Förslag till arbetsordning - årsmötet 2001 Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2000


Förslag till arbetsordning

1. ÅRSMÖTESHANDLINGAR
1.1 Inför årsmötet föreligger förslag till dagordning och arbetsordning, verksamhetsberättelse och bokslut för sektionen och Amnestyfonden, motioner, styrelsens yttranden över motionerna, styrelsens förslag - däribland förslag till handlingsplan/lägesrapport kopplad till handlingsplan (jämna år) - samt valberedningens förslag.
1.2 Motioner kallas de förslag som kommit från medlemmar, grupper och distrikt.
1.3 Styrelsens förslag har antagits av sektionens styrelse för att föreläggas årsmötet.

2. BEREDNINGSGRUPPER
2.1 För att förbereda beslut om motioner och förslag arbetar årsmötet i en eller flera beredningsgrupper.
2.2 Varje beredningsgrupp leds av en ordförande och skall ha minst en sekreterare/rapportör.
2.3 Beredningsgruppen skall yttra sig över samtliga motioner och förslag inom sitt område. Den kan tillstyrka eller avstyrka motionerna/förslagen och kan också föreslå tillägg eller ändringar. Dessa skall dock ej strida mot motionens/förslagets huvudtanke.
2.4 Innan beredningsgruppen yttrar sig över motioner och förslag, skall ärendet föredragas av motionären/förslagsställaren. Om dessa inte är närvarande vid årsmötet skall de se till att någon utses att föredra motionen.
Föredragningen skall innehålla följande punkter.
- redovisning av ärendets bakgrund och
tidigare diskussioner i frågan
- redovisning av fakta, erfarenheter och skälen
till motionen/förslaget
- redovisning av slutsatser, beslutsförslag och konsekvenser.
2.5 Beredningsgruppens förslag till beslut skall redovisas i en skriftlig rapport som behandlas i plenum.

3. PLENUM
3.1 Alla årsmötesbeslut fattas i plenum.
3.2 Innan beslut fattas i plenum skall
ordföranden i plenum i samråd med ordförandena i beredningsgrupperna göra upp en tidsplan för behandling av motionerna i plenum. Ordföranden skall därvid beakta att stadgeändringsförslag bör behandlas av plenum i ett tidigt skede.
3.3 Årsmötet är inte skyldigt att behandla sent inkomna motioner, men kan under förutsättning av minst 2/3 majoritet ta upp sent inkomna motioner.
3.4 Innan beslut fattas i plenum föredras ärendet av beredningsgruppens rapportör.
3.5 I plenum är beredningsgruppens förslag huvudförslag.

4. DEBATTREGLER
4.1 Debattreglerna gäller i såväl beredningsgrupper som plenum.
4.2 Efter föredragning av ett ärende kan talartiden begränsas.
4.3 Ordet begärs genom uppräckning av röstkortet.
4.4 I debatten kan både formella och sakliga förslag förekomma. Formella förslag berör beslutstekniken och tas alltid upp till beslut först. Formella förslag kan vara:
- bordläggning (frågans behandling uppskjutes till nästa årsmöte eller till annan tidpunkt under samma möte)
- remiss (frågan hänskjuts till en utredningsgrupp, styrelsen eller en person).
Sakliga förslag kan vara:
- ursprungsförslag
- avslagsförslag
- tilläggsförslag och ändringsförslag.
Tilläggs- och ändringsförslag skall inte stå i strid med ursprungsförslagets huvudtanke.
4.5 Till årsmötet kan föreslås:
- att bifalla/avslå ursprungsförslaget
- att bifalla/avslå beredningsgruppens förslag
- att bifalla/avslå ändringsförslag
- att bifalla/avslå nytt förslag
- att anse motionen besvarad (om förslaget redan är genomfört eller är under genomförande)

5. ORDFÖRANDENS ROLL I PLENUM
5.1 Ordföranden ansvarar för förberedelserna och diskussionen under mötet i plenum (se 3.2).
Ordföranden skall:
- leda diskussionen
- föra talarlista
- notera alla förslag som framförs
- ställa proposition
- leda beslutsfattandet
När ordföranden själv vill delta i debatten skall han/hon anmäla sig på talarlistan. Då ordföranden i plenum har ordet bör klubban överlämnas till den andre ordföranden.

