Rapport om aktiviteter inom EU-föreningen och dess styrelse Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 1997

AKTIVITETER INOM EU-FÖRENINGEN OCH DESS STYRELSE UNDER NUVARANDE VERKSAMHETSÅR.

Bakgrund och syfte:

Med anledning av ett glädjande, ökande intresse från styrelse och utskott för Amnestys EU-förening, inte minst med anledning av att svenska sektionen överväger att nominera en kandidat till nästkommande verksamhetsperiod, har önskemål framkommit från arbets-utskottet om att om möjligt få svar på följande frågor till styrelsemötet 970309:

Fråga 1) Vad har EU-föreningen de facto gjort under innestående verksamhetsår?

Fråga 2) Vad för beslut fattar EU-föreningens styrelse och hur arbetar de?

Nedan följer ett försök att besvara dessa frågor. Förutom de källor som omnämns i texten har information även inhämtats från sektionens EU-kontaktperson, Elisabeth Löfgren.

1) Vad har EU-föreningen de facto gjort under innestående verksamhetsår?

Nedanstående redogörelse baserar sig på uppgifter från EU-föreningens Work Plan 1996-1997 samt Quarterly Action Plans (QAPs) 2-4/1996.

A) Kalendarium över verksamheten från tiden runt AGM 1996 (Annual General Meeting) till dags dato.

Före AGM 1996
· Intergovernmental conference (IGC): EU-föreningen påbörjade verksamheten i samband med IGC med en press release dagen före det första officiella IGCmötet. En Recommended Action (RAC) utgick där sektionerna ålades att påbörja uppvaktningen av sina respektive regeringschefer, utrikes-, inrikes- och justitieministrar, medlemslandets representanter vid IGC, relevanta ledamöter av EU-parlamentet (MEPs), relevanta riksdagsledamöter (MPs) samt Non-Governmental Organizations (NGOs) i hemlandet.
· EU-Mediterranean partnership: Med anledning av EUs förhandlingar med ett flertal medelhavsländer om ett ökat politiskt, ekonomiskt och socialt samarbete uppmanas sektionerna att kontakta sina utrikesministrar, de tretton medelhavsländernas ambassadörer i respektive sektions land samt de MEPs som ingår i EU-Parlamentets (EPs) Utrikes-politiska kommitté.
· Peru Action: Huvudmålet för denna RAC är att förmå EU att trycka på Peru att förkasta de omstridda amnestilagar som antogs i juni 1995, samt att få EU att uppmärksamma pro-blemet med straffrihet för utövare av MR-brott även i sin kontakt med andra länder. Sektionerna uppmanas bl.a. att kontakta MEPs och media. EU-kontoret åtar sig att bedriva lobbying mot EU-kommissionen (EC) (i de fall nedan där EC omnämns nedan bedrivs lobbying av EU-kontoret och ej av enskilda sektioner).

· Bulgarien: I RAC rörande detta möjliga framtida EU-land föreslås kontakter med Utrikes-ministeriet, Bulgariens ambassad samt respektive EU-medlemsländers MEPs som ingår i EU-delegationen till Bulgarien.
· RAXEN (RAcism and XENophobia): Denna RAC innebär lobbyverksamhet gentemot EU-ländernas statschefer, deras inrikes- och justitieministrar samt relevanta MEPs.
· Flykting- och asylfrågor: Sönderfaller i två RAC: en rörande återsändande till tredje land respektive ursprungslandet (refoulment), en rörande EUs minimistandard för asyl-processen. Bl.a. MEPs, inrikes- och justitieminstrar, EC och EPs Kommitté för de Medborgeliga Rättigheterna kontaktas.
· Övriga RACs som, liksom ovanstående, fortsätter att vara aktuella in på det nya verksam-hetsåret är t.ex. en uppföljnings-RAC rörande situationen i f.d. Jugoslavien, RAC med an-ledning av Amnestys Kinakampanj samt lobbying gentemot Human Rights Commission.

