Kompletterande bakgrundsinformation avseende direkt och indirekt statligt stöd (ALU-arbetare) Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2000

Till: Styrelsen
Från: A-utskottet genom Binnie Kristal-Andersson och Stefan Johansson
Datum: 2000-11-29



Kompletterande bakgrundsinformation avseende direkt och indirekt statligt stöd (ALU-arbetare)




A-utskottet har inför styrelsemötet den 2-3 december 2000 utarbetat ett diskussionsunderlag avseende direkt och indirekt statligt stöd. I underlaget nämns att A-utskottet då inte hade tagit del av de riktlinjer avseende ALU-arbetare som påstods existera. Sedan dess har A-utskottet kommit över ett exemplar av dessa riktlinjer samt även inhämtat viss annan information avseende denna typ av arbetskraft. Här följer därför en kort beskrivning av de åtgärder som vidtogs efter årsmötet 1995 i Borlänge.

Efter årsmötet 1995 begärde den svenska sektionen IEC:s tillstånd att få anställa ALU-arbetare. Sektionen erhöll då följande svar från IEC.


Dear Anita,

This is in response to your letter of 13 September requesting permission to employ in the Swedish Section people paid under a govemmental unemployment scheme.

As you know, some sections have for may years employed conscientious objectors to military service paid by the Government. So theme is no problem with this in principle. However, you should respect two conditions:

1. the individuals in question should be paid directly by the authorities, i.e. not via the Section;
2. the individuals in questions should be employed in such a way that no "dependency" can result on these jobs and obviously the authorities should have no say whatsoever on the type of work done by them.

Hope this helps. I am responding to this in my capacity as the IEC member responsible for sections in
Grouping 3. Looking forward to working with you during the coming two years!

Best wishes,
Menno Kamminga
IEC member


När sektionen hade fått detta svar från IEC utarbetade sekretariatet följande förslag till riktlinjer och överlämnade dessa till styrelsen med förslag till beslut.


Svenska sektionens årsmöte 1995 beslöt att söka dispens för erhållandet av indirekt statligt stöd hos Amnesty Internationals internationella styrelse, IEC. Sektionen har nu erhållit dispens och nedan följer de riktlinjer som gäller fr.o.m. den 1 januari 1996.

Den enda form av indirekt statligt stöd som kan bli aktuell för Amnesty är att ta emot arbetslös person för s.k. arbetslivsutveckling (ALU). Denna anställningsform innebär att ingen lön går via Amnesty, inte heller ligger arbetsgivaransvaret hos Amnesty utan endast ansvar för arbetsledning. ALU är tidsbegränsad och i ansökan om att anställa en person med ALU skall det tydligt framgå att det rör sig om verksamhet som är begränsad i tid och omfattning så att Amnesty inte riskerar att hamna i ett beroende av den anställde/anställda. Varje enskild ansökan ska godkännas av sektionsstyrelsen.

För att sektionsstyrelsen ska kunna godkänna en ansökan måste följande handlingar bifogas;

- Distriktets/gruppens beslut i ärendet (protokollsutdrag) och tidsplan.
- Arbetsbeskrivning för den ALU-anställde/anställda.
- Den lokala arbetsförmedlingens krav.

Förslag till beslut;
att styrelsen godkänner detta underlag som förlaga till en information till distrikt och grupper.
att godkännande av ansökan delegeras till generalsekreteraren.


Sekretariatets förslag behandlades av styrelsen den 2-3 december 1995. Därvid beslutade styrelsen att uppdra åt D-utskottet att utforma ett förslag till riktlinjer. Därvid skulle utskottet även se över ett antal andra personalfrågor. D-utskottet utarbetade ett förslag till brev till grupperna samt ett nytt förslag till riktlinjer avseende ALU-arbetare och föreslog styrelsen att besluta att godkänna riktlinjerna, att de skulle tillämpas omedelbart, att styrelsen skulle fatta beslut i varje enskilt fall samt att styrelsen skulle uppdra åt sekretariatet att under 1997 sammantaget utvärdera genomförda projekt. Förslagen löd enligt följande.


Till grupperna

Indirekt statligt stöd i form av personalresurser nu en möjlighet för Amnesty

Vid årsmötet i Borlänge 1995 beslöts att styrelsen för svenska sektionen hos Amnestys Internationella styrelsen skulle ansöka om dispens för att få nyttja "Indirekt statligt stöd" i form av personalresurser för Amnestys verksamhet. Ansökan beviljades av den Internationella styrelsen under hösten 1995.

