Etappmålsrapport, tredje tertialet 2007 Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2008

Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 15 februari 2008

Rapport om sektionens arbete med etappmålen 2007

3:e tertialet, september-december 2007

5.1 Hävda rätten till fysisk och psykisk integritet

Dödsstraffet

Arbetet mot dödsstraff har haft påtagliga framgångar under perioden 2004-2006. Genom beslut i USA:s högsta domstol i maj 2005 har dödsstraffet för minderåriga formellt avskaffats i hela världen, men enligt Amnestys senaste rapport om dödsstraffet i världen (2005) avrättar ett antal länder (Demokratiska republiken Kongo, Iran, Nigeria och Saudiarabien) fortfarande personer som var under 18 år när brottet begicks. Vi ska fortsätta prioritera arbetet mot dödsstraff.

Svenska sektionens mål 2007-2008:

5.1.1 Förbudet mot dödsstraff för minderåriga ska följas i hela världen.
5.1.2 Dödsstraffet för personer med psykiska funktionshinder ska avskaffas.
5.1.3 Dödsstraffet ska avskaffas i Västafrika.
5.1.4 Allmänhetens medvetande om Kinas särställning när det gäller dödsstraffet ska öka och antalet brott belagda med dödsstraff i Kina ska minska.

Målstyrning 2007:

5.1.1-4:

- Vi ska fortsätta prioritera arbetet med den internationella dagen mot dödsstraffet (10 oktober) och verka för att dagen blir allmänt känd.

- Under perioden ska minst sex ambassadbesök göras bl a till länder som avrättar minderåriga och/eller psykiskt funktionshindrade. Valet av ambassader görs även utifrån de länder i Västafrika som kommer att prioriteras under 5.1.3. Om möjligt ska besöken samordnas med övriga nordiska sektioner.

- Inför OS i Kina 2008 kommer det att anordnas en aktion och hållas utbildningar för journalister och idrottare som tar upp kränkningar av mänskliga rättigheter och då inte minst frågan om dödsstraffet. Sektionen kommer att skriva debattartiklar, medverka i seminarier och olika mediatillfällen för att väcka debatt och opinion inför OS. Vi kommer även rikta vårt arbete mot målgrupper som har ett särskilt intresse för landet, bl. a. svenska företag och kommuner.

- Minst en nationell utbildning om dödstraffet ska hållas under perioden.

Rapport 3:e tertialet, t o m december 2007:

5.1.1-4

En nationell aktionsdag om dödsstraffet i Kina arrangerades den 13 oktober (300 dagar kvar till OS). En webbkampanj gick ut 10 oktober med syfte att understödja arbetet för ett dödsstraffsmoratorium i FN samt understödja aktiviteter den 13 oktober. Aktivitet i 22 städer, 22 pressklipp samt 4 000 vädjandekort skickade till Kina.

På IS anmodan lades fokus på andra afrikanska länder, bl a Mocambique, som efter ambassadbesök medverkade till att driva kravet för en stark FN-resolution om dödsstraffsmoratorium i FN:s generalförsamling.

Inför OS i Kina 2008 kommer det att anordnas en aktion och hållas utbildningar för journalister och idrottare som tar upp kränkningar av mänskliga rättigheter och då inte minst frågan om dödsstraffet. Sektionen kommer att skriva debattartiklar, medverka i seminarier och olika mediatillfällen för att väcka debatt och opinion inför OS. Vi kommer även rikta vårt arbete mot målgrupper som har ett särskilt intresse för landet, bl. a. svenska företag och kommuner. Under hösten genomfördes följande:
- Lise Bergh träffade ordföranden samt generalsekreteraren för Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) med anledning av brev från sektionen till SOK.
- Kinasamordningen höll föredrag för hela SOK:s styrelse och medlemsförbund i september.
- Kinasamordningen och ABG har haft träff med SOK:s sponsorer.
- Träff med aktiva och ledare i november inställt av SOK, vilket resulterade i ett antal ilskna pressklipp.
- Lise Bergh höll föredrag för Riksidrottsförbundet och dess medlemsförbund i oktober.
- Mediaseminarium i samarabete med Publicistklubben i oktober i Stockholm.
- Ytterligare brev till SOK i december med anledning av samordnad internationell aktion.
- Arrangerande av seminarium på bokmässan samt medvrkan av Kinasamo i flertal seminarier om MR i KIna bl.a i riksdagen.

En utbildning med tonvikt på dödsstraffet i Kina med 23 deltagare arrangerades i Stockholm 15 september.

Tortyr

Vi ska också arbeta mot tortyr, framför allt i samband med ”kriget mot terrorism”.

