Skrivelse från Nils E Hyll, grupp 171 Underlag till styrelsemöte 1-2 september 1997

Stenhamra, den 28/10 1997

Styrelsen för
SVENSKA SEKTIONEN AV AMNESTY INTERNATIONAL

Fallet Henry Berglund.

Med allra största intresse och uppmärksamhet har jag följt de olika turerna i rubricerade fall.

I det senaste numret av Amnesty Debatt, 3/97, skriver Hans Liljeson bl.a. "Våra stadgar hindrar inte vare sig styrelseledamöter, landsamordnare eller vanliga medlemmar att fritt debattera Amnestys arbetssätt.
Det oaktat och trots att Henry Berglund också fått generalsekreterarens ord på att avsättningen inte berodde på hans åsikter om arbetssättet, skulle han sålunda enligt styrelsen inte vara lämpad som Rysslandsamordnare och detta just beroende på sakinnehållet i hans förslag till ändrat arbetssätt."

Mot slutet av sitt inlägg skriver också Hans Liljeson bl.a. "Att som styrelsen utsätta en medlem för repressalier för att ha bekantgjort vad vederbörande som landsamordnare funnit vara ett angeläget reformbehov vittnar inte bara om ledamöternas okunnighet om landets förhållanden utan dessvärre om förakt för den kompetens som styrelsen själv framhållit att samordnarna besitter."

Jag blir skrämd, förtvivlad, sorgsen men också ilsken som en följd av styrelsens agerande i fallet Henry Berglund.
SÅ HAR FÅR DET BARA INTE GÅ TILL I VÅR ORGANISATION!
Debatten bland medlemmarna måste vara öppen, arbetssätten måste kunna ifrågasättas och diskuteras, liksom mandatfrågorna, och ingen ska behöva vara orolig för uteslutningsrepressalier, då nya åsikter framförs om Amnestys arbetssätt eller omfattning.

Jag vill att styrelsen gör ett tillrättaläggande i fallet Henry Berglund, ber om ursäkt för tillvägagångsättet och återinsätter Henry Berglund som Rysslandsamordnare, om han så önskar.

Nils E Hyll
Medlem i grupp 71/Mälaröarna