Förslag till årsmötet angående diskrimineringsombud Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2008

Från: Lisa Moraeus
Datum: 22 februari 2008

Angående: Förslag till årsmötet angående diskrimineringsombud

Förslag till beslut: Att styrelsen föreslår årsmötet att utse diskrimineringsombud enligt nedan.

Förslag om diskrimineringsombud inom svenska sektionen

Förslag till beslut:
att årsmötet med start 2008 utser diskrimineringsombud enligt nedan.

Bakgrund
Inspirationen till förslaget om ett eller flera diskrimineringsombud inom Amnesty är det system som finns på Internationella rådsmöten (ICM) med ombud som tar emot klagomål gällande kränkande behandling och diskriminering under mötet. Dessa ombud kan ofta hantera situationen på plats genom medling och kan också hjälpa till att anmäla fall av diskriminering till myndigheter.

Årsmötet 2005 gav styrelsen i uppdrag att utarbeta förslag till riktlinjer för en intern klagomålshantering och ombudsman avseende diskriminering och kränkning och återkomma till årsmötet 2007.

Det förslag som styrelsen presenterade för årsmötet 2007 ansågs alltför komlicerat och omfattande. Styrelsen fick därför i uppdrag att återkomma med ett förenklat förslag till årsmötet 2008.

Syfte
Syftet med diskrimineringsombud inom svenska Amnesty är att främja ett arbetsklimat inom organisationen som är fritt från diskriminering och kränkningar. Syftet är också att visa att Amnesty tar upplevelser av kränkningar på allvar och inte tolererar dessa.

Ombuden bör under det första året dokumentera sitt arbete och rapportera till styrelsen om sina erfarenheter av diskriminering och kränkningar inom rörelsen. En utvärdering bör göras som visar både på hur ombuden kunnat genomföra sitt uppdrag, vilken nytta de kunnat göra för rörelsen och vilket behov de uppfyllt. Utifrån utvärderingen kan styrelsen föreslå åtgärder som ytterligare kan bidra till den inkluderande och demokratiska organisation vi vill ha.

Förslag
Vi föreslår att två diskrimineringsombud väljs av årsmötet på en period av två år på förslag från valberedningen. Kandidaterna ska ha kunskap om och erfarenhet av frågor kring antidiskriminering och konfliktlösning och gärna vara av olika kön.

Diskrimineringsombuden ska delta vid aktivistseminarie och årsmöte samt gärna vid andra möten i sektionen i mån av tid, såsom distriktsmöten, seminarier, gruppmöten och styrelsemöten. Deras uppgift är att bidra till ett inkluderande klimat och att klargöra att diskriminering är olagligt och inte tolereras inom Amnesty. Ombuden agerar såväl genom rådgivning och utbildning kring diskrimineringsfrågor som genom medling i enskilda fall.

Diskrimineringsombuden ska snarast erbjudas utbildning i frågor kring mångfald, diskriminering, jämställdhet och konfliktlösning.