Kommentarer till ekonomiskt utfall 2013 Underlag till styrelsemöte 22-23 mars 2014

Till: Styrelsen, Granskningskommittén

Datum: 14 mars 2014

KOMMENTARER TILL EKONOMISKT UTFALL 2013

(3 bilagor)

INLEDNING

Denna text är ett komplement till verksamhetsberättelsen och årsredovisningen. Rapporten tar upp de ekonomiska aspekterna på år 2013.

SAMMANFATTNING

(Bilaga 1)

Årets intäkter uppgår till 104,5 mkr vilket är 3,3 mkr över budget. De intäktsslag som främst har överträffat budget är Humanfonden, testamenten och regelbundna gåvor via autogiro. Årets kostnader uppgår till 102,3 mkr vilket är 1,1 mkr över budget. I slutet av året visade en ny prognos på att kostnaderna skulle bli avsevärt lägre än budgeterat samtidigt som intäkterna beräknades bli högre. Styrelsen beslutade därför att ge ett extra frivilligt bidrag till den internationella rörelsen om 6 mkr.  Årets överskott är 2,2 mkr.

Viktigt att notera är att det i svenska sektionens redovisning ingår intäkter och kostnader som avser specialprojektet som har beviljats medel från Postkodlotteriet. Internationella sekretariatet är utövare av projektet och i IS konsoliderade redovisning kommer dessa medel att tillräknas IS och inte svenska sektionen.

INTÄKTER

(bilaga 2)

Årets intäkter uppgår till 104,5 mkr (inkl räntor) att jämföra med budget 101,2 mkr. Utfallet är 3,3 mkr över budget. De intäktsslag som har överträffat budget är främst Humanfonden, testamenten och medlemsavgifter/gåvor via autogiro.

Jämfört med 2012 har intäkterna ökat med 9,5 mkr, vilket är en intäktsökning med 10%. Om medlen för specialprojektet räknas bort är ökningen 5,5%.

Intäkterna från nyvärvade medlemmar och givare särskiljs i kall respektive varm rekrytering. Kall rekrytering innebär värvning av medlemmar och givare som inte sedan tidigare har någon anknytning till organisationen, medan varm rekrytering innebär bearbetning av personer som på något sätt har visat sitt intresse. Under rekrytering är det intäkter under värvningsåret som ingår. Efterföljande år räknas dessa intäkter som ett regelbundet givande.

Kall rekrytering

Under kall rekrytering återfinns främst intäkter från årets värvning av medlemmar och givare via face-to-face och utfallet är strax under budget. Övrig kall rekrytering har främst skett via internet och telefundraising. Båda intäktskanalerna hamnar något under budget, vilket främst berodde på att resurser från kall rekrytering via telefundraising flyttades till varm rekrytering. Projektet med värvning via door-to-door ställdes in eftersom ett stort antal organisationer på senare tid har startat upp sådan värvning och inga etablerade samarbetsformer finns på plats. Door-to-door är fortfarande en intressant värvningskanal och utvecklingen kommer att följas upp men tillsvidare har man beslutat att avvakta. Årets intäkter från den kalla rekryteringen är 3 751 tkr (budget 4 186 tkr).

Varm rekrytering

Intäkterna från varm rekrytering via telefundraising överträffade budget eftersom resurser från kall rekrytering omfördelades hit. Utfallet är 444 tkr, att jämföra med budget 278 tkr.

Pågående givande

Intäkterna från medlemsavgifter och gåvor via autogiro uppgår till 69 792 tkr, vilket är 1 131 tkr över budget. Anledningen till intäktsökningen är att medelgåvan varit högre än budgeterat. Vid årsskiftet så betalade 88% av sektionens medlemmar och givare via autogiro. Antalet medlemmar och givare var vid årsskiftet 104 840 st, varav 100 537 st var medlemmar. Intäkterna från uppgradering via telefundraising var 2 334 tkr, vilket är 899 tkr under budget och anledningen är att det inledningvis under året var brist på personal samt att det saknades telefonnummer att ringa till. Under sommaren och hösten lades extra resurser in genom att bland annat köpa in mobilnummer. Satsningen var lyckadom man ser till antalet uppgraderingar, men det är näst intill omöjligt att ta tillbaka intäkterna under samma budgetår eftersom en uppgradering eller värvning i januari är värd 12 gånger så mycket som en december. Totala intäkter för hela intäktsgruppen är 78 100 tkr, vilket är 50 tkr under budget.

Övrig fundraising

Intäkterna från övrig fundraising uppgår till 30 826 tkr, 4 475 tkr över budget. De intäktsslag som främst överstiger budget är Humanfonden och testamenten men även gåvor från grupper hamnade högre. Intäkterna från företagssamarbeten blev 372 tkr under budget och samarbetet med Nudie Jeans nådde inte budget.