Juni:
· AGM 1-2:e juni 1996.
· Franska sektionen: En representant från EU-kontoret besöker den franska sektionen.
· EP-debatt om efterlevandet av de mänskliga rättigheterna i Europa: Amnestys EU-kontor och IS uppmärksammade detta.
· European Council har möte i Florence. Detta uppmärksammas med aktiviteter som anknyter till pågående RAC rörande IGC.
· En konferens om EUs asylpolicy genomförs i Österrike. EU-kontoret är representerad vid denna.

Juli:
· Turkietkampanjen: Genom en RAC uppmanas sektionerna att kontakta bl.a. sina utrikes-ministrar samt de MEPs som ingår i EP:s Utrikespolitiska kommitté, Subcommittee on Human Rights och/eller i EU-delegationen till EU-Turkey Joint Parliamentary Committee. EU-kontoret verkar mot EC.
· Myanmar kampanjen: Samtidigt som den undermåliga MR-situationen i Myanmar upp-märksammas av EU, uppmuntras investeringar i landet. Med anledning av en EC-utredning om förekomst av tvångsarbete i Myanmar, ska utrikesministrar, handelsministrar, relevanta MPs och MEPs, media samt EC kontaktas som led i denna RAC.

· Barcelona follow-up / EU-Mediterranean partnership: Då avtal mellan EU och Jorda-nien, Egypten respektive Algeriet snart ska förhandlas, upptrappar EU-kontoret sin lobby-verksamhet. Sektionerna uppmanas kontakta sina nationella parlamentariker.
· EP-Bulgaria: Fortsatta aktiviteter. Bl.a. kontaktar sektionerna ånyo sina MEPs.
· Irland: Ordförandeskapet i EU övergår till Irland. EU-kontoret besöker med anledning av detta irländska sektionen samt träffar Irlands utrikes-, justitie- och inrikesminister.
· UN och Amnestys Genèvekontor besöktes den 8-12:e juli av EU-kontoret.

Augusti:
· NGOmöte i Kina: Amnesty och Asia Forum for Human Rights and Development ordnade ett NGOmöte i Kina 30-31:e augusti. EU-kontoret deltog.

September:
· Amnestys Memorandum om IGC: Detta dokument utarbetas klart under månaden.
Oktober:
· Hearing om straffrihet i Latinamerika: EPs Subcommittee on Human Rights hearing om straffrihet i Latinamerika hölls den 30-31:e oktober. EU-kontoret har gemensamt med IS förberett en briefing inför denna hearing. Arbetet med RAC rörande Peru intensifieras.
· Möten EP-Centralamerika respektive EP-Sydamerika: Liknande aktiviteter som ovan. Sektionerna uppmanas även kontakta sina MEPs före dessa deltar i mötet.
· Nigeria: Två tidigare ACP-EU Joint Parliamentary Assembly har antagit resolutioner mot Nigeria. Samtidigt med en ny ACP-EU Joint Parliamentary Assembly samt inför ett planerat EU-OAU Ministermötet i slutet av november 1996, uppmanas sektionerna att kontakta sina utrikesministrar och MEPs. EU kommer innan novembermötet att besluta om man avser att vidmakthålla sina sanktioner mot Nigeria.
· Barcelona follow- up / EU-Mediterranean partnership: Förhandlingarna fortsätter, nu med Jordanien, Algeriet, Egypten och Palestina. Sektionerna uppmanas att kontakta relevanta personer i sina respektive länder samt att vidarebefordra relevant information från MEPs och nationella parlamentariker till EUkontoret.

