resurser för möten och seminarier. Flyktingkonventionen fyller 50 år 2001 och diskussioner pågår med UNHCR om lämpliga aktiviteter. Medel för inköp av juridisk litteratur.

Dessutom ska det, enligt Handlingsplanen, bildas en specialgrupp för flyktingfrågor, vilket kan kräva samråd med flyktingombuden.
2. Medlemsaktiviteter

Specialgrupper

Fast Disp 1 Disp 2
Ge service och stöd till specialgrupperna, involvera dessa i aktioner och kampanjer och förmedla information från IS och sekretariatet. Löpande följa specialgruppernas verksamhet och ta initiativ till deltagande av specialgrupper i externa möten, t. ex. ambassadbesök och UD-möten.
Inför specialgruppernas allt mer framträdande roll i rörelsen ge möjlighet för specialgrupperna att genomföra olika aktiviteter och att kunna ge stöd till sektionen, utveckla och förbättra sitt arbete, samt skapa förutsättningar för erfarenhetsutbyte/kontakter med specialgrupper i andra sektioner och berörda handläggare på IS. För närvarande finns 10 specialgrupper, samt ett antal lokala specialgrupper (i handlingsplanen för 2001-2004 föreslås även grupper för företagsarbete, en flyktinggrupp, en grupp för MSP-arbete skapas - oklart när detta kommer att ske).

Arrangera ett intersektionellt specialgruppsmöte.
Arbetsgrupper

Fast Disp 1 Disp 2
Bistå vid start av nya grupper och ge stöd åt befintliga, t.ex. administration som registrering av grupper, aktionsfall och ekonomi. Ge stöd och service till grupper i arbetet med aktionsfall, agera som samarbetslänk mellan IS, samo och grupper. Producera Grupptrycket. Producera Grupptrycket.
Distrikt

Fast Disp 1 Disp 2
Ge distrikten och distriktsombuden service. Bistå vid arrangerandet av ett distriktsombudsmöte i september. I anslutning till mötet arrangera en utbildning för nya distriktsombud.
Besök av och hos distrikten.
Att hålla konserter på ett tiotal orter runt om i landet för att uppmärksamma att Amnesty fyller 40 år. Att ge stöd till distrikten att arrangera konserter.

Samordningsgrupper

Fast Disp 1 Disp 2
Bistå samordningsgrupper i arbetet med aktionsfall och RAN. Prenumerationer på tidningar/tidskrifter och porto.

Erbjuda samo viss central utbildning. Ge startbidrag till nya samo. Möjlighet för samordnare att träffa handläggare på IS och utbyta kunskaper/erfarenheter med samordnare från andra sektioner.

Ge ekonomiskt stöd till nya samordnare.

Rekrytera nya samo vid behov och genomföra utbildning av dessa. Erbjuda samo och specialgupper gemensam utbildning.

Delta i processen kring CR (Country Review).

Delta i vanligen 2-3 dagarsutbildningar vid IS. Även andra utbildningsmöjligheter i utlandet, kan bli aktuella.

Handläggaren delta i Internationella möten.

Stå värd för arrangemang av två intersektionella möten i Sverige.

Deltagande i de intersektionella möten som arrangeras av andra sektioner
Medlemsutbildning

Fast Disp 1 Disp 2
Bistå utbildare och distrikt i utbildningsfrågor.

Ge grundutbildning till nya samordnare för att öka kunskaper, kompetens och ge inspiration för arbetet.

Förbättra kunskapen i organisationen om vikten av aktiv medlemsrekrytering och metoder för detta.

Öka kunskapen om Amnestys flyktingåtagande och det praktiska flyktingarbetet.

Öka kunskapen bland medlemmar om vikten av fundraising och olika metoder för detta.

Öka kunskapen och kompetensen bland Amnestys gruppsekreterare, samt inspirera dem för det fortsatta arbetet.

