Kostnader i samband med omorganisation av sekretariatet Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2008

Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 22 februari 2008

Kostnader i samband med omorganisation av sekretariatet

Bakgrund
Styrelsen presenterades på styrelsemötet i december 2007 ett underlag som redogjorde för eventuella kostnader för den då pågående översynen av sekretariatets organisation. I beslutet om budget 2008 ingick kostnader på 150 tkr för en arbetsvärdering och styrelsen bad sekretariatet återkomma med förslag på ytterligare kostnader.

Den nya organisationen
Förhandlingarna om en ny sekretariatsorganisation är nu avslutade. Det kommer att ske en intern rekrytering bland tillsvidareanställd personal till två av de nya chefstjänsterna. En intern rekrytering innebär att de som erbjuds chefstjänsterna kommer att lämna en del arbetsuppgifter som med all säkerhet måste utföras på ett eller annat sätt. Detta bedömer vi inte kan göras utan att tillföra nytt tjänsteutrymme. Hur mycket kan vi inte avgöra innan internrekryteringen är avslutad och vi vet vilka som fått tjänsterna och vilka arbetsuppgifter som kan bli aktuella.

Tidsmässigt tror vi inte vi kommer att behöva tillföra nytt tjänsteutrymme förrän andra halvåret. En heltidstjänst kostar på årsbasis ca 500 tkr, kostnaden 2008 för en heltidstjänst skulle bli ca 250 tkr. Två heltidstjänster 2008 skulle kosta ca 500 tkr. Vårt förslag är att vi återkommer i denna fråga till aprilmötet.

Den interna rekryteringen kommer att skötas med hjälp av rekryteringsföretaget Alumni, som även skötte rekryteringen av generalsekreterare. Kostnaden för detta beräknas till 80 000 kr.

Förslag till beslut

att utöver budget 2008 tillskjuta 80 000 kr för rekryteringskostnader,

att sekretariatet återkommer till aprilmötet med återstående kostnader .