Framtidens Amnesty Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2008

Datum: 22 februari 2008

Framtidens Amnesty

Bakgrund
På årsmötet 2007 diskuterades hur redovisningen för grupper/enheter inom svenska sektionen ska se ut i framtiden. Flera beslut fattades, med syftet att öka transparensen inom sektionen. Styrelsen fick i uppdrag av årsmötet att återkomma till årsmötet 2008 med fler riktlinjer och förslag i motionens anda.

Bakgrunden till diskussionen är att det pågår ett gemensamt arbete bland många frivilligorganisationer för att bli ännu bättre på att redovisa insamlade medel på ett transparent sätt, så att omgivningen kan känna största möjliga förtroende till insamlingsorganisationer. Vi har förbundit oss att följa nationella och internationella riktlinjer, genom SFI (Stiftelsen för Insamlingskontroll), FRII (Frivilligorganisationernas Insamlingsråd) och INGO Accountability Charter.

Parallellt med denna diskussion har Amnesty International inlett ett arbete för att bli ”One Amnesty”. Vi ska i framtiden tala med en röst och ha ett utseende. Vi ska kunna redovisa våra insamlade medel på ett tydligt och transparent sätt. Vi ska använda resurser där de gör störst nytta. Allt detta ska vi göra för att vårt arbete för mänskliga rättigheter ska få största möjliga inflytande för de människor som vi arbetar för.

Under året har styrelsen även inlett ett arbete för att se över vår interna organisation, eftersom vi ser att den i vissa avseenden – exempelvis distriktens arbete – inte fungerar optimalt.

De här tre frågorna – redovisning, One Amnesty och organisationsöversyn – är var och en för sig komplexa och de går in i varandra. Det handlar om aktivism, insamling, juridik och demokrati. Styrelsen har funnit att det är omöjligt att arbeta med en fråga utan att beröra de andra.

Styrelsens vision för svenska Amnesty är att vi ska vara en organisation som arbetar så effektivt som möjligt för att sprida information om och förhindra kränkningar av mänskliga rättigheter. Vi vill uppnå den visionen genom att fortsätta att satsa på det som varit unikt med Amnesty sedan organisationen grundades: effektiv gräsrotsaktivism genom kampanjer och aktioner. Vi vill frigöra energi och resurser i organisationen till detta arbete för att skapa en transparent, flexibel, attraktiv och effektiv organisation som är tillgänglig för alla som vill göra en insats för mänskliga rättigheter. Vi ser framför oss en organisation där vi bedriver gemensam insamling utifrån de krav på öppenhet och ansvarsutkrävande som omgivningen ställer och där sektionens resurser fördelas på ett sådant sätt att vi når största möjliga effekt i arbetet för de mänskliga rättigheterna.

Styrelsen vill ha årsmötets mandat att arbeta vidare med frågorna om redovisning, One Amnesty och organisationsöversyn för att förverkliga ovanstående vision, och vi vill konsultera hela organisationen på bredast möjliga sätt för att kunna lägga fram ett förslag som stöds av så många som möjligt. Till nästa årsmöte kommer vi att ha mer information om hur vi ska fördela våra gemensamma resurser internationellt, vilka specifika krav som ställs genom One Amnesty, vad den internationella demokratiöversynen som nu pågår leder fram till samt ha en mer komplett bild av de svenska gruppernas och distriktens insamling och redovisning.

Styrelsen föreslår årsmötet besluta:

ATT ge styrelsen i uppdrag att arbeta vidare med frågorna om redovisning, One Amnesty och organisationsöversyn för att förverkliga visionen om en transparent, flexibel, attraktiv och effektiv organisation, och återkomma till årsmötet 2009 med konkreta förslag.

ATT det arbetet ska bedrivas genom bred konsultation med aktivister på olika nivåer i organisationen.