· IGC: Amnestys memorandum ska av de i EU-föreningen ingående sektionerna presen-teras för centrala personer före det planerade statschefsmötet 13-14:e december. Förslag på relevanta personer i sammanhanget är MEPs, MPs, utrikesministeriet, justitie-, inrikes-, försvars- och handelsministern, samt regeringsrepresentanter till IGC. Även NGOs och media bör kontaktas och delges detta memorandum.
· EU convention on extradition: EU har i september antagit en konvention rörande utvisning av bl.a. terrorister. Amnesty önskar en tydligare skrivning av denna för att skydda asylsökandes rättigheter. En RAC utgår med uppmaning att kontakta bl.a. justitie-ministrar och de på respektive lands justitieministerium som har i uppdrag att uttolka kon-ventionen.
· EU-kontoret besökte IS den 3-4:e oktober.
· EU-kontoret besökte brittiska sektionen den 4-5:e oktober.
· Working Group on Refugees: Denna arbetsgrupp inom EU-föreningen höll möte den 14:e oktober.
· EU-Rumänien Joint Parliamentary Committee: Med anledning av detta planerade möte i december kontaktade EU-kontoret utvalda MEPs.

· Debatt om asylfrågor: Denna organiserades av den Liberala gruppen den 16:e oktober. EU-kontoret deltog.
· Hearing om straffrihet: EP anordnade denna hearing i oktober. Med anledning av denna uppmärksammades ånyo bl.a. Peru-aktionen m.fl. latinamerikanska länder.
· EU-föreningens roll i den internationella rörelsen: Vid månadens styrelsemöte inom EU-föreningen fortsatte diskussionen om EU-föreningens roll i den internationella rörelsen. För att EU-föreningen ska kunna vara mer aktiv vid andra internationella möten inom Amnesty uppmanas medlemsländerna att verka för att EU-föreningen erhåller observationsstatus inom ICM och även kan delta vid andra relevanta internationella möten. Detta mål har sedemera uppnåtts.

November:
· ASEAN-möte: Working Group on ASEAN är aktiva med anledning av detta.
· Presskonferens: EU-föreningen deltar i en presskonferens med Pierre Sané med anledning av att Amnestys rapport om Algeriet släpps den 19:e november.

December:
· Internationella Flyktinghandläggarmötet: Mötet går av stapeln i Amsterdam. Bl.a. diskuteras ett gemensamt upplägg av den planerade Flyktingkampanjen.

Januari:
· Nederländerna: Ordförandeskapet i EU övergår till Nederländerna. EU-kontoret besöker med anledning av detta den holländska sektionen samt träffar Nederländernas utrikes-, justitie- och inrikesminister.

B) Övriga källor

Verksamhetsberättelse
EU-föreningens verksamhetsberättelse för innestående år föreligger ännu ej.

Svenska sektionens verksamhet
För detaljerade uppgifter om det arbete som utförts i den egna sektionen hänvisas till sammanfattningar som bilagerats de två beslutsunderlagen som rört nominering av kandidat från svenska sektionen till EU-föreningen.

Övriga sektioners verksamhet
De i EU-samarbetet ingående sektionerna rapporterar direkt till EU-föreningen i samband med att RACs avslutas. Någon sammanställning av detta material för de övriga sektionernas kännedom görs ej. Jag förmodar att EU-kontoret på förfrågan kan ge information om vad som gjorts under enskilda RAC.

2) Svar på andra frågan: Vad för beslut fattar EU-föreningens styrelse och hur arbetar de?

Styrelseprotokoll
Följande ger exempel på vad som avhandlades vid det styrelsemötet som hölls den 2:a juni 1996 i anslutning till AGM 1996. Nedan punktas vad som diskuterades.
· Utvärdering av AGM: Åtgärder för att förbättra vissa saker till nästkommande AGM diskuterades. Arbetet för att uppnå dessa fördelades bland styrelseledamöterna.
· Uppföljning av AGM-beslut: De beslut som kräver åtgärd diskuterades, strategier lades upp och arbetet fördelades bland medlemmarna.
· Fördelning av ansvarsområden: De i styrelsen ingående ledamöterna har skilda ansvars-områden. Efter diskussion kring hur dessa ska fördelas under kommande verksamhetsår genomfördes viss förändringar.
· Samarbete och kontakter mellan styrelsen och EU-kontorets personal: Ett utarbetat policydokument om detta diskuterades.
· Barcelonakonferensen: Med anledning av planerade avtal mellan EU och vart och ett av tretton medelhavsländer diskuterades lämplig uppföljningen inom EU-föreningen. Möjligheter att aktivera de olika medelhavsländers Amnestysektioner genom antingen EU-föreningen eller IS togs upp till debatt.