Svenska sektionens mål 2007-2008:

5.1.5 Urholkningen av förbudet mot tortyr i samband med kriget mot terrorism ska upphöra.
5.1.6 Tortyr ska uttryckligen förbjudas i svensk lag.

Målstyrning 2007:

5.1.5-6: Vi ska under 2007 bedriva en nationell kampanj mot tortyr och terror. En kampanjplan med tydliga målsättningar upprättas under hösten 2006.

Rapport 3:e tertialet, t o m december 2007:

5.1.5-6

Kampanjen Tortyr gör ingen säker lanserades 9 december 2006, under tertialperioden har följande utförts:
- Air torture-monter och flera seminarier på bokmässan i Göteborg i september. 1 500 vädjanden undertecknade.
- Air torture-monter och mycket välfyllt seminarium på MR-dagarna i Stockholm i november. 600 vädjanden undertecknade.
- Air torture-monter i samband med ungdomsmässa i Göteborg samt på anti-rasistiska filmdagar i Lund i november.
- Besök på USA:s ambassad i september.
- Medverkan i internationell aktion för att få över 1 000 parlamentariker att delta i upprop för en stängning av Guantánamo. Resultat: 1205 parlamentariker varav 113 svenska.

Arbete för individer

I Internationella sekretariatets plan för perioden tas Amnestys arbete för individer upp under en särskild Cross-cutting strategy. Den brittiska sektionen erbjuder sina aktivister att arbeta för individer under programmet Individuals at Risk.

Svenska sektionens mål 2007-2008:

5.1.7 Under perioden ska vi vara drivande i den internationella utvecklingen kring arbetet för enskilda individer i syfte att öka möjligheterna för aktivisterna i svenska sektionen att långsiktigt arbeta för enskilda individer.

Målstyrning 2007:

5.1.7: Vi ska under 2007 inrätta en arbetsgrupp med syfte att aktivister under 2008 kan delta i ett "Individuals at Risk-program".

Rapport 3:e tertialet, t o m december 2007:

5.1.7

En arbetsgrupp inrättades aldrig, men när IAR-arbetet drog igång hade vi tre testgrupper som fick tillgång till databasen Individuals at Risk Portfolio. Av olika skäl var det bara en av grupperna som aktivt gick in i databasen. Efter testperioden och efter diskussion på sekretariatet och med IS beslöt vi att inga aktiviststrukturer skulle få direkt tillgång till databasen på grund av svårigheten att då hålla koll på vilka fall som sektionen tagit upp för arbete. Däremot har några andra handläggare på sekretariatet tillgång till basen, t ex Amnestyfonden och fundraisingteamet. Huvudansvaret för IAR-basen ligger nu på handläggaren för specialgrupper, landprogram och samordnare. Handläggaren markerar i databasen vilka fall sektionen arbetar med och får automatiskt uppdateringar som vidarebefordras till respektive grupper och samordningar.

39 grupper arbetar med IAR-fall. En stadig ökning sker allteftersom grupperna får vetskap om möjligheten att få individfall. Varje fall läggs ut till mellan 2-4 grupper. Planer finns på att lägga ut fall på en landprogramsamordning där samordningen har huvudansvaret för fallet, men alla grupper som är med i landprogrammet kan agera för fallet.

Tre av IAR-fallen tagits upp som Månadens aktion på hemsidan där allmänheten kunnat gå in och skriva på vädjandebrev.

Under hösten inleddes en internationell översyn av alla gamla aktionsfall. Grupperna uppmanades att besvara en enkät om arbetet med fallet som skulle utgöra underlag för bedömning av fallets status och huruvida det fortfarande var aktuellt att arbeta med det som enskilt aktionsfall. Yttersta syftet är att så småningom få över alla aktiva aktionsfall till Indivuduals at Risk Portfolio. Vi hade en mycket god svarsfrekvens i sektionen. En slutrapport om arbetet ska läggas fram i mars 2008.


5.2 Slå vakt om kvinnors rättigheter

Arbetet för att slå vakt om kvinnors rättigheter fokuseras på diskriminering av och våld mot kvinnor. Svenska sektionen deltar även fortsättningsvis i den globala kampanjen Stoppa våldet mot kvinnor, även om de senaste årens intensiva arbete gällande situationen i Sverige nu avtar.

Svenska sektionens mål 2007-2008:

5.2.1 Nationella rättssystem som diskriminerar kvinnor eller misslyckas med att skydda kvinnor mot våld ska reformeras.
5.2.2 Effektiv tillämpning av lagar så att kvinnor som utsatts för könsrelaterat våld får upprättelse. Kvinnor som utsätts för eller riskerar att utsättas för våld ska få stöd och skydd.
5.2.3 Förebygga och synliggöra effekten av sådant våld som drabbar flickor och kvinnor i den så kallade offentliga sfären.
5.2.4 Tidigare ställda rekommendationer till svenska myndigheter inom ramen för kampanjen "Stoppa våldet mot kvinnor" ska vara uppfyllda .

