Förslag om årsmötesavgift Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2008

Datum: 15 februari 2008

Årsmötesavgift

Bakgrund

Idag har vi en årsmötesavgift som sätts genom att man tar kostnaden för lokal, infrastruktur, etc och delar på det beräknade antalet deltagare. I de fall då lokalkostnaden är 0 kr har avgiften varit så låg som 100:- per deltagare och de högre avgifterna har legat i häradet 350:- per deltagare. Utöver detta betalar deltagarna mat, boende, resa, etc. Detta kan i vissa fall bli en ganska dyr historia. Det har under årens lopp kommit upp ett antal förslag att man skall avskaffa/drastiskt minska årsmötesavgiften.

Varför?

1) Demokratiaspekten. Varför räcker det inte att vara medlem för att få rösta på årsmötet? Skall man verkligen betala för sin rösträtt? Om man inte har råd att åka på årsmötet – har man följaktligen inte möjlighet att påverka.
2) Deltagarantalet. Man har länge strävat efter att öka antalet deltagare på årsmötena. Om ett deltagande innebär en relativt hög kostnad kan det ha motsatt effekt.

Varför inte?

1) Det står i stadgarna att det ska vara en årsmötesavgift
2) De som skänker pengar till MR och Amnestys arbete får bidra till årsmötet istället.
3) Utan avgift blir det problematiskt med föranmälan, sena anmälningar, uteblivna anmälda etc.
4) Det innebär en extra kostnad för organisationen (upp till 100.000:- om man ser det historiskt)

Dessa problemställningar går att lösa

1) Det går fortfarande bra att ha en låg årsmötesavgift och därmed slippa en stadgeändring
2) Detta sker redan iom styrelsemöten, årsmöten (genom att bidra till enskilda medlemmars deltagande)
3) Med en sänkt avgift blir administrationen kring föranmälan densamma. För att avskräcka folk från att utebli trots anmälan kan man lägga en hög avgift på de som uteblir – ngt som faktureras i efterhand. Blir förmodligen inte så många avhopp endast genom att man har den regeln.
4) Kan anses vara en ganska liten kostnad i sammanhanget,om det kan medföra ökat deltagarantal och en förbättrad demokrati.

Styrelsen föreslår årsmötet besluta

Att sänka årsmötesavgiften till max 50 kr per deltagare med en tilläggsavgift på ett avsevärt högre belopp vid icke föranmält avhopp.