Det ges nu möjlighet för grupper/distrikt/regioner att via den lokala arbetsförmedlingen och efter godkänd ansökan och projektbeskrivning (se bifogade riktlinjer) nyttja "Indirekt statligt stöd" i form av personalresurser.

Beakta följande:

Stödets omfattning, regler och kostnader styrs av arbetsmarknadspolitiska beslut och kan varierar beroende på arbetsmarknadssituationen på orten. En av de förekommande formerna är ALU-tjänst och innebär inga direkta kostnader för Amnesty. Andra förekommande former innebär delkostnader för arbetsplatsen. I vissa fall kan "juridisk person" krävas d.v.s. att förening är bildad på orten, följer stadgar, har styrelse osv. Juridisk person kan bli aktuell t e x i form av arbetsgivaransvar.

Som framgår av bifogade riktlinjer ska svenska Amnestys sektionsstyrelse godkänna det föreslagna projektet men tar inget ansvar för det aktuella projektet. Ansvaret för projektet åvilar helt och hållet den grupp eller det distrikt/region som ansökt om genomförandet (t.ex. ekonomi, ev. arbetsgivaransvar, arbetsledning). Styrelsen understryker att den aktuella verksamheten bör bedrivas i projektform och vara begränsad i tid för att efter genomförandet utvärderas.


Riktlinjer för ALU-tjänst inom Amnesty

1. Gör en projektbeskrivning med följande innehåll:
          Beskrivning av organisationen
          Här kan det vara lämpligt att beskriva organisationens verksamhet Internationellt, nationellt och lokalt. (Förslag bif. kompl. med den lokala verksamheten)

          Projektets innehåll och mål
          Här är det lämpligt att beskriva vad man vill uppnå med projektet (t.ex. fler medlemmar/öka kunskaperna om mänskliga rättigheter bland allmänheten etc...). Det är viktigt att den person som tillförs projektet delar Amnestys värderingar.
Projektstart och avslutning
Här bör tänkt tidpunkt för projektstart/avslutning anges.

Beskrivning av arbetsuppgifter
          Här bör en arbetsbeskrivning finnas så detaljerad som möjligt. Arbetsuppgifterna bör vara av sådan art att de innebär utveckling för vederbörande.
Beskrivning av arbetsplatsen
          Här bör en beskrivning av arbetsplatsen ges. Vilka funktioner som finns, eventuella arbets-kamrater, frivilliga osv.
Arbetsledning
Här bör anges vem som är arbetsledare och ställföreträdare. Adresser, telefon.

Eventuell finansiering
          Om det avses att välja Indirekt statligt stöd i form av personalresurs som kan innebära kostnader för gruppen/distriktet/regionen är det lämpligt att ange hur man avser att finansiera projektet. (t.ex. utrustning arbetsplats, försäkringar etc.)
Projektansvarig
Projektbeskrivningen bör undertecknas av projektansvarig.

2. Ansökan

Fyll i bifogad "Ansökan om ALU-projekt" samt bifoga kompletterande handlingar och sänd dem till:
Svenska Amnesty, Sektionsstyrelsen, Box 23 400, 104 35 STOCKHOLM (angiven ansökan saknas)

3. Arbetsförmedling

När projektet är godkänt av sektionsstyrelsen enligt ovan, kontakta Arbetsförmedlingen.
- Presentera projektet
- Ta reda på vilket indirekt statligt stöd i form av personalresurs som kan erbjudas.
- Ta reda på när indirekt statligt stöd i form av personalresurs kan påräknas.
- Ta reda på ansvarsförhållande: arbetsgivare, arbetsledare, försäkringar, kostnader etc..
- Ta reda på vilka övriga krav som ställs på AI.

4. Information

Efter överenskommelse med arbetsförmedlingen informera aktuell handläggare på sekretariatet om tidpunkt för projektstart.


Vid styrelsemötet den 9-10 maj 1996 uttalades att det i brevet och i riktlinjerna borde finnas en passus om att projekt med indirekt statligt stöd inte får leda till anställning samt att grupperna genom brevet borde uppmärksammas på att de måste ta kringkostnader i beaktande då de planerar för ett projekt. Styrelsen beslutade att godkänna brevet och riktlinjerna med nämnda kompletteringar. Vid samma styrelsemöte behandlades även följande begäran om tillstånd att anställa ALU-arbetare.