Målstyrning 2007:

5.2.1-3:
- Vi ska delta i de SVAW-aktioner som syftar till att reformera nationella rättssystem. Målsättningen är att täcka aktioner på de länder där vi har landprogram, samt sådana aktioner som Kvinnorättsgrupperna prioriterar.
- Minst 1-2 aktioner per år ska vara en sektionsangelägenhet, d v s skickas ut till samtliga arbetsgrupper.
- Minst två nationella utbildningar ska hållas kring de olika tema som utgör innehållet i SVAW-kampanjen de kommande fyra åren.
- Vi ska fortsatt uppmärksamma våldet mot kvinnor i samband med internationella kvinnodagen (8 mars) samt internationella dagen för avskaffande mot våld mot kvinnor (25 november). Målsättningen är att arrangera minst 10 utåtriktade arrangemang per år den 25 november.

5.2.4:
- Vi ska följa upp resultaten av vårt arbete kring kommunernas ansvar att tillhandahålla adekvat stöd och skydd till våldsutsatta kvinnor. Vi kommer att följa utvecklingen gällande en ny lag som tydligt klargör kommunernas ansvar, samt andra föreslagna åtgärder. Om vi finner att det finns skäl, kan vi återigen lyfta frågan om brister i kommunernas ansvar genom att exempelvis peka på brister i enskilda kommuner.
- Vi ska svara på remisser på området.
- Vi ska, i samråd med IS, bidra till FN:s CEDAW-kommitté med en skuggrapport om våld mot kvinnor, i samband med att svenska regeringens periodiska rapport granskas av kommittén under 2007/2008.

Rapport 3:e tertialet, t o m december 2007:

5.2.1-3

Under perioden september-december har ytterligare en SVAW-aktion (USA/Alaska) startat, samtidigt som tre aktioner från tertialperioderna 1-2 fortskrider. Den sektionsprioriterade aktionen om trafficking i Grekland är en av dem.

Utbildning kring kvinnors rättigheter har hållits inom ramen för Amnestyakademien

Eftersom vi i år valde att prioritera den Internationella kvinnodagen 8 mars (aktiviteter i 21 städer) så lades mindre fokus på 25 november, den internationella dagen för avskaffande av våld mot kvinnor. Kvinnorättsgrupperna i Göteborg, Stockholm och Uppsala arrangerade och/eller deltog i manifestationer, seminarier och aktioner på stan. Ett aktionspaket togs fram för 16 Days of Activism (25 november-10 december) på temat sexuellt våld, där flera av de pågående SVAW-aktionerna vi arbetar med inkluderades. Materialet skickades till grupperna och en särskild webbkampanj gjordes baserad på detta material.

5.2.4

Under tertial 2 deltog Amnesty i en hearing gällande regeringens arbete med att ta fram en nationell handlingsplan mot våld mot kvinnor. Vi lämnade även skriftliga synpunkter om vad handlingsplanen bör innehålla. Att anta en nationell handlingsplan är ett av de krav vi ställt inom ramen för arbete på eget land under SVAW-kampanjen. Regeringens handlingsplan mot mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat förtryck samt våld i samkönade relationer antogs i november 2007.

Eftersom Amnestys internationella policy är att inte skriva skuggrapporter i samverkan med andra organisationer, har detta arbete ej genomförts. Med tanke på att ett större nätverk av kvinnoorganisationer och NGO:s arbetat med skuggrapporteringen ansågs det inte motiverat att sektionen skulle ta resurser i anspråk åt att arbeta fram en egen skuggrapport. Flera personer i CEDAW-nätverket som arbetat med skuggrapporten har dock träffat och kontaktat representant för Amnesty under arbetets gång. CEDAW-nätverket färdigställde sin skuggrapport i december 2007.


5.3 Skydda flyktingars rättigheter

En ny instans- och processordning för asylprövning har nyligen införts i Sverige. Denna är särskilt viktig eftersom ny praxis utarbetas.

Svenska sektionens mål 2007-2008:

5.3.1 Alla som söker asyl i Sverige ska ha tillgång till en rättssäker asylprocess samt beviljas skydd i de fall man vid en avvisning eller utvisning riskerar att utsättas för allvarliga kränkningar av sina mänskliga rättigheter.
5.3.2 Ingen person ska avvisas, utvisas eller utlämnas från Sverige med hänvisning till att så kallade diplomatiska försäkringar har erhållits i syfte att "eliminera " en annars förekommande risk för tortyr.
5.3.3 Sverige och övriga stater inom EU ska i harmoniseringsarbetet för en gemensam asyl- och flyktingpolitisk respektera flyktingars, asylsökandes och migranters rättigheter i enlighet med FN:s konvention om flyktingars rättsliga ställning samt UNHCR:s handbok och rekommendationer.
5.3.4 Vi ska utveckla nya arbetssätt som ger fler möjligheter för medlemmarna i sektionen att arbeta för flyktingars rättigheter.

