Personalrepresentation i styrelsen Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 1997

Datum: 970304

Personalrepresentation i styrelsen

Bakgrund
Personalens representation i styrelsen har diskuterats vid flera tillfällen i sektionen. Den senaste övergripande genomgången gjordes av Jan Nygren, Jan-Erik Lundeberg och Ewa Fredenberg som fått i uppdrag att "utreda problemet med styrelseledamöters dubbla roller, att klargöra styrelseledamöters roll gentemot sekretariatet, personalrepresentantens roll samt att ge förslag till riktlinjer". Gruppen redogjorde i rapporten för tidigare årsmötesmotionärers syn på personalens representation i styrelsen och presenterar sina slutsatser:

"När sektionens verksamhet på åttiotalet hotade att spränga de dåvarande ramarna gjordes sekretariatets organisation om helt och hållet, och en generalsekreterare tillsattes. Vi anser att man borde ha dragit konsekvenserna av omorganisationen. Personalen representeras nu på styrelsemötena av generalsekreteraren och avdelningschefer; det finns inga hållbara argument för att dessutom ha en personalrepresentant. Allt som berör sekretariatet och som personalrepresentanten idag tar upp i styrelsen kan istället tas upp med närmaste chef eller generalsekreteraren. Punkten Arbetsgivarfrågor som stående punkt på styrelsens dagordning kan strykas. Generalsekreteraren har arbetsgivaransvar, och styrelsen ska inte lägga sig i den löpande verksamheten på sekretariatet - om inte generalsekreteraren särskilt ber om det. Styrelsen kan kalla vem man vill till styrelsemöten och är också oförhindrad att fråga efter synpunkter från personalen."

På grundval av ovanstående föreslog utredningsgruppen, bl a, att personalens representation i styrelsen skulle avskaffas.

Utredningsgruppen presenterade sin rapport på styrelsemötet i december 1996 och styrelsen diskuterade kring "personalrepresentantens roll, ... den demokratiska aspekten, personalrepresentant contra facklig representant, värdet av att ha personalens kompetens representerad av en personalrepresentant samt generalsekreterarens situation gentemot styrelsen, personalen och personalrepresentanten".

Styrelsen beslutade därefter att "uppdra åt C-utskottet att lägga fram ett förslag gällande personalrepresentantens roll i styrelsen och att i arbetet med förslaget väga in möjligheterna av att inrätta en facklig representant i styrelsen".

C-utskottet har därefter inhämtat personalens synpunkter i frågan. Sjutton personer, dvs knappt hälften av alla tillfrågade, har svarat på enkäten. En återkommande åsikt är att personalrepresentanten representerar personalens specifika kunskap och kompetens. En annan synpunkt är att styrelsen har "lättare att förankra sina beslut hos personalen, eftersom PR har rösträtt och därmed medföljande ansvar". Andra för fram en annan syn på rösträtten och lyfter fram demokrati- och arbetsgivar/arbetstagaraspekterna och påpekar att "idag kan personalrepresentantens röst vara utslagsgivande" samt att "den enda stadgeändring som möjligtvis behövs är den som handlar om när styrelsen är beslutsför". Flera anser att om en facklig representant inrättas bör denna komplettera, inte ersätta, nuvarande personalrepresentation.

Resonemang
C-utskottet har ingående diskuterat personalens styrelserepresentation och anser inte att det finns tillräckligt övertygande skäl för att inrätta en facklig representant i styrelsen. Utskottet anser vidare att det är främst hos medlemmarna, och inte hos personalen, som beslut ska förankras. Styrelsen agerar på medlemmarnas och årsmötets uppdrag, liksom generalsekreteraren agerar på styrelsens uppdrag och personalen på generalsekreterarens.

C-utskottet har dessutom svårt att se att personalrepresentanten kan besitta den samlade handläggarkompetensen på ett bättre sätt än generalsekreteraren och avdelningscheferna, som representerar sekretariatet i utskottsarbetet. Möjligen kan personalrepresentanten ha ett annat perspektiv och andra infallsvinklar på sakfrågor än övriga i styrelsen och generalsekreteraren, som är ständigt adjungerad.

