Förord till verksamhetsberättelsen Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 1997

FÖRSLAG TILL FÖRORD I VERKSAMHETSBERÄTTELSEN 1996

Amnestyåret 1996

Två stora landkampanjer präglade amnestyarbetet. Åtskilliga aktiviteter genomfördes inom sektionen för att uppmärksamma de grava kränkningarna av mänskliga rättigheter i Kina och Turkiet. Dessutom deltog sektionen i en lång rad mindre aktioner avseende olika länder.

Sektionen arrangerade, i samarbete med amnestysektionerna i Holland och England samt det internationella sekretariatet, i oktober en internationell konferens om tortyr i Stockholm med 120 deltagare från cirka 50 länder.

Årsmötet i Göteborg 1996 beslutade om en fyraårig Handlingsplan för sektionen, vilken ska vägleda oss i vårt arbete fram till år 2000. Ett annat viktigt beslut på årsmötet var det om minskning av gruppavgiften för att i stället frigöra medel för utveckling av distrikten och därmed även ge möjlighet till ökad decentralisering. Många distriktsmöten under hösten 1996 ägnades åt dessa frågor - ett arbete som kommer att fortsätta. Region Väst, i vilken fyra distrikt samverkar, förstärktes under året genom att utlokaliserad verksamhet flyttades dit och genom att regionsamordnartjänsten utökades. Detta är helt i linje med både den nationella och internationella utveckling som är på gång bl a genom förslag om aktivistcentra, som styrelsen presenterat, och vilka ska ha till uppgift att ge stöd och service till distrikt och regioner. Internationellt inleddes under 1996 ett omfattande arbete med att identifiera uppgifter, som kan och bör decentraliseras från det internationella sekretariatet i London. Verksamhet kommer att flyttas till sektionerna och på motsvarande sätt kommer verksamhet att decentraliseras från sekretariatet i Stockholm till regioner.

De massiva kränkningarna av mänskliga rättigheter ökar och brotten begås alltmer öppet, inte minst genom de etniskt och religiöst motiverade stridigheter i interna konflikter inom länder, som vi kunnat se. Förtrycket fortsätter och vårt arbete behövs. Amnesty kräver åtgärder och förändringar på skilda sätt. Stora krav ställs på oss, och medlemmar och grupper är navet kring vilket verksamheten roterar. Utvecklingen av vår organisation är en viktig del för att vårt arbete ska bli än mer effektivt och öppna möjligheter för ännu fler att delta och bidra till arbetet för respekt för de mänskliga rättigheterna runt om i världen.