Underlätta och uppmuntra media-arbetet på lokal nivå genom att öka kunskapen om olika metoder.

Öka antalet utbildningsaktiviteter på lokal nivå genom att utbildning av utbildare.
Utbilda medlemmar till informatörer-öka kunskapen om de mänskliga rättigheterna och Amnestys arbete externt. Utbildningen syftar till att rekrytera fler medlemmar att bli informatörer, entusiasmera samt att öka kompetensen hos informatörerna.

Etablera en väl fungerande lokal utbildningsstruktur och tradition genom stödinsatser för lokalt utbildningsarbete i form av besök, uppföljning av aktiviteter, möjlighet att ge ekonomiskt stöd

Nytt utbildningsmaterial tas fram.
Vidareutveckla medlemsutbildning och höja medvetenheten om vikten av medlemsutbildning som en central del av Amnestys verksamhet.

Underlätta för alla medlemmar att öka sin kompetens och möjlighet att utvecklas inom Amnesty, genom att kunna erbjuda webb-baserad utbildning som komplement till traditionell endags-/internatutbildning. Utveckla en webb-baserad "Grundkurs i Amnesty" samt "MR- och åtagandeutbildning på nätet"

Öka kompetensen inom organisationen gällande frivilligledarskap för att få bättre fungerande arbtesgrupper, distrikt m fl och genom detta öka aktivismen.

Blixtaktioner

Fast Disp 1 Disp 2
Förmedla BA till blixtaktionsnätverket. Distribuera blixtaktioner skrivna på spanska (från EDAI)

Upprätthålla Junior-BA nätverket
Agera på speciellt brådskande BA och stimulera BA-mottagarnas arbete. Utskicket av blixtaktioner för juniorer görs en gång per månad.
Korttkanpanjen

Fast Disp 1 Disp 2
Producera elva nummer av KortKampanjen.
3. Främja de mänskliga rättigheterna

MR-undervisning

Fast Disp 1 Disp 2
I MR-undervisning ingår samarbetet inom SAMFI, arbetet för MR i skolan och att följa MR-undervisningsfrågorna internationellt. Årligen genomförs i SAMFI:s regi möten för SAMFI-gruppen, Ungdomsforum och en Lärarutbildarkonferens.

Marknadsföra skolmaterialet
4. Medlemmar och organisation

Regional verksamhet

Stöd till Region väst Frivilligprojekt

Ungdomssatsning

Fast Disp 1 Disp 2
Stödja och behålla befintliga ungdomsgrupper. Starta nya.

Möjliggöra för ungdomsrådet att träffas.

Bistå vid arrangemang av ett ungdomsläger. för att motivera och utbilda medlemmar i ungdomsgrupper, samt att ge dem möjlighet att träffa varandra och utbyta idéer och erfareheter.
Att ge två ungdomar från sektionen möjlighet att delta i det planerade europeiska ungdomslägret. Att medverka i planeringen av lägret

Att utbilda medlemmar i ungdomsgrupper, samt att ge ungdomsgruppernas medlemmar möjlighet att träffas och utbyta erfarenheter.

Utveckling AI

Fast Disp 1 Disp 2
Utöka samarbetet med andra amnestysektioner och intensifiera erfarenhetsutbytet mellan sektioner.

Delta i förberedelse och genomförande av det planerade europeiska ungdomslägret i Slovenien.
Stöd till amnestysektioner i utvecklingssyfte eller för att underlätta i svåra och oförutsedda situationer.
Ekonomiskt stöd till resor, kunskapsöverföring eller utrustning.

Intersektionella möten

Deltagande i det årligen återkommande Director´s Forum
Internationella kontakter genom deltagande i olika möten såsom besök på andra sektioners årsmöten och då särskilt de i vår sektionsgruppering samt de nordiska sektionernas.

Sektionsgrupperingen har årligt möte som vi deltar i.