C-utskottet anser att personalens nuvarande representation i styrelsen är ologisk av framför allt två skäl:

För det första, genom personalrepresentanten har en relativt liten grupp, personalen, ett förhållandevis stort inflytande över styrelsens utformning och därmed dess beslut. Detta är en demokratisk anomali särskilt med tanke på Amnestys särprägel som en aktivistorganisation där frivilligt arbete är grundläggande basen för verksamheten. Personalen har dessutom redan ett indirekt inflytande över styrelsens beslut genom att de flesta beslutsunderlag produceras av sekretariatet. Personalen har i övrigt samma möjligheter som andra medlemmar att på årsmötet att nominera och rösta på "sina" kandidater. Enligt praxis nominerar emellertid personal inte personer till styrelsen.

För det andra, genom personalrepresentanten har personalen beslutanderätt över generalsekreteraren. Detta skapar en situation där anställda har beslutanderätt över sin arbetsgivare och där systemet med en röstberättigad personalrepresentant i styrelsen leder till en sammansmältning av arbetsgivar- och arbetstagaransvar.

Genom att avskaffa personalrepresentantens beslutanderätt vid styrelsens sammanträden korrigeras såväl personalens formella inflytande över styrelsens beslut som oklarheter i arbetsgivar/arbetstagar-rollen.

Personalrepresentanten har dock yttrande- och förslagsrätt vid styrelsens sammanträden. Det ger personalen en möjlighet att framföra synpunkter direkt till styrelsen. Personalrepresentantens roll i övrigt bör definieras av dess uppdragsgivare, valberättigad personal, snarare än av styrelsen. Valberättigad personal bör dock begränsas till anställd personal. Utskottet ser inte någon anledning att frivilliga som arbetar inom sektionens sekretariat ska ha en särställning i förhållande till andra frivilliga.

Om personalrepresentantens rösträtt avskaffas blir suppleantens roll överflödig med tanke på att syftet med en suppleant är att ersätta den som är röstberättigad och ej kan närvara vid beslut. Styrelsen minskas därmed med en person.

Förslag
C-utskottet föreslår att:

Styrelsen föreslår årsmötet att ändra stadgarna enligt följande:

9. STYRELSE
9.1 Styrelsen består av: ordförande, kassör, personalrepresentant och ytterligare sex ordinarie ledamöter samt tre , två suppleanter samt personalrepresentant varav en är personlig ersättare för personalrepresentanten .
9.2 Ordförande och kassör väljs särskilt av årsmötet för en tid av två år med val av ordförande ena året och kassör andra året. Sex ledamöter väljs av årsmötet för en tid av två år med val av halva antalet ena året och halva antalet andra året. Två suppleanter väljs av årsmötet för en tid av ett år. Ledamöter och suppleanter kan återväljas. Vid vakans kan årsmöte eller extra medlemsmöte förrätta fyllnadsval.
9.3 Personalrepresentanten och dess suppleant väljs av personalen för en tid av ett år av och bland den avlönad personal, avlönad eller icke avlönad, som arbetar inom sektionens sekretariat. sedan minst ett år Personalrepresentanten skall vara och som är medlem av Amnesty International.
Personalrepresentanten deltar i beslut om har yttrande- och förslagsrätt i alla frågor, utom sådana som är föremål för förhandlingar. Personalrepresentant och dess suppleant kan återväljas. Personalrepresentant skall inte samtidigt vara styrelsens sekreterare.
9.4 Styrelsen sammanträder på tid och plats den själv beslutar eller på kallelse av ordföranden.
9.5 Styrelsens suppleanter kallas till varje sammanträde och har där yttrande- och förslagsrätt. De inträder i ordinarie ledamöters ställe i den ordning de blivit valda och har då också rösträtt.
9.6 För styrelsebeslut fordras att minst fem närvarande ordinarie ledamöter är ense. Deltar inte personalrepresentanten i beslutet, räcker det med att fyra ledamöter är ense. Vid lika röstetal gäller den mening som sektionens ordförande eller - vid dennes frånvaro - mötesordförande biträder.
9.7 Styrelsen utser inom sig vice ordförande och fördelar andra arbetsuppgifter.
9.8 Styrelsen äger att till sig adjungera en eller flera personer utan rösträtt.
9.9 Styrelsen äger att inom sig utse arbetsutskott.
9.10 Styrelsen bestämmer vilka som har rätt att teckna sektionens firma.