Principbeslut för IT/tilläggsdirektiv för IT-utredningen Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 1997

Från: C-utskottet
Datum: 29 januari 1997

Principbeslut för IT/tilläggsdirektiv för IT-utredningen

Inledning
C-utskottet har i uppdrag att ta fram en IT-plan och göra en utredning av sektionens IT-situation. Detta arbete har påbörjats och förutses vara färdigt till sommaren 1997. Utskottet menar att det finns vissa klargöranden som redan nu kan och bör göras. Vidare har vi diskuterat förutsättningarna för arbetet.

Problemformulering
Kan IT-utredningens arbete göras under förutsättning att IT-strategin ej förändras? Kan styrelsen genom att ange färdriktning underlätta den vidare IT-utvecklingen?

Bakgrund
Tidigare arbete kring IT och IT-strategi har lamslagits av diskussion kring teknik, speciellt förhållandet mellan Internet och BBS, men också av kontroverser kring ansvarsfördelning mm.
IT handlar om vårt synsätt på och våra redskap för informationshantering och kommunikation, dvs mycket mer än vad som tidigare stått i centrum för diskussionerna. Dessa problem har under hösten dryftats i utskottet och även budgetmötet har uppmanat styrelsen att finna konstruktiva lösningar.

Resonemang
De senaste åren har det stått alltmera klart att Internet kan och måste fungera som teknisk baslösning för sektionens IT-behov (den del av detta som går att fylla med datorkommunikation). Det finns därför ingen anledning för sektionen att lägga resurser på en BBS-baserad lösning. Detta stämmer inte med gällande IT-strategi, vilken alltså måste ses över.

BBS:en har skötts av frivilliga som har stort kunnande och stora ambitioner inom IT-området. Detta bör naturligtvis tillvaratas. Överhuvudtaget finns en stor potential för decentralisering inom IT-området. Utskottets IT-utredning avser att analysera hur denna potential bäst skall realiseras. Tillsvidare bör styrelsen fastslå en interimistisk policy vad gäller ansvar för hemsidan.

Förslag till beslut
Vi föreslår styrelsen besluta

att sektionens satsning på BBS:en avvecklas efter innevarande budgetår

att inriktningen för IT-utredningen och IT-planen skall vara en utökad satsning på frivilligarbete och decentralisering inom IT, särskilt Internet.

att utredningen har att föreslå en förändrad IT-strategi

att sekretariatet tillsvidare ansvarar för innehållet på och administrationen av sektionens hemsida ( http://www.amnesty.se )

att sekretariatet skall vara generöst med länkar till enskilda medlemmars och gruppers hemsidor och med att upplåta utrymme för konkreta projekt på sektionens hemsida