Ansökan om ALU -projekt från Malmögrupperna

Sekretariatet har analyserat ansökan samt varit i kontakt med ansvarig för projektansökan. Ansökan innehåller önskemål om 2 ALU- projekt, knutna till försäljningsverksamheten i Malmö. De två separata projekten, vars huvudsakliga innehåll är enligt följande:

1. Att vara en resurs för marknadsföringen av verksamheten.

2. Att vara en resurs i utvecklingen av Amnestybutikens rutiner för frivilligarbetet samt att utveckla butiken möjligheter att sprida information till allmänheten.

I ansökan informeras om att utvärdering av projektet kommer att ske inom distriktets ram.

Sekretariatet föreslår att ALU- projekt 2 avslås

Då detta är första gången verksamheten avser att nyttja ALU- anställning anser sekretariatet att ett projekt bör starta inom verksamheten. Då ovanstående förslag till projekt ställs mot det nedanstående föreslår sekretariatet avslag för ALU-projekt 2.

Sekretariatet föreslår att ALU-projekt 1 godkänns.

-Projektet är väl lämpat för avgränsning i tid/ innehåll /utvärdering.
-Projekt- och arbetsledning är utsedda.
-Projektet ger goda förutsättningar att utveckla verksamheten.
-Den ALU-anställde ges möjlighet att utveckla sig och skaffa arbetslivserfarenhet.


I denna del beslutade styrelsen att godkänna Malmögruppernas ansökan för projekt 1 samt
att be Malmögrupperna att komplettera sin ansökan för projekt 2 till styrelsens junimöte.
Inför junimötet kompletterade Malmögrupperna sin ansökan enligt följande.


Projektbeskrivning

Att utveckla butiken möjligheter att sprida information till allmänheten.

Mål

att för malmögrupperna, i samarbete med butiken, utarbeta rutiner för kampanjer och annan utåtriktad verksamhet

att utveckla kontakter i malmöregionen för att tillgodose butikens behov av frivilligarbetare att organisera hanteringen av informationsmaterial att utarbeta ett lokalt förankrat informationspaket för ungdomar

att, i samarbete med malmögrupperna, genomföra ett informationsprojekt i syfte att aktivera en ny målgrupp, till exempel arbetslösa ungdomar, i amnestyarbete,

Utvärdering

Projektet ska utvärderas

Projektstart och avslutning

Projektet avser sex månaders arbete och bör starta så fort som möjligt

Arbetsplatsen

Amnestybutiken ligger på Själbodgatan 2 C och omfattar ca 200 kvadratmeter.

Projektansvarig och finansiering

Gunilla Löfström, distriktsombud för södra Skånes distrikt, är ansvarig för projektet och projektet ska genomföras inom distriktets ram.

Sedan denna komplettering hade inkommit beslutade styrelsen, vid mötet den 8-9 juni 1996, att godkänna Malmögruppernas ansökan med de kompletteringar som inkommit. Senare under 1996 erhöll styrelsen följande ansökan om tillstånd till ALU-anställning.

Projektbeskrivning för ALU-anställning i Amnesty International, Stockholmsdistriktet, oktober 1996.

Distriktet:

Stockholmsdistriktet är det största distriktet i svenska sektionen av Amnesty International och organiserat på ett sätt som skiljer det från de övriga distrikten. Distriktet har en styrelse, revisorer och förutom 60 arbetsgrupper finns det ett antal så kallade aktionsgrupper (flyktinggruppen, PR-gruppen, information och utbildning samt insamlingsgruppen). Vi har en distriktslokal som är bemannad två eftermiddagar i veckan för närvarande. Lokalen används bland annat till kurser och till grupp- och styrelsen möten, och den ar fullt kontorsutrustad ..

Projektets innehåll och mål:

På grund av distriktets storlek är det i dag svårt att klara av vissa uppgifter, som till exempel att besöka Stockholms skolor och att bearbeta så kallade vita fläckar, enbart med personer som arbetar eller studerar på heltid. Med Anledning av detta ser vi en ALU-tjänst som en möjlighet att dels under en begränsad tid intensifiera det utåtriktade arbetet, men även att på längre sikt förbättra frivilligarbetet i distriktet.

Projektets mål är alltså att Amnesty ska synas mer utåt i distriktet och därigenom hoppas vi få fler aktiva medlemmar. En särskild satsning ska göras på vita fläckar och på ungdomar. Den ALU-anställde ska även erbjuda extra stöd till grupper i kris samt stärka distriktets administrativa apparat.

Projektstart och avslutning:

Vi tänker oss att projektet ska pågå under sex månader, mellan den 1/8-97 och den 31/1-98.