Försäljning

Till försäljning räknas intäkter från Amnestybutiken, kortkampanjen och prenumerationer på Amnesty Press. Utfallet är 551 tkr (budget 516 tkr).

Övriga intäkter

Under övriga intäkter återfinns Amnestyakademin och räntor. Intäkterna uppgår till 226 tkr, att jämföra med budget 575 tkr.

Amnestyfonden

Som en avgående post ligger den del av insamlade medel som enligt avtalet om gemensam insamling tillfaller Amnestyfonden. Amnestyfondens andel blev 9 399 tkr.

KOSTNADER

(bilaga 3)

I enlighet med den internationella kontoplanen delas kostnadsbudgeten upp i fyra huvudområden: fundraising, arbetet för mänskliga rättigheter, stöd till organisationen och transaktioner inom rörelsen. Varje huvudområde delas i sin tur in i olika verksamhetsområden och sedan än mer detaljerat i kostnadsställen (cost centres).

Kostnaderna för fundraising blev 2,6 mkr lägre än budgeterat och kostnaderna för arbetet för mänskliga rättigheter hamnade 2,1 mkr under budget. Anledningen till att kostnaderna under flera år inte har nått upp till budget är att ambitionerna har varit höga och det senare har visat sig att alla planerade aktiviteter inte har hunnits med. Dessutom har införandet av den internationella kontoplanen på många sätt komplicerat planerings- och budgetarbetet och ett arbete med att skapa samordningstjänster för verksamhetsplanering och budgetering har därför påbörjats, vilket förväntas ge en bättre budgeteringsprocess framöver.

Eftersom prognosen för helåret visade på att kostnaderna skulle bli lägre än budgeterat, samtidigt som intäkterna beräknades bli högre, fattade styrelsen beslut om att ytterligare ett extra frivilligt bidrag om 6 mkr skulle ges till den internationella rörelsen. De sammanlagda kostnaderna 2013 uppgår till 102,3 mkr, att jämföra med budget 101,1 mkr.

Fundraising

Kostnaderna för fundraising uppgår till 18 237 tkr, 2 593 tkr under budget. Anledningen är att ett flertal aktiviteter har varit överbudgeterade och i vissa fall har personalomsättning inom området inneburit att planerade aktiviteter inte har kunnat genomföras. Det förekommer även avvikelser inom budgeten som beror på att resurser har omfördelats.

De nya internationella riktlinjerna för redovisning medger inte att kostnader fördelas mellan t ex kommunikation, information och insamling vilket medför att kostnaderna för huvudgruppen fundraising kommer att bli högre i redovisningen enligt Cocoa jämfört med årsredovisningen och redovisningen till Svensk Insamlingskontroll.

Kall rekrytering

Kostnaderna för kall rekrytering uppgår till 11 244 tkr, 626 tkr under budget. Under året har resurser från door-to-door omfördelats till face-to-face och inom telefundraising har resurser flyttas från kall till varm rekrytering eftersom det i år visade sig ge en bättre effekt.

Varm rekrytering

Eftersom resurser från kall rekrytering via telefundraising under året omfördelades till varm rekrytering blev utfallet 1 248 tkr, 458 tkr över budget.

Pågående givande

Kostnaderna för det pågående givandet är låga i jämförelse mot intäkterna. Utfallet är 3 121 tkr, vilket är 739 tkr under budget. Anledningen till att kostnaderna hamnade under budget är att ett flertal aktiviteter varit överbudgeterade.

Övrig fundraising

Utfallet för övrig fundraising är 854 tkr, 326 tkr under budget. Även här har aktiviteter varit överbudgeterade.

Stöd till fundraising

Stödet till fundraising uppgår till 3 218 tkr, 1 285 tkr under budget. Anledningen är att budgeterade kostnader för annonsering flyttats till de kampanjer som avsågs samt att välkomstaktiviteter och trycksaker varit för högt budgeterade.

Försäljning

Kostnaderna uppgår till 306 tkr, 71 tkr under budget.

Amnestyfonden

Som en avgående post från fundraisingkostnaderna finns Amnestyfondens del av insamlingskostnaderna.

Arbetet för mänskliga rättigheter

Kostnaderna för hela arbetet för mänskliga rättigheter uppgår till  25,3 mkr, vilket är 2,1 mkr under budget. Aktiviteter har budgeterats för högt och avvikelserna är ganska jämnt fördelade över verksamhetsområdena; prioriterat MR-arbete, ej prioriterat MR-arbete och stöd till MR-arbetet.

Diagrammet visar utfall i jämförelse mot budget (i mkr) inom arbetet för mänskliga rättigheter.

Prioriterat MR-arbete

Till det prioriterade MR-arbetet räknas sektionens kampanj- och påverkansarbete. Kostnaderna för hela området är 7 304 tkr, 721 tkr under budget. Främst är det kampanjarbetet inom MENA och mödradödlighet som blev lägre än budgeterat.

