Förslag om stadgeändring ang. distriktsavgift Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 1997

Från: B.utskottet
Datum: 1997 02 17

Förslag till stadgeändring vad gäller gruppernas distriktsavgift.

Årsmötet 1996 beslutade att distrikten ska ha rätt att ta ut en gruppavgift och förfoga över den. Årsmötet uppdrog åt styrelsen "att till nästa årsmöte föreslå tillägg till stadgarna med innebörden att distrikten ska ta ut en avgift från grupperna".

B-utskottet föreslår följande ändring av stadgarna punkt 4.2:

4. MEDLEMMAR OCH ARBETSGRUPPER

4.2 Vid registrering skall varje ny arbetsgrupp erlägga en av årsmötet beslutad avgift till sektionen. Till sektionen ansluten arbetsgrupp skall erlägga av årsmötet beslutad avgift. Arbetsgrupp skall även erlägga av distriktet beslutad distriktsavgift samt fortlöpande lämna rapport om sin verksamhet. Medlem i arbetsgrupp skall vara medlem av svenska sektionen av Amnesty International. Om arbetsgrupp ej fullgör sina åligganden gentemot sektionen eller om dess verksamhet är oförenlig med Amnesty Internationals syften, har styrelsen rätt att upplösa gruppen. Styrelsens beslut om upplösning skall fattas med 2/3 majoritet. Arbetsgrupp som upplösts av styrelsen har rätt att överklaga beslutet inför nästkommande årsmöte.

(Nuvarande lydelse:

4. MEDLEMMAR OCH ARBETSGRUPPER

4.2 Vid registrering skall varje ny arbetsgrupp erlägga en av årsmötet beslutad avgift till sektionen. Till sektionen ansluten arbetsgrupp skall erlägga av årsmötet beslutad avgift samt fortlöpande lämna rapport om sin verksamhet. Medlem i arbetsgrupp skall vara medlem av svenska sektionen av Amnesty International. Om arbetsgrupp ej fullgör sina åligganden gentemot sektionen eller om dess verksamhet är oförenlig med Amnesty Internationals syften, har styrelsen rätt att upplösa gruppen. Styrelsens beslut om upplösning skall fattas med 2/3 majoritet. Arbetsgrupp som upplösts av styrelsen har rätt att överklaga beslutet inför nästkommande årsmöte.)

B-utskottet föreslår styrelsen besluta
att förelägga årsmötet ovanstående stadgeändringsförslag.