6. TALARLISTAN
6.1 Talarlistan skall följas men den bryts när någon begär
- ordningsfråga
- sakupplysning
- replik.

7. STRECK I DEBATTEN
7.1 När någon begär streck i debatten skall ordföranden fråga mötet om streck skall dras.
7.2 När streck är beslutat skall de som önskar ordet anmäla sig på talarlistan. Den får därefter brytas endast för ordningsfråga eller sakupplysning. Replik bör ej beviljas.
7.3 Sedan streck har satts får inga nya förslag ställas.

8. RÖSTNING
8.1 Röstning sker genom acklamation (bifall) eller votering. Vid personval sker röstning genom sluten omröstning om så begärs.
8.2 Vid acklamation kan den som anser att ordföranden har uppfattat utfallet felaktigt begära votering innan klubban faller. Omröstning sker då genom handuppräckning med röstkort (försöksvotering). Den som då anser att ordföranden har missbedömt utfallet, kan begära rösträkning (votering med rösträkning). Rösträknarnas besked gäller. Vid lika röstetal gäller den mening som mötesordföranden biträder, utom vid val då lotten avgör.
8.3 Om så begärs sker gruppröstning. Då röstar i en andra omgång endast befullmäktigade ombud för arbetsgrupperna, varvid varje arbetsgrupp har tio röster. Avgörandet sker genom summering av de båda röstningsomgångarnas resultat.
8.4 Det förslag som fått flest röster vinner (enkel majoritet).
8.5 Förslag om stadgeändring eller bordläggning till nästa årsmöte kräver kvalificerad majoritet för att antas.
8.6 Den som önskar reservera sig mot ett beslut, skall dels anmäla det i samband med att beslutet är fattat, dels avge skriftlig reservation.
8.7 De förslag som inte behandlas inom den tid som angivits i kallelse till årsmöte bordlägges till nästkommande årsmöte.

9. PERSONVAL
9. Nominering av kandidater till poster som årsmötet skall tillsätta skall vara presidiet
tillhanda senast kl 12.00 den dag valet påbörjas.
9.2 Valberedningen redogör för sitt förslag och övriga nomineringar.
9.3 Kandidaterna presenteras för årsmötet:
a) de kandidater som valberedningen föreslagit presenteras av valberedningen eller av kandidaterna själva
b) övriga kandidater presenteras av förslagsställaren, av förslagställaren utsedd person eller av kandidaterna själva.
9.4 Efter presentationen lämnar ordföranden ordet fritt för frågor och plädering.

10 . PROPOSITIONSORDNING
10.1 Att ställa proposition är att fråga mötesdeltagarna vilket förslag de föredrar. En proposition skall alltid besvaras med ja.
10.2 Ordföranden föreslår en propositionsordning som skall godkännas av mötet. Om någon är missnöjd med ordförandens förslag, kan han/hon lägga fram ett motförslag.
10.3 Ett huvudförslag
Om endast ett förslag föreligger, ställer ordföranden proposition först på bifall och sedan på avslag. "Bifalles förslaget?" De som vill bifalla svarar "ja". "Avslås förslaget?" De som vill avslå svarar "ja".
10.4 Två huvudförslag
Om två förslag föreligger, ställer ordföranden förslagen mot varandra. Först frågar ordföranden om det är bifall till förslag A, därefter om det är bifall till förslag B. Det förslag som fått flest röster vinner.
10.5 Tre huvudförslag
I den första omröstningen ställer ordföranden de olika förslagen mot varandra. Först frågar han eller hon om förslag A bifalles, därefter om förslag B och sedan om förslag C. Ordföranden meddelar vilket förslag han eller hon anser har vunnit, dröjer något med klubbslaget och klubbar sedan beslutet. Om någon begär votering före klubbslaget, sker en mer komplicerad omröstning:
1. Ordföranden utser ett huvudförslag, t.ex.
förslag A.
2. Därefter ställer ordföranden förslag B mot C.
3. Slutligen ställer ordföranden huvudförslaget A mot vinnaren i den föregående omröstningen.
10.6 Först behandlas huvudförslag, därefter tilläggs- eller ändringsförslag.
10.7 Oavsett propositionsordning skall bifall ställas mot avslag innan ett beslut kan anses vara fattat.

11. PROTOKOLL
11.1 Årsmötets protokoll skall kort ange
ärendets innehåll samt redovisa besluten (beslutsprotokoll).
11.2 Justerat protokoll skall utsändas till grupper, distrikt och årsmötesdeltagare senast tio veckor efter mötet.