Extra bidrag till den internationella rörelsen med anledning av brevet från IEC daterat 1997-10-21 Underlag till styrelsemöte 1-2 september 1997

Till: styrelsen
Från: Charlotta Nordenberg och Charlotte Dunge
Datum: 20 november 1997

Enligt brevet har IS hamnat i en akut ekonomisk kris på grund av det stigande värdet på det brittiska pundet. Eftersom IS tar hela valutarisken drabbas de nu hårt när pundet stiger. Det beräknade underskottet för åren 1998-99 är ca 2,3 miljoner pund. Klarar man inte av att lösa det här problemet får man svårt att fullfölja de två sista åren av Ljublijana Action Plan. Problemet kan lösas på två sätt, antingen kan man öka intäkterna, eller så kan man skära i kostnaderna. IECs förslag är att sektionerna bidrar med 1 miljon pund och resten tas genom att skära i kostnaderna. IS önskar ett snabbt och positivt svar från sektionerna, och får de inte ihop de önskade pengarna kommer de att ta till en extraordinär åtgärd, nämligen att lämna in en resolution till ICM om en extraavgift från sektionerna förutom den vanliga avgiften.

Enligt vår uppfattning bör deras förfrågan tas på stort allvar, och styrelsen måste göra en bedömning av hur mycket den svenska sektionen kan bidra med. Vår uppfattning är att vi kan bidra med 500 tkr utan att belasta vår ekonomi för hårt. Årets budgeterade, och prognosticerade, resultat är ett överskott på 413 tkr. Styrelsen har redan tagit ett beslut om 100 tkr till den internationella rörelsen, vilket reducerar överskottet till 313 tkr. Blir årets resultat det prognosticerade skulle vi alltså belasta de fria reserverna med 187 tkr, de skulle minska till 4 435 tkr, vilket inte är frågan om någon större minskning.

Vi anser också att när vi meddelar vårt beslut bör det åtföljas av ett brev till IEC där vi påtalar svenska sektionens oro inför det som hänt, och där vi också klargör att vi vill att IS förändrar sina rutiner så att samma sak inte kommer att hända igen. Det är ju inte första gången sektionerna mottagit vädjanden om pengar.

Förslag till beslut
att svenska sektionen lämnar ett extra bidrag till den internationella rörelsen på 500 tkr.
att svenska sektionen ska tillskriva IEC i ärendet.