Förslag till revidering av riktlinjer för flyktingverksamheten Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 1997

Från: A-utskottet

Förslag på tillägg och ändringar i Reviderade riktlinjer för Svenska sektionens flyktingarbete med anledning av årsmötesbeslut 96:34.

Tillägg och/eller ändringar är kursiverade. Tillägg av Madelaine Seidlitz och Anita Klum markerat med rött.

Reviderade riktlinjer för svenska
sektionens flyktingarbete

GRUNDLÄGGANDE PRINCIPER

Amnesty International arbetar för att en person som söker asyl skall beredas reellt tillträde till asylprocessen.

Amnesty International motsätter sig återsändande av asylsökande till ett så kallat första asylland om inte fullgoda garantier för en rättssäker asylprocess kan ges.

Amnesty International motsätter sig att en person återsänds till ett land i vilket han/hon riskerar att bli samvetsfånge, utsättas för dödsstraff eller politiskt motiverad utomrättslig avrättning eller försvinnande eller utsättas för tortyr eller i undantagsfall även för annan grym, omänsklig eller förnedrande behandling.

Amnesty International påpekar risker i samband med en europeisk harmonisering av asylprocessen och uppmanar därför EUs medlemsstater att upprätta ett juridiskt bindande dokument gällande processuella regler gällande de asylsökandes rättssäkerhet.

Amnesty International uppmanar regeringen och myndigheter att förfarandet under asylprocessen skall överensstämma med 1951 års Genevekonvention - och 1967 års protokoll angående flyktingars rättsliga ställning liksom även övriga relevanta internationella konventioner.

ARBETSSÄTT

Den svenska sektionen av Amnesty International vill slå vakt om en generös och rättssäker asylprocess genom att

- aktivt sprida organisationens information till berörda myndigheter, riksdag, regering, advokater och jurister, andra frivilligorganisationer, massmedia, skolor och asylsökande,

- påkalla uppmärksamhet hos myndigheter för individuella asylsökande eller grupper av asylsökande som vid ett återsändande riskerar bli samvetsfångar, utsättas för dödsstraff eller politiskt motiverad utomrättslig avrättning eller försvinnande eller utsättas för tortyr och i undantagsfall även för annan, omänsklig eller förnedrande behandling,

- samarbeta med andra frivilligorganisationer,

- ekonomiskt ge stöd till Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar i syfte att stödja flyktingombuden i arbetet med enskilda asylsökande, samt förmedla information till Rådgivningsbyrån angående asylsökande som uppger sig blivit torterade.

- hänvisa asylsökande som inte faller under Amnesty Internationals mandat till i första hand Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar samt även till andra frivilligorganisationer.

TILLÄMPLIGA ARBETSDOKUMENT

- 1951 års Genevekonvention och 1967 års protokoll angående flyktingars rättsliga ställning

- IEC approved guidelines for Amnesty International´s work on behalf of refugees

- Europe: Harmonization of asylum policy-accelerateed procedures for manifestly unfounded asylum claims and the safe-country concept
(Amnesty International, November 1992)

- Europe, the need for minimum standards in asylum procedures (Amnesty International
Juni 1994)

- Refugee work in small sections
(Amnesty International)

- Guide lines concerning women refugee claimants fearing gender-related persecution
(Canadian Imigration and Refugee Board)

- Handbook on procedures and criteria for determinimg refugee status under the 1951 Convention and the Protocol relating to the status of refugees

- Conclusions on the international protection of refugees adopted by the Executive Committe of the UNHCR programme

Samtliga medlemmar som arbetar med flyktingfrågor skall vara väl insatta i ovan angivna dokument

FÖRDELNING AV FLYKTINGARBETET INOM SEKTIONEN

Arbetet med spridning av landinformation till asylsökande och flyktingar utförs vid behov av samtliga medlemmar i sektionen. Vad gäller frågor i gruppers och enskilda medlemmars kontakter med asylsökande skall kontakt tas med flyktingombudet i distriktet. Arbetet i övrigt utförs av flyktingombuden, landsamordnarna, sekretariatet samt gruppen för flyktingfrågor (se nedan).

Flyktingombudets arbete består av

- att ha kontakt med sekretariatet angående asylsökande som riskerar avvisning eller utvisning och som kan omfattas av mandatet för Amnesty Internationals flyktingarbete i syfte att diskutera ett eventuellt agerande gentemot svenska myndigheter från den svenska sektionens sida.

- att om oklarheter eller olika uppfattningar föreligger beträffande åtgärd, tillsammans med aktuell landsamordnare utreda, sammanställa och presentera sådan asylansökan till gruppen för flyktingfrågor samt att tillsammans med gruppen ge förslag på lämplig åtgärd.