· Europarådets* planerade seminarium om jämlikhet mellan könen: En av sektionerna har framfört önskemål om att EU-föreningen ska ta följa detta seminarium. Man beslutar emellertid att Europarådet faller under IS ansvarsområde och ej under EU-föreningens (*Observera skillnaden mellan Council of Europe (Europarådet) och European Council (inom EU). / förf. anm.)
· Personalfrågor: Här aktualiserades anställningskontrakt för en av de anställda på EU-kontoret.
· Information till nyvalda styrelsemedlemmar: Informationsmaterial ska skickas till en ny ledamot som valts vid årets AGM.
· Kommande möten: En styrelseledamot åläggs att utarbeta ett schema för verksamhets-årets möten. Under verksamhetsåret har sedemera fyra möten hållits.

Synpunkter från undertecknad med anledning av styrelsens förfrågningar

Jag vill inledningsvis ånyo påpeka det glädjande i det ökade intresse för Amnestys EU-förening som mognat fram inom rörelsen, bl.a. från styrelsen sida, sedan svenska sektionen kommit att ingå i samarbetet kring EU.

Under nuvarande verksamhetsår har undertecknad vid tre tillfällen uppmanats att avrapportera dels vad som timat i den egna sektionen , dels - som nu - vad som skett i EU-föreningen i stort. I synnerhet inför nuvarande rapport har dock framförhållningen varit något bristfällig, vilket naturligtvis påverkar kvaliteten i den handling som kan komma styrelsemedlemmarna - och helst om tid föreligger även AU - tillhanda.

Undertecknad känner även en viss osäkerhet över vad styrelsen saknar för information som härigenom skulle behöva kompletteras. Jag förmodar att ett flertal av de dokument som har redovisats ovan i sammanfattad form redan är kända av delar av, eller hela, styrelsen. Något mer preciserade önskemål från styrelsens sida sammantaget med någon form av i förväg överenskommen regelbundenhet i informationsutbytet skulle avsevärt kunna förbättra kom-munikationen och kunskapsinnehållet.

Undertecknad har som medlem i A-utskottet ålagts att bevaka vad som sker i EU-samarbetet inom den svenska sektionen. Syftet är även att undertecknad ska förstärka EU-arbetet på hemmaplan genom att om möjligt utgöra en resursperson för sektionens anställda EU-kontaktperson. Jag vill i detta sammanhang dock påpeka att den information jag rör mig med kommer från just denna kontaktperson, Elisabeth Löfgren, som av naturliga skäl är den inom sektionen som har bäst insyn i och störst kunskap om EU-verksamheten. Jag skulle därför finna det önskvärt att styrelsen reflekterar över Elisabeths roll kontra min i samband med denna avrapportering av verksamheten. Som jag ser det kan denna effektiviseras; för närvarande besvarar jag styrelsens förfrågningar till största delen genom att i min tur rådfråga Elisabeth. En parallell till detta vore, att en medlem av ett utskott avrapporterade Amnestys kampanjarbete till styrelsen genom att agera som språkrör för sekretariatets kampanj-ansvarige.
Återigen, jag delar helt styrelsens åsikt om att dessa frågor är viktiga för rörelsen och jag vill poängtera mitt genuina intresse i frågan. Min förhoppning är att jag kan fortsätta mitt arbete med detta i A-utskottet under kommande verksamhetsår. Hanteringen av dessa frågor inom rörelsen har av naturliga skäl inte hunnit finna sin slutliga form, men jag hoppas att jag själv tillsammans med Elisabeth Löfgren och representanter från styrelsen gemensamt kan utverka ett effektivare samarbete utifrån våra erfarenheter under det gångna året.

Åsa Reckner Olsson, A-utskottet