Granskningskommitténs rapport till budgetmötet 2000 Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2000

Amnesty International
Svenska sektionen
2000-10-18

GRANSKNINGSKOMMITTÉNS RAPPORT TILL
BUDGETMÖTET 2000.


Budgetens utformning

Enligt styrelsebeslut i juni 1997 skall budgeten ha en tydlig koppling till handlingsplanen. Budgeten skall även utformas som en långsiktig planering där handlingsplanens delmål kopplas till siffror.
Beslut om budget skall årligen fattas för det kommande året och preliminärt för de två därpå följande åren.
Den fria reserven skall i högre utsträckning än tidigare användas som buffert och för projektverksamhet.

Det kan ta tid att omarbeta budgetuppläggningen, men det borde nu vara moget att införa budgetförslag och prognos enligt det tagna beslutet.


Budgetramarna

Beslutad ram för 2001 års budget är en balanserad budget på 44 Mkr. Detta är en kraftig ökning, framför allt med tanke på flera vikande intäktsslag.
Granskningskommittén har i och för sig ingen anmärkning mot budgetens storlek men vill ändå uppmärksamma att en viss återhållsamhet kanske borde diskuteras.
Börsens skakighet under större delen av året kan få konsekvenser på bidraget från Humanfondens sparare både på kort- och lång sikt. Som utfallet ser ut i skrivande stund är innevarande år det första utan tillväxt för fonden.
De satsningar som är tänkta på att öka aktivismen och effektivisera fundraising samt genomförande av en sommarturné för Amnesty kan ses som projektverksamhet till vilket reserven kan användas, i detta fall Humanfondsreserven.


Rapport till och med andra tertialet 2000. (1/1-31/8)

Tertialrapporten visar intäkter på samma nivå som under 1999 dock finns flera stora avvikelser, både positivt och negativt. Den mest anmärkningsvärda skillnaden är intäkterna i form av medlemsavgifter. Över 5% färre medlemmar i år än vid samma tidpunkt 1999 trots under året pågående Wantedkampanj, manar till eftertanke och åtgärder.
Inkomster från rapporter och prenumerationer minskar också.
Medlemsavgifter från enskilda och grupper fortsätter att minska och den förväntade intäktsökningen med anledning av den stora medlemsvärvningskampanjen har uteblivit.

Det positiva utfallet kommer främst från spontana gåvor, som är bland de svåraste intäktsslagen att budgetera.


Intäktsprognosen för 2000 är att intäkterna överstiger de budgeterade med 2,4 Mkr. Man skall då notera att prognostiserat överskott från Human- och Hjälpfonden är 4,7 Mkr.
Halva överskottet från sparare i fonderna går åt att täcka minskningen i andra intäktsslag.
Det bör poängteras att intäkterna från fonderna är beroende av enskilda sparare som valt att en del av sparandet skall tillfalla Amnesty


Synpunkter på budgetens förslag avseende intäkter och kostnader

Intäkter

Intäktsbudgeten på 44 Mkr. förefaller hög där en stor del av ökningen ställd mot innevarande år är att Humanfondens reserv tas i anspråk.
Enligt budgetförslaget förväntas övriga intäktsslag ligga på en oförändrad nivå.

Införandet av autogiro är en åtgärd som ökar medlemsstabiliteten enligt vår uppfattning, men det tar tid att inarbeta autogiro, varför något större genomslag inte är att vänta under 2001.

Granskningskommittén vill uppmärksamma budgetmötet på den ur vår uppfattning något optimistiska intäktsbudgeten.

Kostnader

Programkostnader ökar med 24 % till 15,126 Mkr. och en sommarturné budgeteras till 2,5 Mkr. Autogirosatsningen får ett utrymme på 1,03 Mkr.
Detta är kostnadsökningar som skall ställas mot den ökade intäktsbudgeten och för budgetmötet att ta ställning till.

Avslutande ord

Budgeten har ännu inte fullt ut fått den utformning med långsiktig plan som styrelsen beslutade i juni 1997, vilket påpekas.
Vidare saknas Amnestyfondens budget som är efterlyst vid tidigare budgetmöte och som borde behandlas samtidigt med sektionens på budgetmötet.
Vidare kan vi inte undvika att uppmärksamma att utskottsarbetet i framför allt C-utskottet inte efter halva verksamhetsåret kommit igång på avsett sätt. Detta är i princip inte en fråga för budgetmötet men måste ändå påtalas.

Amnesty International
Svenska sektionen
Granskningskommittén

Magnus Breidne
Birgitta Grind
Jan Nygren
Kerstin Sundman