Skrivelse från översättargruppen Underlag till styrelsemöte 1-2 september 1997

Lund och Uppsala 971103

Till styrelsen för svenska Amnesty
Från översättargruppen

Vi vill med detta brev uttala vår stora uppskattning av det arbete som Ingrid Falk utför i egenskap av vikarierande pressekreterare.

Hon uppfyller alla de krav som vi kan ställa på den som har denna befattning. Hon är mycket kunnig, både vad beträffar Amnesty i dess helhet och vad beträffar de uppgifter som översättargruppen åtar sig. Hennes vänliga sätt, hennes öppenhet, hennes ordningssinne och lugna framträdande har imponerat på oss. Hennes sätt att förbereda och genomföra det översättarseminarium som vi hade den 17 okt.1997 var perfekt. För flera av deltagarna var det första gången de träffade Ingrid och de kände genast, att under hennes ledning utgör vi en grupp som trivs att arbeta tillsammans.

Vi hoppas därför att Ingrid Falk, om hon själv så önskar, ska få ordinarie anställning som pressekreterare. Vi är övertygade om att hon är den som kan återskapa den respekt för Amnestys publicistiska verksamhet som behövs just nu. Om någon annan skulle rekryteras utifrån, kommer det att bli en period av osäkerhet innan den personen skulle bli varm i kläderna, och det har vi inte råd med.

För översättargruppen

Inger Johansson Britt Gunnarsson