Personalutbildning

Fast Disp 1 Disp 2
Erbjuda personalen viss utbildning för att de skall kunna utföra och utveckla sitt dagliga arbete på ett bra och effektivt sätt. Erbjuda personalen viss utbildning för att de skall kunna utföra och utveckla sitt dagliga arbete på ett bra och effektivt sätt.

Årsmötet

Fast Disp 1 Disp 2
Produktion av årsmöteshandlingar. Resor för granskningskommittén. Avgiftssubvention. Extra anställning under 4 månader inför årsmötet.
Stöd till Demokratiutredningen

Fast Disp 1 Disp 2
Löpande bistå sektionsstyrelsen med service och stöd. Planera och följa upp styrelsens möten. Rese- och boendekostnader i samband med styrelsemöten. Rese och boendekostnader för utskotts- och arbetsgrupper Nationellt seminarium för intresserade och speciellt inbjudna. Syftet är att delge ICM-delegationen den svenska sektionens åsikter i DAWG relaterade frågor.

ICM/Intern. möten

Delta i ICM och förberedande möte. Delta i internationellt kassörsmöte
Budgetmöte

Fast Disp 1 Disp 2
Anordna sektionens årliga budgetmöte.
Verksamhetsplanering

Fast Disp 1 Disp 2
Samordna arbetet med framtagande av sektionens verksamhetsberättelse.

Bevaka genomförandet av den internationella handlingsplanen (TAP) inom den svenska sektionen och av sektionens Handlingsplan.
Arrangera och genomföra sekretariatets planerings- och utvärderingsdagar.
Resor och diverse

Fast Disp 1 Disp 2
Medel för oförutsedda utgifter och för resor. Medel för oförutsedda utgifter och för resor.
5. Information och kommunikation

Massmedia

Fast Disp 1 Disp 2
Distribuera pressmeddelanden som kommer via IS samt besvara förfrågningar från media Amnesty ska förbli en välprofilerad del av nyhetsflödet, samt delta aktivt på tidningars debattsidor och i etermedias magasinsprogram. Arbetsgrupper, samo och specialgrupper ges stöd för att bedriva eget mediaarbete. Arbetet med massmedia är fortsatt en integrerad del av kampanjarbetet. Arbetet med Amnestys hemsidor.

Arrangera presskonferenser t ex i samband med årsrapporten/årskrönikan

Delta i internationellt möte för pressekreterare
Årsrapport

Fast Disp 1 Disp 2
Översätta ingresserna till landavsnitten i årsrapporten för nätet Anordna uppföljningsseminarium för översättarna av årskrönikan mm

MR-information

Fast Disp 1 Disp 2
Effektuera beställningar av landinformation.
Upplysa prenumeranter på landinformation om att den finns tillgänglig via Internet.

Ta emot och förmedla relevant information till IS samt bearbeta och översätta denna.

Amnesty Press

Fast Disp 1 Disp 2
Produktion och utgivning av tidningen AmnestyPress. Produktion och utgivning av tidningen AmnestyPress.
Marknadsföring och informationsmaterial

Fast Disp 1 Disp 2
Producera basmaterial i form av trycksaker.
Basinformationen har som syfte att informera intresserade och nya medlemmar om Amnestys verksamhet och på vilka sätt man kan stödja och engagera sig i Amnesty. Målet är att materialet ska locka intresserade att bli medlemmar/ givare och locka medlemmar att bli aktiva.
Producera basmaterial i form av trycksaker.
Fortsätta arbetet med den kommunikativa plattform som påbörjades under våren 1999. Ta fram och trycka upp en grafisk manual som ska distribueras ut till samtliga grupper, distrikt och andra strukturer inom svenska sektionen. Byta ut allt material med fel logotype t ex klistermärken på alla bössor, gördlar, folderställ mm

6. Finansiell stabilitet och tillväxt

Medlemmarna

Fast Disp 1 Disp 2
Återvärva medlemmar genom en ordinarie avisering och tre brevpåminnelser.

