Resultatrapport 1997 (januari-oktober) Underlag till styrelsemöte 1-2 september 1997

Kommentarer till det ekomomiska utfallet till och med oktober 1997

Oktober månads intäkter var betydligt lägre, ca 812 tkr, än oktober 1996. Totalt är nu årsutfallet ca 1 884 tkr (6,4%) lägre än 1996. Av dessa 812 tkr kan ca 282 tkr hänföras till planerade intäktsminskningar, nämligen medlemsavgifter (medlemsåret 1998 började i mitten av september, ca en månad tidigare än normalt), gruppavgifter och försäljningsverksamheten i Malmö. Intäktsslaget Gåvor > 10 tkr hade ett utfall under oktober i år som var ca 394 tkr lägre än motsvarande period förra året. Vi fick då ett arv på ca 300 tkr. Vidare hade intäktsslaget Insamlingsaktioner ett lägre utfall, ca 161 tkr, än oktober 1996.

Per sista oktober skulle Human- och Hjälpfonderna gett ca 5 600 tkr om det varit utdelning. Det är ca 600 tkr mindre än vad en utdelning per sista september gett, men ändå ca 1 700 tkr mer än budget. Positivt är att vi trots nedgången fått sammanlagt ca 100 nya sparare.

Totalt sett kan det finnas anledning att sänka intäktsprognosen för 1997. En reviderad prognos hamnar ca 300 tkr under budget, alltså på 37 900 tkr. Det är framförallt intäktsslagen Almanackan och Speciella insamlingsaktioner som står för den sänkningen. Det bör ändå understrykas att prognosen bygger på att vi når budget när det gäller gruppavgifter och gruppgåvor. Efter oktober månad har vi totalt nått 54% av budget på dessa två intäktsslag.

När det gäller kostnaderna ligger de efter oktober under budget. Vi kommer att ha budgetöverdrag på personal- och sekretariatskostnaderna, men vi kommer inte att nå budget när det gäller programkostnaderna. Totalt ser kostnaderna ut att hamna kring budget, vilket gör att vi, med en lägre intäktsprognos, skulle få ett tillskott till reserverna med ca 113 tkr.

1997-11-13

Anna Karin Wesslenius