Vision om One Amnesty Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2008

Datum: 25 februari 2008

Vision om One Amnesty

Bakgrund
ICM 2007 beslutade att Amnesty ska arbeta mot att bli mer som EN rörelse. Denna vision fick namnet One Amnesty . Det handlar om att alla sektioner ska arbeta mot samma mål, nämligen att förebygga, förhindra och stoppa kränkningar av mänskliga rättigheter. Det handlar om att vi ska se ut och låta mer som EN organisation och inte som en mängd organisationer. Det handlar också om att alla våra resurser ska användas så att de gör mest nytta. One Amnesty handlar om ett nytt sätt att se på vår organisation. Det handlar om en lojalitet och en tillhörighet till Amnesty International snarare än den enskilda sektionen.

Vad betyder One Amnesty för den svenska sektionen? Är sektionen redo för samma paradigmskifte? Är styrelsen redo att arbeta för en organisation där våra medlemmar känner tillhörighet och lojalitet med den svenska sektionen och i förlängningen med Amnesty International, snarare än med sin grupp och/eller sitt distrikt? När vi som styrelse landar i vår egen vision av vad One Amnesty ska betyda blir det lättare att fatta beslut om konkreta förändringar och lättare att komunicera dessa till rörelsen.

Utgångspunkter för diskussionen
Effektivt arbete för mänskliga rättigheter. Vi ska använda våra resurser effektivt, både när det gäller aktivism, kunskap och pengar. En effektiv användning av resurserna innebär största möjliga effekt för mänskliga rättigheter och dessutom att resurserna förvaltas så att de växer.

Energi och flexibilitet. Vi ska göra det enkelt och roligt att vara aktiv i Amnesty. Det innebär att vi ser över de strukturer som utgör svenska sektionen och förenklar där det behövs. Strukturerna (dvs grupperna, distrikten, specialgrupperna osv) ska frigöra medlemmarnas energi, inte tvärtom.

Verklig demokrati och medlemsinflytande. Våra medlemmar ska känna att de äger sin organisation. De ska känna sig som stolta medlemmar i världens största människorättsorganisation, de ska känna möjlighet att påverka processer och att göra sina röster hörda i organisationen. Verklig demokrati innebär inte bara möjlighet att åka på årsmötet utan även att komma till tals på andra sätt och att alla röster tas på allvar.

Acceptans och uppskattning av mångfald. Alla våra medlemmar är olika. Vi ska ta tillvara dessa olikheter och göra det möjligt att engagera sig på olika sätt. Vi tolererar inte kränkande behandling och diskriminering inom organisationen och vi förmår uppskatta och använda den kraft som enskilda medlemmar kan bidra med.

Öppenhet och ansvar. Vi är en organisation med stor trovärdighet och gott rykte. Det är en ovärderlig resurs som vi är rädda om. Det innebär att vår verksamhet och insamling sköts oklanderligt och redovisas på ett tydligt och öppet sätt.

Förslag:
att vi under styrelsemötet diskuterar ovanstående och kommer överens om en vision om vad One Amnest y ska betyda för svenska sektionen
att vi kommunicerar denna vision till rörelsen
att vi låter oss guidas av vår vision framöver