Ej prioriterat MR-arbete

Under ej prioriterat MR-arbete ligger främst sektionens arbete med utbildning inom mänskliga rättigheter. Utfallet blev 2 912 tkr, 705 tkr under budget. Anledningen är att  personalförändringar ledde till lägre kostnader för Amnestyakademin.

Utvecklingskostnader

Utfallet för det planerings- och utvecklingsarbete som bedrivs inom ramen för handlingsplanen blev 1 909 tkr, 158 tkr över budget.

Stöd till MR-arbetet

Under stöd till MR-arbetet återfinns stöd till medlemmar, grupper och distrikt men även kostnader för Amnesty press och annan utåtriktad kommunikation. Utfallet uppgår till 13 182 tkr, 876 tkr under budget. Stödet till medlemmar, aktivister och grupper hamnade 492 tkr under budget och det beror på överbudgeteringar men också på att kostnader har fördelats ut på respektive kampanj.

Stöd till organisationen

Organisationsstöd

Utfallet för gemensamma kostnader uppgår till 13 410 tkr, 436 tkr över budget. Det är främst sekretariatskostnader som står för budgetavvikelsen.

Styrning

Utfallet är 2 102 tkr, 204 tkr under budget. Det är kostnaderna för internationella rådsmötet (ICM), styrelsen och årsmötet som blev lägre än budgeterat.

Övriga gemensamma kostnader

Utfall 492 tkr, 608 tkr under budget. Kostnaderna för avskrivningar blev lägre än budgeterat beroende

på försenade utvecklingskostnader för CRM-systemet.

Transaktioner inom rörelsen

Transaktioner inom rörelsen uppgår till 42 728 tkr (budget 36 505 tkr), vilket är 41% av totala intäkter. Viktigt att notera är att de medel som överförts till IS för specialprojektet ingår.

Internationella sekretariatet

Det obligatoriska bidraget till den internationella rörelsen uppgick till 18 934 tkr. I budgeten låg dessutom frivilliga bidrag (additional voluntary contribution, AVC) på 13 156 tkr. Eftersom det i slutet av året framgick att intäkterna skulle komma att överstiga prognosen samt att kostnaderna skulle bli lägre, togs beslut om att ytterligare ett frivilligt bidrag på 6 000 tkr skulle ges till den internationella rörelsen. Den del av Postkodlotteriets specialprojektet som har utbetalats till IS uppgår till 3 748 tkr.

EU-kontoret

Bidraget till Amnestys EU-kontor uppgår till 794 tkr.

FUNKTIONSINDELNING AV KOSTNADERNA

I årsredovisningen delas kostnaderna upp efter funktion. Ändamålskostnaderna blev 78% i relation till intäkterna och motsvarande kostnader för insamling- och administration blev 20%.

Till ändamålskostnader räknas bland annat sektionens bidrag till det internationella sekretariatet och direkta samt fördelade kostnader för kampanj- och opinionsbildning. Som insamlingskostnader räknas kostnader för insamlingsarbete inkl fördelade kostnader. Till administrationskostnader räknas kostnader som är nödvändiga för att administrera organisationen. Även medlemsvärvning och medlemsregister ingår i administrationskostnaderna.

Svensk Insamlingskontroll avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt deras föreskrifter måste minst 75% av en insamlingsorganisations intäkter gå till organisationens ändamål och omvänt får som mest 25% gå till insamling och administration.

EGET KAPITAL/RESERVER

Det egna kapitalet uppgår till 29,8 mkr. Jämfört med 2012 har det egna kapitalet ökat med  2,2 mkr.

Hösten 2013 antogs en ny reservpolicy som baseras på internationella riktlinjer. De internationella riktlinjerna har tillkommit för att tillse att den globala rörelsen som helhet har en bra nivå på reserverna för att säkra en stabil verksamhet och för att varje sektion ska ha tillräckliga reserver för de egna kraven. Sektionens reserver ska enligt policyn motsvara 3-5 månaders verksamhetskostnader (inklusive obligatoriska bidrag till internationella rörelsen) och nivån ska vara anpassad till vilka framtida åtaganden som finns samt andra faktorer som kan påverka behovet.

Den samlade bedömningen av sektionens reservkrav 2013 fastställde den lägsta nivån på reserven till 26,3 mkr och den högsta nivån till 31,6 mkr. vilket innebär att det utgående egna kapitalet hamnar på en godkänd nivå.

Sektionens tillgångar är placerade i räntefonder med låg risk. Sektionens placeringspolicy tillåter inte placeringar i aktier förutom Human- och Hjälpfonden där Amnesty kan placera 50 tkr vardera.

Bilaga 1.  Resultatrapport 2013, sammanfattning

STÖD TILL FUNDRAISING-3 217 523-4 502 71671%-1 285 193-3 486 162
FÖRSÄLJNING-306 173-377 17681%-71 003-280 490
AMNESTYFONDEN1 754 5011 750 000100%-4 5011 743 688