Utskick av information till nya medlemmar och till personer som är intresserade av Amnesty.
Ytterligare två påminnelser om att förnya medlemskapet (genom telefon eller annan ny aktivitet)

Återvärvning av gamla medlemmar.
Återvärva de medlemmar som har lämnat Amnesty under de senaste två åren.
Medlemsvärvningskampanj via utskick, foldrar och annonsering.

Erbjuda medlemmar att betala medlemsavgift via autogiro.
Utarbeta ett program för medlemsvård med syfte att behålla befintliga medlemmar och öka kvaliteten så att nyvärvade medlemmar stannar kvar. Utveckla registret mot en inrikting på medlems- och givarservice. Stärka de processer som finns för att få stödjande medlemmar att bli aktiva.

Ringa personer som anmält sitt intresse för Amnesty direkt och värva dem som medlemmar via autogiro. Genom att värva in dessa medlemmar via autogiro ökar också chansen att de stannar i organisationen mer än ett år. Tjänsten kostar ca 37 500 kr/ månad hos en professionell TM-byrå.

Insamling

Fast Disp 1 Disp 2
Sex givarbrev för att samla in budgeterade intäkter hos Amnestys egna givare och medlemmar. En målsättning är att under 2001 vända den nedåtgånde trend som givarbreven lidit av de senaste åren. För att göra detta krävs tester, selekteringar och framförallt en utveckling av själva breven. Detta kräver utökade resurser under år 2001, något som är nödvändigt för att vända givarbrevens trendkurva uppåt i ett långsiktigt perspektiv.

Värva fler sparare till Humanfonden och Hjälpfonden. En av aktiviteterna i handlingsplanen handlar om att utöka marknadsföringen av Humanfonden och detta arbete bör påbörjas under 2001.
Samla in budgeterade intäkter på intäktsslagen insamlingar, AmnestyGiro, AmnestySupporter, Humanfonden och Hjälpfonden.

Samla in pengar från företag. Konceptet AmnestySupporter går ut på att få företag att ge bidrag varje månad via autogiro.

Rekrytera nya bidragsgivare. De senaste åren har intäkterna från både givarbrev och DM-kampanjer i syfte att värva nya givare minskat och vi behöver sätta till åtgärder för att utöka gruppen trogna givare. Målet är att utöka den grupp av bidragsgivare vi har idag och behålla dessa.

Möjliggöra givande och medlemsavgiftsbetalningar direkt via vår hemsida på ett säkert och enkelt sätt.

Sprida information om möjligheten att testamentera pengar till Amnesty för att på detta sätt bredda den finansiella basen. Ta juridisk hjälp i de fall inkomna testamenten överklagas av t ex anhöriga.
Att få våra medlemmar att betala sin medlemsavgift via autogiro. Syftet är att samarbeta med Amnestyfonden och genom att erbjuda en särskild uppgraderingsprodukt samla in pengar både till sektionen och fonden.

Genomföra marknadsundersökningar få veta mer om vad människor tycker och tänker om Amnesty. Denna kunskap behövs för att utveckla vår kommunikation i syfte att behålla befintliga medlemmar och givare samt värva nya.

Försäljning

Fast Disp 1 Disp 2
Inköp av rapporter från IS och andra sektioner samt inköp av gruppmaterial för försäljning
Almanackan

Fast Disp 1 Disp 2
Produktion av Amnestys almanacka som distribueras till alla medlemmar.
7. Gemensamma kostnader

Sekretariatet och personal

Fast Disp 1 Disp 2
Förse sekretariatet med lokaler och därtill hörande service i form av städning, kontorsmaterial och utrustning, försäkringar, el, tel, porto etc.

7,5 fasta tjänster

19,0 fasta tjänster

Förstärkning av följande områden som fast tjänsteutrymme: styrelsesekreteraren, GS-assistenten, ungdomsprojektet, register (totalt 1,75 tjänster).
8. Internationella rörelsen

IS-avgift