Styrelsens storlek Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 1997

Från: C-utskottet
Datum: 970304

Styrelsens storlek
Den av årsmötet 1995 beslutade minskningen av styrelsen har inburit en stor arbetsbelastning för styrelsens ledamöter. Samtliga ledamöter deltar i såväl styrelsemöte som utskottsmöte. En del deltar dessutom i arbetsutskottsmöten och fondstyrelsemöten. Det skulle kunna vara av intresse att sektionen genom styrelsen fanns representerade i andra fora av lika regelbunden karaktär. Detta är knappast möjligt med nuvarande arbetsbelastning. För att underlätta möjligheterna för styrelsens ledamöter att aktivt delta i fler sammanhang bör styrelsen utökas med ytterligare två ordinarie styrelseledamöter.

Förslag
C-utskottet föreslår att:
Styrelsen föreslår årsmötet att ändra stadgarna enligt följande:

6.5 Förslag till årsmötets dagordning upprättas av styrelsen. Följande ärenden skall alltid finnas upptagna:
- - -
- val av sektionsstyrelse: a) ordförande för en tid av två år (väljs vartannat år),
b) kassör för en tid av två år väljs (vartannat år), c) ytterligare tre fyra ordinarie ledamöter för en tid av två år och d) två suppleanter för en tid av ett år
- - -

9.1 Styrelsen består av: ordförande, kassör, personalrepresentant och ytterligare sex åtta ordinarie ledamöter samt tre suppleanter, varav en är personlig ersättare för personalrepresentanten.
9.2 Ordförande och kassör väljs särskilt av årsmötet för en tid av två år med val av ordförande ena året och kassör andra året. Sex åtta ledamöter väljs av årsmötet för en tid av två år med val av halva antalet ena året och halva antalet andra året. Två suppleanter väljs av årsmötet för en tid av ett år. Ledamöter och suppleanter kan återväljas. Vid vakans kan årsmöte eller extra medlemsmöte förrätta fyllnadsval.