Målstyrning 2007:

5.3.1: Åtminstone 100 asylsökande per månad ska vid periodens slut ha fått stöd i form av relevant landinformation, juridisk rådgivning eller information i asylprocessen av sektionen eller Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar (RGB).

5.3.2: Svenska regeringen ska ha tagit avstånd från s k diplomatiska försäkringar senast vid periodens slut. Vi ska ta upp frågan med regeringen i samband med uppföljning av tidigare korrespondens angående de två avvisade egyptiska männen, Mohammed El Zary och Ahmed Agiza. Diplomatiska försäkringar ingår i kampanjen mot tortyr där en rad aktiviteter kommer att gå av stapeln. Frågan lyfts vid relevanta föreläsningar och seminarier om asylrätt och EU.

5.3.3: Svenska regeringen ska ha skrivit under FN:s konvention för migranters rättigheter senast vid periodens slut. Vi ska uppnå detta genom påverkansarbete i såväl Sverige som i EU-sammanhang. Det senare eftersom Amnesty via IS och EU-kontoret har lyft frågan bland annat i EU. En brevkampanj som sprids via flyktingombuden och som riktar sig mot relevanta beslutsfattare i Riksdagen och dess utskott samt regeringen ska genomföras.

5.3.4: Åtminstone ett nytt arbetssätt för flyktingars rättigheter ska vara etablerat vid periodens slut.

Rapport 3:e tertialet, t o m december 2007:

5.3.1

Arbete pågår med att ta fram metoder för att bättre mäta och särskilja mellan olika former att stöd som ges till asylsökande.

5.3.2

Såväl Ahmed Agizas som Mohammed El Zaryas ansökningar om uppehållstillstånd avslogs av Migrationsverket. Ärendena, som betraktas som säkerhetsärenden, handläggs nu av regeringen. En skrivelse som skall ställas till statsministern och migrationsministern förbereds tillsammans med det internationella sekretariatet och kommer att sändas i början av 2008.

5.3.3

Frågan har väckts i ett stort antal olika sammanhang, såväl vid utbildningstillfällen som vid möte med migrationsministern och i olika former av samtal. Det finns ett stort motstånd för denna fråga i regeringen där man även påstår att konventionen även internationellt har spelat ut sin roll. Sannolikheten att vi kommer att uppnå detta mål är mycket liten samtidigt som det är betydelsefullt att frågan fortsätter att lyftas.

5.3.4

Under hösten genomfördes den kampanj som rapporterats om i den första tertialrapporten, Keep them safe. Kampanjen drevs av tjugo nordiska organisationer. Flyktingavdelningen deltog i utbildning av medlemmarna samt arrangerade det avslutande nordiska seminariet i Kulturhuset den 19 december då statssekreterare eller motsvarande från samtliga nordiska länder närvarade tillsammans med moderatorn professor Gregor Noll. Under kampanjen deltog på vissa orter flyktingombuden särskilt med den extra kunskap om de flyktingrelaterade frågorna de har som stöd för andra medlemmar.


5.4 Kräva rättvisa och bekämpa straffrihet

Många länder har fortfarande inte implementerat den internationella lagstiftning som finns. Det finns behov och möjligheter att reformera rättssystemen i många länder.

Svenska sektionens mål 2007-2008:

5.4.1 Nationella rättssystem, däribland det svenska, ska förbättras så att hinder för att ställa förövare till svars för deras brott ska bli färre.
5.4.2 Fler stater ska, i sin nationella lagstiftning, implementera dels Romstadgan för den internationella brottmålsdomstolen, dels regler om universell jurisdiktion för grova internationella brott.
5.4.3 Internationella brottmålsdomstolens brottsofferfond ska fungera effektivt i sitt arbete med att hjälpa brottsoffer och fler stater ska bidra ekonomiskt till fondens verksamhet.

Målstyrning 2007:

5.4.1-2: 102 länder har idag ratificerat Romstadgan. Under den kommande etappmålsperioden ska Amnesty International verka för att ytterligare 20 länder ratificerar Romstadgan. Av dessa har svenska sektionen valt två länder, Thailand och Filippinerna, för att få deras regeringar att ratificera (och implementera) Romstadgan senast vid periodens slut.

