Stöd till EXPO Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2000

Från: A-utskottet
Datum: 24 november 2000

Stöd till EXPO

Vid styrelsens möte 4-5 maj 2000 förelåg ett förslag om stöd till organisationen EXPO. Frågan hänsköts till A-utskottet för vidare utredning.

A-utskottet har vid sitt möte den 26 augusti kortfattat diskuterat frågan om sektionen ska stödja andra svenska organisationer med liknande verksamhet. EXPO har ingen anknytning till Amnesty och utför inget arbete som kommer sektionen till godo. A-utskottet anser att de medel sektionen förfogar över ska användas för den egna verksamheten. Sektionen kan stödja organisationer med verksamhet som är klart Amnestyrelaterad. I sitt biståndsarbete ger Amnesty genom Fonden bidrag till organisationer i andra länder, och då för konkreta projekt, som ligger inom Amnestys speciella biståndsmandat.

Vid sitt möte den 23-24 september beslöt styrelsen att avslå begäran om bidrag till EXPO.

Styrelsen gav vidare A-utskottet i uppdrag att ge förslag till principbeslut avseende organisationer i allmänhet.

Förslag till beslut:

• Styrelsen beslutar principiellt att sektionen ekonomiskt endast kan stödja organisationer vars verksamhet är klart relaterad till Amnestys mandat och därmed stöder Amnestys arbete.