Arbetsuppgifter:

Arbetsuppgifterna för den ALU-anställde är av varierande art, och kommer att växla mycket från dag till dag. Men i huvudsak vill vi att han/hon ska göra följande:
- besöka skolor och andra organisationer (främst i områden som är så kallade vita fläckar)
- ge stöd till krisgrupper, t ex genom att besöka dessa och komma fram till "åtgärdsprogram" för krisdrabbade grupper
- f å i gång en frivilligverksamhet för bemanning av lokalen så att den kan vara bemannad oftare än i dag
- vara "spindel i nätet", koordinatör av manifestationer
- ha personlig kontakt med arbets- och aktionsgrupper
- sköta en del löpande kontorsuppgifter

Arbetsplatsen:

I arbetets natur ligger att personen ska vara mycket rörlig och arbetsplatsen ska alltså främst vara "på fältet". M en självklart ska den ALU-anställde även ha en fast arbetsplats, vilken bör vara i distriktets lokal på Döbelnsgatan 83 i centrala Stockholm. Lokalen ligger nära sekretariatet, vilket gör att det blir naturligt och enkelt med en tät kontakt mellan den ALU-anställde och personalen på sekretariatet. Eftersom lokalen är fullt utrustad med dator med modem, telefon, fax etc., kommer det även att på så satt vara enkelt att hålla en tät kontakt både med sekretariatet, distriktets styrelse och medlemmarna.

Arbetsledning:

Distriktsstyrelsen kommer att fungera som arbetsledare, men vi hoppas att sekretariatet kan stå till tjänst med handledare.

Finansiering:

Finansieringen av projektet sköts av Arbetsförmedlingen, som även har arbetsgivaransvaret.

Projektansvarig:

Stockholmsdistriktets styrelse är ansvarig för projektet.


Sekretariatet uttalade följande i anledning av Stockholmsdistriktets ansökan.


Stockholmsdistriktet vill ansöka hos arbetsförmedlingen om en ALU-anställning till distriktet. Sådana ansökningar ska godkännas av sektionsstyrelsen. Ansvaret för projektet åvilar dock den grupp eller distrikt som ansökt om genomförandet.

Projektbeskrivningen uppfyller till stora delar de krav styrelsen ställt på ansökan om ALU. Vissa kompletteringar/justeringar skulle dock behöva göras. Det saknas uppgifter om utvärdering. Det bör anges när en utvärdering ska ske, vem som ska genomföra den och vad som ska utvärderas. Projektets mål och inriktning bör vara formulerat på ett sådant sätt att det är realistiskt att genomföra och utvärdera projektet inom projekttiden. En svaghet i projektet är att det är mycket omfattande vilket innebär att det kan bli svårt att göra en utvärdering efter 6 månader. Projektets innehåll och mål bör därför bearbetas så att det blir tydligare och mer konkret. Arbetsuppgiftsbeskrivningen bör därefter skrivas om.

Vad gäller handledningen från sekretariatet är det viktigt att framhålla att ansvaret för projektet åvilar distriktet. Som framgår av ansökan kommer distriktsstyrelsen att fungera som arbetsledare. Distriktsstyrelsen bör utse en person som har det direkta ansvaret för den arbetsuppgiften och det måste klaras ut var gränserna går mellan handledaren och arbetsledaren. I stora drag kan sägas att förberedelser och introduktion etc. i samband med projektstart ska skötas av distriktet liksom att fortlöpande följa projektets genomförande, ge prioriteringar av arbetsuppgifter och följa upp projektet. Sekretariatets roll blir att ha ev. kontakter med arbetsförmedlingen samt fortlöpande med den ALU-anställde genom att vara "dagligt bollplank" och svara på akuta frågor. Det är svårt att ange exakt vad det kommer att ta i tid men ca en timma per vecka är erfarenheten av kontakterna med den regionalt anställde i Göteborg. Det kommer sedan att bero på vilken erfarenhet/kompetens den ALU-anställde har. Programavdelningens chef kommer att vara handledare men den ALU-anställde kommer också att ha kontakt med sekretariatets projektanställde för ungdomskampanjen.

Styrelsen förslås besluta

att bevilja Stockholmsdistriktets ansökan om ALU-anställning
att uppdra åt sekretariatet att inhämta kompletterande uppgifter för projektet enligt ovan samt att slutligt
godkänna det
att uppdra åt sekretariatet att fungera som handledare.


Vid styrelsemötet den 30 november – 1 december 1996 beslutade styrelsen
att bevilja Stockholmdistriktets ansökan om ALU-anställning,
att uppdra åt sekretariatet att inhämta kompletterande uppgifter för projektet enligt
underlaget samt att slutligt godkänna ansökan,
att uppdra åt sekretariatet att vara handledare.