5.4.1-2: Svenska sektionen ska - delvis i samarbete med andra NGO:s - under perioden arrangera minst ett seminarium eller en debatt, skriva debattartiklar, bedriva lobbyarbete gentemot riksdagsledamöter samt skriva brev till Sveriges Justitieminister och ha löpande kontakter med relevant handläggare på Justitiedepartementet för att förmå den svenska regeringen att implementera Romstadgan i nationell rätt senast vid periodens slut.

5.4.3: Svenska sektionen ska under perioden skriva debattartiklar, bedriva lobbyarbete gentemot riksdagsledamöter samt skriva brev till Sveriges Utrikesminister och ha löpande kontakter med relevant handläggare på Utrikesdepartementet för att förmå den svenska regeringen att börja ge löpande finansiellt stöd till internationella brottmålsdomstolens brottsofferfond senast vid periodens slut.

Rapport 3:e tertialet, t o m december 2007:

5.4.1-2

Sektionens ICC-grupp har varit i löpande kontakt med ansvariga på justitiedepartementet beträffande implementering av romstadgan. Gruppen verkade för att motion/er lagt i riksdagen om behovet av implementering. Kommer följas upp med aktivitet utanför riksdagen våren 2008.

ICC-gruppen har även skrivit ett memorandum i nära samarbete med The International Justice Project på internationella sekretariatet, Sweden: End impunity through universal jurisdiction, som kommer att publiceras inom kort.

5.4.3

ICC-gruppen har under perioden skrivit ett brev till justitieminister Beatrice Ask och tagit upp frågan om Romstadgans implementering .


5.5 Arbete för ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter

Åtagandet vidgades 2003 till att omfatta de ekonomiska, sociala och kulturella rättigheterna på samma villkor som de rättigheter Amnesty arbetat för sedan begynnelsen. En global kampanj för ESK-rättigheter, av samma omfattning som Stoppa våldet mot kvinnor, planeras starta 2008.

Svenska sektionens mål 2007-2008:

5.5.1 Svenska sektionen ska delta i den globala kampanj om ESK-rättigheter som inleds 2008 och ska under perioden genomföra förberedelser för den.

Målstyrning 2007:

5.5.1:

- Vi ska skapa organisationsformer för aktivister som vill arbeta med ESK-rättigheter vilket innebär bildande av minst en specialgrupp för ESK-rättigheter samt tre lokala kampanjgrupper.

- Minst sex nationella ESK-utbildningar ska genomföras under perioden.

- En nationell kampanjstrategi samt kampanjplan ska ha upprättats innan kampanjstart.

Rapport 3:e tertialet, t o m december 2007:

5.5.1

En utbildningshelg kring den kommande globala kampanjen som går under arbetsnamnet Human Dignity, hölls i oktober. Utbildningen riktade sig till alla specialgrupper, landprogram och samordnare och samlade 18 deltagare.

Ett utbildningspass om kampanjen hölls på höstens distriktsombudsmöte.

En kampanjplan för det förberedande året av Human Dignity-kampanjen som innefattar hela 2008, har utarbetats.


5.6 Arbeta för företags efterlevnad av de mänskliga rättigheterna

I en globaliserad ekonomi, där ekonomiska aktörer får allt större inflytande på samhället, riskerar svenska företag att bidra till att mänskliga rättigheter kränks runt om i världen där de är verksamma.

Svenska sektionens mål 2007-2008:

5.6.1 Vi ska öka svenska företags kunskaper och kartläggning gällande risker för att deras verksamhet bidrar till att kränka mänskliga rättigheter.
5.6.2 Vi ska bidra till att den svenska finanssektorn tar hänsyn till risken för människorättskränkningar vid fondförvaltning och kreditgivning.

Målstyrning 2007:

5.6.1: Vi ska öka andelen företag som löpande analyserar risken för kränkningar genom verksamhetens inriktning till mer än hälften av de medverkande företagen. I 2006 års undersökning var andelen 43%.  

5.6.2: Vi ska inleda företagsdialog med minst hälften av de medverkande företagen från finanssektorn.

Rapport 3:e tertialet, t o m december 2007:

5.6.1

Under perioden har vi levererat fem specifikt efterfrågade MR-analyser per land och bransch till ett flertal stora svenska företag. Vi har inlett samarbete med två nya företag, båda med betydande verksamhet i länder och branscher med stor risk för kränkningar av mänskliga rättigheter. Dialogen med övriga företag i vårt nätverk har skett fortlöpande.

Vi har arrangerat ett seminarium med fokus på HIV/AIDS - de risker att kränka mänskliga rättigheter som företag löper då de har produktion i länder där en stor del av befolkningen är HIV/AIDS-positiva och vilka åtgärder som kan vidtas, t ex anti-diskrimineringspolicies, samt hur företag inom detta område kan verka främjande.

