Förslag till direktiv för C-utskottet 2000-2001 (version 2) Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2000

Från: C-utskottet
    Datum: 2000-11-05

Förslag till direktiv för C-utskottet 2000-2001 (version 2)

Ansvarsområden

Utskottet har som huvuduppgift att bevaka och bereda frågor avseende Amnesty Internationals organisation och utveckling. Genom att följa den svenska och internationella debatten inom ansvarsområdet skall en bred kompetens beträffande frågorna eftersträvas. Utskottet skall följa upp svenska och internationella beslut och säkra att dessa beaktas inom den svenska sektionen. Arbetet skall bedrivas i enlighet med svenska sektionens handlingsplan.

Arbetsuppgifter

Mer specifikt skall utskottet under perioden arbeta med följande uppgifter:

1. Internationella frågor . Utskottet skall följa arbetet som sker inom ramen för Standing Committee on Organisation and Development (SCOD). Frågor som bedöms vara av intresse för den svenska sektionen skall beredas för diskussion eller beslut i styrelsen.

2. Handlingsplanen . Utskottet skall löpande planera och följa upp verkställandet av handlingsplanen inom sitt ansvarsområde (se bilaga).

3. Årsmötesbeslut 2000 . Utskottet skall enligt årsmötesbeslut 55/2000 verka för att lokalt främjandearbete bekräftas och att utvecklingen av Amnestykontor och Amnestybutiker i distrikten uppmuntras i enlighet med lokala behov och resurser.

Utskottet skall enligt årsmötesbeslut 56/2000 verka för att distrikt Skåne-Blekinge stöds i arbetet med att etablera ett aktivistcenter.

4. Årsmötesbeslut 2001 . Utskottet skall bereda styrelseförslag samt svar på motioner inom sitt ansvarsområde inför årsmötet 2001.

5. Sektionens organisationsstruktur. Utskottet skall följa utvecklingen inom den svenska sektionen beträffande distriktens eventuellt förändrade status. Det påbörjade arbetet med att kartlägga distriktens juridiska och ekonomiska status skall slutföras i samverkan med D-utskottet. Underlaget skall ligga till grund för det fortsatta arbetet att skapa mer ändamålsenliga distrikt. En eventuell omvandling av dagens distrikt till regioner skall diskuteras med utgångspunkt från vad som framkommer av DUG:s pågående översyn.

Övriga s.k. mellanstrukturer inom sektionen skall analyseras. Förslag till hur deras syften skall uppnås på bästa sätt skall upprättas. Särskild uppmärksamhet skall ägnas på vilket sätt de olika strukturerna kan bidra till att öka aktivismen och effektivisera sektionens arbete. Arbetet skall ske i nära samverkan med sekretariatet.

6. Regionala kontor . Utvecklingen av ett aktivistcenter i distrikt Skåne-Blekinge skall följas och beredas av utskottet vid behov. Utskottet skall bl.a. ta fram förslag till indikatorer som kan användas i utvärderingssyfte. Särskilt skall indikatorer tas fram som gör det möjligt att följa upp aktivistcentrets betydelse för aktivismen.

7. Organisationens kompetensförsörjning . Utskottet skall inleda arbetet med att ta fram en plan för sektionens kompetensförsörjning. Arbetet skall främst inriktas på att ta fram förslag till alternativa strategier för att rekrytera värdefull kompetens för organisationens framtida arbete. Arbetet bör ske i samverkan med B-utskottet.

8 . IT-strategi . Utskottet skall aktualisera frågan angående en IT-strategi för sektionen.