Finansiering av ungdomskampanjen Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 1997

Från: Sekretariatet/HH,KB
Datum: 6 mars 1997

Förslag till finansiering av ungdomskampanjen

På styrelsemötet i januari bad styrelsen sekretariatet att presentera alternativa möjligheter till finansiering av ungdomskampanjen. Nedan presenteras tre alternativ.

Styrelsen har beslutat att utgiftstaket i 1997 års budget ska vara 39.000.000 kronor. Genom styrelsens beslut i januari om avveckling av försäljningsverksamheten i Malmö minskas såväl intäkter som utgifter för denna verksamhet med 800.000 kronor, vilket innebär att den balanserade budgeten är 38.200.000 kronor, före beslut om nedanstående alternativ.

Alt 1. (Budgetram 39 miljoner)

Innebär en uppskrivning av intäkterna för Humanfonden 1997 med 500 000 kronor från nuvarande budgeterade intäkter (3.8 milj.) till 4.3 milj. Alternativet innebär att hela ungdomsskampanjen 1997 finansieras genom ovanstående uppskrivning i händelse av utebliven sponsring.

Alt 2. (Budgetram 38.8 miljoner)

Innebär en försiktigare uppskrivning av intäkterna via Humanfonden till 4,1 miljon kronor (dvs detsamma som utfallet 1996).
Återstår 200 000 kronor som finansieras genom omfördelningar inom budget (bl a reducering av tjänst).

Alt 3. (Budgetram 38.2 miljoner)

Innebär att ungdomskampanjen finansieras helt genom omdisponering inom budget med 500 000 kronor.

Kommentar : Skulle arbetet med att finna sponsor för ungdomskampanjen lyckas eller ett förmodat arv erhållas så återgår de strukna aktiviteterna till budgeten i de fall detta är möjligt.

Förslag til beslut
Sekretariatet föreslår styrelsen besluta enligt alternativ 1 ovan, dvs att skriva upp intäkterna för Humanfonden med
500 000 kronor till 4.3 miljoner kronor.