Tilläggstext budget 1998 Underlag till styrelsemöte 1-2 september 1997

Från: sekretariatet
Datum: 21 november 1997

Budget 1998

Vid styrelsens möte i september, då det förslag som skulle utgöra underlag för budgetmötet fastställdes, sattes både intäktsram och kostnadsram för 1998 till 39 mkr. Sedan dess har ingenting inträffat som bör föranleda förändringar i dessa ramar.

Innehållsligt innebär förslaget inga förändringar på intäktssidan jämfört med det förslag som lades fram i september. På kostnadssidan däremot har det skett några förändringar. Förändringarna kommer här enbart redovisas i en sammanställning, de beskrivs utförligare i det förslag som distribuerades till budgetmötet och AU mötet i november. Beträffande budgetens innehåll vill sekretariatet därför hänvisa till detta material som tidigare distribuerats.

Budgetmötet
Budgetmötet föreslog inga förändringar varken när det gäller intäkts- eller kostnadsbudgeten. När det gäller den verksamhet som i budgetförslaget nämns i avsnittet Prioriteringar ansågs Översättningen av årsrapporten, Tjänsten för ungdomssatsningen och Registeranalys som viktiga, medan det bland de närvarande distrikten inte fanns något intresse för ett Aktivistcenter varför det ansågs kunna skjutas på framtiden.

AU-mötet
Arbetsutskott uppdrog vid sitt möte den 16 november till sekretariatet att till styrelsemötet den 27-28 november presentera en beskrivning av konsekvenserna av omfördelning i budget 1998 för att bereda plats för :
1. Halvtids projektanställning för fortsatt ungdomssatsning
2. Projekt för analys av medlems- och givarregister
3. Aktivistcentrum.
Vidare önskade arbetsutskottet en redovisning över vad ungdomssatsningen i nuvarande förslag innebär samt vad som gäller för produktion av Årsrapporten.

Möjliga omfördelningar och konsekvenser
De möjligheter som står till buds utan att ytterligare skära ner i personalstaten är enligt följande:
¤ Personalutbildning: I budgetförslaget finns totalt 150 tkr och i ett ansträngt läge kan dessa kostnader omfördelas till annan verksamhet. Innebörden av en omfördelning av kostnaderna är att den kompetensutveckling som varit nödvändig inom sekretariatet läggs på is under 1998.
¤ Medlemsutbildning: Styrelsen har i sin prioritering för 1998 lågprioriterat detta område. Som en följd därav är det en möjlig väg att omprioritera dessa kostnader. Omfördelning i kronor räknat är 77 tkr. Vad det innebär finns beskrivet huvuddokumentet till budget 1998 under avsnittet om prioriteringar.
¤ Övertid: Genom att begränsa kostnaderna för sekretariatets övertidskostnader från 400 till 300 tkr ges utrymme till omfördelning. Konsekvenser blir minskad möjlighet för sekretariatet att genom personlig närvaro ge stöd till organisationens aktiviteter utanför ordinarie arbetstid. Möjligheten att hantera brådskande ärenden kommer att begränsas.
¤ Samordningsgrupper: Kostnaden för samordningsgrupperna kan minskas med 25 tkr. Det innebär att den budgeterade kostnaden för intersektionella möten hamnar på samma nivå som 1997, och under 1997 kommer inte budgeten nås. Totalt sett skulle den ändå innebära att kostnaderna för samordningsgrupperna ökar med 94 tkr. Den stora ökningen hänför sig till samordningsseminariet som är budgeterat till 78 tkr (från huvuddokumentet om budget 1998 avsnittet om prioriteringar).

Förtydligande
¤ Ungdomskampanjen: Den kostnad som upptas i föreslagen budget innebär ekonomiskt stöd för ungdomsstyrelsen för resor och möten samt visst stöd till planerat ungdomsläger.
¤ Årsrapporten: I budgetförslaget avses att årsrapporten kommer att tryckas och ges ut i bokform samt även publiceras elektroniskt. Förändringen består av "Print on demand" som är en ny tryckteknik och innebär att produktion kan ske efter behov och som innebär mindre ekonomiskt risktagande.

Styrelsen föreslås besluta
att fastställa 1998 års budget i enlighet med budgetförslaget från oktober 1997
att fatta ett preliminärt beslut om 1999 års fasta verksamhet.