- spridande av information och opinionsbildning

- kontakter med andra frivilligorganisationer samt Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar,

- kontinuerligt ha kontakt med juridiska ombud i syfte att få kännedom om asylsökande som faller under Amnestys mandat,

- att tillsammans med aktuell landsamordnare utreda, sammanställa och presentera asylansökan, som kan anses omfattas av mandatet för Amnesty Internationals flyktingarbete, till gruppen för flyktingfrågor samt att tillsammans med gruppen ger förslag på lämplig åtgärd,

- att ge information till grupper i distriktet,

- att vid förfrågan från grupp eller enskild medlem i distriktet bistå dem i deras möten med asylsökande. Flyktingombudet skall till distriktet avge en årsrapportering som skall ingå i distriktets årliga rapportering till sektionen.

Landsamordnarens arbete består av

- att vid förfrågan från flyktingombud bistå denna med relevant information,

- att vid förfrågan från flyktingombud tillsammans med denna utreda, samanställa och presentera asylsökan som kan anses omfattas av mandatet för Amnesty Internationls flyktingarbete till gruppen för flyktingfrågor samt tillsammans med gruppen ge förslag på lämplig åtgärd.

- att vid förfrågan bistå med kontakter i det land till vilket den
asylsökande som faller under Amnesty Internationals mandat och avvisas/utvisas.

Sekretariatets arbete består av

- att vid förfrågan från flyktingombud bistå denna med relevant information,

- att kontinuerligt ge information till flyktingombuden angående förändringar i lagstiftning och nya praxisbeslut samt uppdatering av internationella dokumen och konventioner,

- spridande av information och opinionsbildning,

- riktad information till centrala myndigheter samt riksdag och regering,

- uppföjning av utvecklingen av den nationella och internationell flyktingrätten,

- medverkan i gruppen för flyktingfrågor och att tillsammans med gruppen i relevanta fall formulera ett vädjande,

- att i relevanta fall avge ett yttrande baserat på Amnesty Internationals åtagande i en viss fråga och på Amnesty Internationals landinformation - att biläggas det juridiska ombudets inlaga,

- att besvara frågor från myndigheter, organisationer och enskilda.

Gruppen för flyktingfrågors arbete består av

- utredning av huruvida ett enskilt asylärende omfattas av mandatet för Amnesty Internationals flyktingarbete,

- att avge förslag på lämplig åtgärd i det fall ett ärende anses omfattas av mandatet,

- att på lämpligaste sätt för att uppföljning/dokumentering skall vara möjlig agera i de fall en torterad asylsökande som faller under Amnesty Internationals mandat avvisas/utvisas.

VAL AV FLYKTINGOMBUD

Flyktingombudet väljs av respektive distrikt för en tid av ett år. Vid val bör vikt läggas vid Amnestyerfarenhet.

VAL OCH TILLSÄTTANDE AV LEDAMÖTER TILL GRUPPEN FÖR FLYKTINGFRÅGOR

Gruppen består av generalsekreteraren eller av denna utsedd företrädare, en ledamot av sektionsstyrelsen, en person med dokumenterad erfarenhet av flyktingarbete inom Amnesty samt aktuellt flyktingombud och aktuell landsamordnare.

Ledamot av sektionsstyrelsen och person med erfarenhet av flyktingarbete inom Amnesty väljs av sektionsstyrelsen för en tid av ett år.

BESLUTSGÅNG I GRUPPEN FÖR FLYKTINGFRÅGOR

Gruppen är beslutsför med tre ledamöter inklusive flyktingombud och landsamordnare.

Beslut kan fattas vid telefonkonferens.

UTBILDNING AV FLYKTINGOMBUDEN

- Flyktingombuden skall ges en obligatorisk grundkurs innan arbetet påbörjas. Vid ikraftträdandet av riktlinjerna skall även nuvarande flyktingombud delta i grundkursen.

- Grundkursens första del skall koncentreras på Amnestys hela mandat med en direkt uppföljning koncentrerad på flyktingmandatet med övning i konkreta problemlösningar.

- Flyktingombuden bör ges tillfälle att delta i det tvådagarsseminarium som anordnas av Svenska Flyktingrådet, eller liknande kurs. Kursen bekostas av respektive distrikt. Distriktet kan vid behov äska medel från sektionen.

- Flyktingombudet skall ges två veckoslutsmöten per år. Förutom utbyte av information och erfarenheter skall dessa ge löpande utbildning och fördjupning i asylrätt.

- Erfoderlig hjälp skall ges till flyktingombuden för att på ett systematiskt sätt kunna arbeta för att i större utsträckning få reda på vilka personer som angivit tortyr som ett skäl för sina asylansökningar.