Under perioden har vi gett tolv föredrag och utbildningar för företag eller på universitet med syfte att öka medvetenheten om risken för kränkningar samt vikten av att analysera denna.

5.6.2

Under perioden samarbetade vi med finanssektorns branschorgan – Sveriges Finansanalytikers Förening (SFF). Vi anordnade bland annat en välbesökt konferens där SFF presenterade vad de efterfrågar avseende företags CSR-arbete, med fokus på mänskliga rättigheter, när de analyserar bolag. Vi har också tagit fram två riskrapporter för finansiella sektorn.


5.7 Ett aktivt och synligt Amnesty med mångfald

Svenska sektionens mål 2007-2008:

5.7.1 Vi ska fortsätta att prioritera utåtriktat arbete utfört av aktivister och sekretariat innebärande 100 utåtriktade aktiviteter per år under 2007 och 2008.
5.7.2 Under perioden ska vi använda den nya metod för att mäta och rapportera aktivismen som kommer att tas fram under hösten 2006 i enlighet med vår aktiviststrategi.
5.7.3 Vi ska öka vår synlighet i massmedia (radio, tv, press) för våra frågor och de aktiviteter vi genomför från nuvarande ca 2 300 pressklipp per år till 2 700 pressklipp år 2008, vilket är året då sektionen inleder arbetet med nästa globala temakampanj.
5.7.4 Våra aktiviteter ska genomföras med ett mångfaldsperspektiv enligt sektionens mångfaldspolicy.

Målstyrning 2007:

5.7.1: Med utåtriktad aktivitet avses och kommer mätas:
a) Antal utåtriktade aktiviteter inom ramen för prioriterade kampanjer exempelvis Kampanjen mot tortyr, globala kampanjer eller sektionskampanjer.
b) Utåtriktade aktiviteter i samband med aktivitetsdagar som t.ex. 8/3 (int kvinnodagen), 10/10 (int dagen mot dödsstraffet) och 10/12 (MR-dagen).
c) Utåtriktade aktiviteter genomförda av specialgrupper och landprogram.

5.7.2: Vi ska ta fram mer kunskap om hur vår aktiva medlemskår ser ut, för att veta vilka insatser som kan göras för att flera från olika grupper i samhället kan bli aktiva. Detta ska göras genom uppföljningar av den nya metoden för att mäta och rapportera aktivismen plus andra eventuella studier. Målstyrning för att mäta aktivismen formuleras i november 2006.

5.7.3: Ökad satsning på centralt och lokalt mediaarbete i enlighet med kommunikativ plattform. Vi ska öka bredden av mediakanaler för att nå ut till nya målgrupper i samhället.

5.7.4: Vi ska sträva efter att nå fler grupper i samhället än vi gör idag med vårt utåtriktade arbete genom att
- ta fram en strategi för vårt framtida mångfaldsarbete,
- årligen ordna utbildningar i mångfald och jämställdhet på alla nivåer i organisationen, samt
- ta fram introduktionsmaterial på lätt svenska samt lägga ut på vår externa hemsida information om Amnesty på lätt svenska samt strategiskt valda främmande språk.

Rapport 3:e tertialet, t o m december 2007:

5.7.1

Kina inför OS
- Nationell aktionsdag 13 oktober, tema dödsstraffet i Kina, aktivitet i 22 städer.
- Mediaseminarium med Publicistklubben i Stockholm.
- Seminarium bokmässan i Göteborg.

Tortyr gör ingen säker
- Specialmonter och seminarier på bokmässan i Göteborg.
- Specialmonter och seminarium på MR-dagar i Stockholm.
- Air torture-event på Ungdomsmässa i Göteborg.
- Air torture-event i samband med anti-rasistiska filmdagar i Lund.
- Guantánamogruppen deltagit med föredrag och filmvisning vid seminarium på Södran i Stockholm.

Krisen i Burma
- Nio lokala aktiviteter 29 september-1 oktober samt manifestation Stockholm 6 oktober.

Keep them safe
- Nationell aktionsdag 1 december, aktivitet i 26 städer.
- Avslutningsseminarium Keep them safe 19 december.

Stoppa våldet mot kvinnor
Aktivitet arrangerade av kvinnorättsgrupperna 25 november i Stockholm, Malmö och Göteborg.

Övrigt
HBT-gruppen arrangerade seminarium i Stockhoklm om HBT-rättigheter i Asien 28 november.

Totalt: 70 utåtriktade aktiviteter under perioden

5.7.2 (Nyckeltal för aktivismen)

Mäts varje månad
1. Antal besök i skolor i storstadsregionerna
2. Antal besök i underrepresenterade områden i storstadsregionerna
3. Antal bildade ungdomsgrupper som ett resultat av informationspass i skolor i storstadsregionerna
4. Antal bildade ungdomsgrupper i underrepresenterade områden i storstadsregionerna
5. Antal informationspass
6. Antal informationpass i underrepresenterade områden
7. Antal pressklipp genererade ur lokal aktivitet
8. Antal pressklipp som skildrar lokal aktivitet
9. Antal underskrifter på veckans vädjande
10. Antal SMS-aktivister/vädjanden
11. Antal arbetsgrupper (kan även ses/distrikt)
12. Antal tematiska grupper (kan även ses/distrikt)
13. Antal ungdomsgrupper (kan även ses/distrikt)
14. Antal aktiva specialgrupper
15. Antal aktiva landprogram

Mäts varje tertial
16. Antal utförda aktioner av landprogram
17. Antal aktioner utförda av specialgrupper
18. Antal events och seminarier anordnade av landprogram och specialgrupper

Mäts en gång per år (årsskiftet)
19. Antal deltagare i FRI-programmet
20. Antal deltagare som slutför FRI-programmet
21. Antal män som deltar i FRI-programmet
22. Antal personer med utländsk bakgrund i FRI-programmet
23. Antal FRI-deltagare med formellt förtroendeuppdrag
24. Antal kampanjutbildningar
26. Antal deltagande orter med aktionsdagar , utgår, se 27.
27. Antal aktiviteter i samband med aktionsdagar totalt i Sverige
27. Antal orter i samband med aktionsdagar totalt i Sverige

Nyckeltal för perioden september - december 2007 (ackumulerat t o m augusti 2007 inom parentes)

1. 61 st, största andelen i oktober (30)
Kommentar: FN-dagen 24 oktober ger alltid många skolbesök.
2. 15 st, största andelen i oktober (9). Kommentar: underrepresentationen enligt postnr är delvis missvisande över året har det visat sig.
3. 5 st
4. 3 st
5. 89 st, största andelen i oktober (48)
6. 41 st, största andelen i oktober (27)
7. 47 st, största andelen i oktober (18)
8. 113 st
9. 2 819 st
10. 11 148 st, drygt 2 000/mån utom december 4 105 (beror på 3 utskick istället för normala 2)
11. Antalet arbetsgrupper i december var 137 st (vilket är en minsking med ca 10% sedan januari, då det fanns 152 st). De tematiska grupperna har sjunkit något i december till 28 st (från tidigare 31 st). Ett normalvärde för arbetsgrupper - ett visst antal grupper läggs alltid ner, däremot har nyrekrytering på gruppnivå (gäller även u-grupperna) varit låg under hela 2007.
12. Se ovan punkt 11.
13. 37 st i januari och i december 27 st, samma tendens som för arbetsgrupperna.
14. 12 st i december: Aktionsgruppen mot dödsstraffet (AMD), Arbetsgruppen för tortyrfrågor, Barngruppen, Fackliga gruppen, HBT-gruppen, Hälso- och sjukvårdsgruppen (HSV), Juristgruppen, Kulturgruppen, Kvinnorättsgruppen, MSP-gruppen, samt Översättargruppen. Nytillskott under året är ESK-gruppen. Tre specialgrupper finns på flera orter: Juristgruppen i Lund, Göteborg, Örebro, Stockholm, Umeå, Uppsala, Kvinnorättsgruppen i Lund, Göteborg, Stockholm Umeå, Uppsala, samt AMD i Stockholm och Lund.
15. 9 st. Indonesien, USA, EU och Sudan har nerprioriterats till samordnare under hösten.
16. 14 st
17. 9 st
18. -

För nyckeltal 16-18 gäller kännedom om aktioner/events. Det kan finnas ett visst mörkertal. Ibland händer det också att landprogram (LP) och specialgrupper (SPG) samarbetar. Samtliga dessa aktioner har inletts under 2007 (många aktioner löper över en viss tid och aktioner som påbörjats 2006 finns således inte med här). Fall där LP/SPG sagt att de ska delta i aktionen, men inte återrapporterat finns av förklarliga skäl heller inte med, då kännedom saknas om något verkligen gjorts.

Nyckeltal vilka mäts årligen:

19. 24 st (avser programmet 2007-2009)
20. - , programmet pågår
21. 3 st
22. 3 st
24. 18 st (här ingår t.ex. distriktsombud, flyktingombud, gruppsekreterare)
25. 138 st
26. utgår (se 27.)
27. 96 orter (vid 4 tillfällen, relativt jämt fördelat antal orter/tillfälle).

5.7.3
Oktober var den månad under året då vi hade mest "lokala" pressklipp, 47 stycken. Dessa handlade främst om aktioner gällande Burma, dödsstraffet och OS i Kina.

Under 2007 hade vi sammanlagt 2 740 pressklipp (inklusive 132 nyhetstelegram från främst TT), vi har alltså redan uppnått målet.

5.7.4
Information på lätt svenska finns på hemsidan, men ska fyllas på med mer information. Rekryteringen av en projektanställd mångfaldssamordnare genomfördes under perioden, preojektstart i januari 2008.


5.8 Växa med mångfald

2005 ökade antalet medlemmar i den svenska sektionen för första gången på många år. Vid ingången av 2006 hade vi 61 332 medlemmar och bidragsgivare. Sektionen ska fortsätta växa, både i antal medlemmar och ekonomiskt. Medlemsbortfallet ska minska.

Svenska sektionens mål 2007-2008:

5.8.1 Vi ska vara 73 500 personer som stödjer Amnesty som medlemmar eller bidragsgivare vid utgången av 2008.
5.8.2 Det årliga bortfallet av medlemmar ska minska till 11,5% år 2008.
5.8.3 Antalet aktiva medlemmar ska öka i samma takt som totala antalet medlemmar enligt det nya sätt att mäta aktivismen som nämns i 5.7.2.
5.8.4 Vi ska öka sektionens årliga intäkter från 2005 års utfall på 44 133 000 kr till 54 000 000 kr 2008.
5.8.5 Vi ska växa med ett mångfaldsperspektiv enligt sektionens mångfaldspolicy.

Målstyrning 2007:

5.8.1: Vi ska öka antalet medlemmar och bidragsgivare 2007-2008 genom ett program baserat främst på face-to-face och telemarketing i egen regi. Programmet utarbetas med start hösten 2006. Nyckeltal över medlemmar och bidragsgivare redovisas liksom tidigare månadsvis. Av 73 500 personer ska 70 000 vara medlemmar vid utgången av 2008. Vi ska ta fram en medlemsvärvningsfolder på lätt svenska.

5.8.2: Vi föreslår att nyckeltalet avseende bortfall, efter internationell förebild, räknas exklusive det första året för medlemmar via autogiro.

5.8.3: Vi ska sträva efter att rekrytera aktiva medlemmar från fler grupper i samhället än vi vanligen vänder oss till. Målstyrning för att mäta aktivismen formuleras i november 2006.

5.8.4: Som etappmål för 2008 föreslås att sektionens intäkter ökas från 2005 års utfall på 44 133 000 kr till 54 000 000 kr 2008.

5.8.5: Vi ska ta fram mer kunskap om hur vår stödjande medlemskår ser ut, för att veta vilka insatser som kan göras för att bli mer attraktiva för olika grupper i samhället. Vi ska vid periodens slut genomföra en medlemsundersökning utifrån samma parametrar som användes i medlemsundersökningen 2006 och analysera ev. förändringar i medlemskåren.


Rapport 3:e tertialet, t o m december 2007:

5.8.1

Per den 31 december 2007 hade vi totalt 74 514 medlemmar och bidragsgivare varav 68 636 är medlemmar och 5 878 enbart bidragsgivare (se bifogade nyckeltal).

5.8.2

Definitionen på avhopp är följande: De medlemmar som hade ett aktivt autogiro eller betalat full avgift år 2006 (per 31/12) som sedan inte har ett aktivt autogiro eller betalat en full avgift för år 2007 (per 31/12) räknas som avhoppade medlemmar under 2007. Antal medlemmar som var medlemmar 31 december 2006 men som inte var medlemmar 31 december 2007 är 6 144 stycken, vilket ger en avhoppsprocent på 9,60%.

Den här definitionen antogs för ett år sedan och är samma definition som de flesta andra sektioner inom Amnesty använder sig av. I den här siffran räknas inte de personer som värvas under året men går ur samma kalenderår. Under 2007 värvades 10 710 nya medlemmar, av dessa hoppade ca 600 av under 2007. Det ger ca 5,6% avhopp.

5.8.3

Ett webbaserat verktyg för att nya medlemmar direkt ska komma till den ort där de vill bli aktiva finns på den externa hemsidan. Deltagare i Amnestyakademin som vill bli aktiva, slussas direkt vidare till de orter som är aktuella.

5.8.4

Sektionens intäkter uppgick 2007 preliminärt till 53 650 000 kr.

5.8.5

Vi följer numera löpande vid varje tertial utvecklingen av SCB-parametrarna. Nyckeltalen bifogas. Vi kan se att det inte har skett några större förändingar under 2007.

[nyckeltal_mngfald071231.xls] [nyckeltal07.xls]