Uppdatering om partnerskapet med sektionen i Sierra Leone Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2012

Från: Sekretariatet /Ida Wistbacka (Projektledare)
Datum: 21 september 2012

Uppdatering om partnerskapet med sektionen i Sierra Leone

Under sommaren 2012 har förändringar skett i sektionen i Sierra Leone (AISL). Den första förändringen som skedde var att AISLs generalsekreterare Brima Sheriff slutade efter många år på tjänsten, då han fått arbete på Human Rights Commission i Sierra Leone. Han lämnade sin tjänst i slutet av augusti. Nu har rekryteringen av en ny generalsekreterare inletts. I väntan på den nya generalsekreteraren är Solomon Sogbandi tillförordnad generalsekreterare.

En annan viktig händelse i Sierra Leone under hösten 2012 är det kommande president- och parlamentsvalet som sker den 17 november. På grund av det kommande valet har AISL beslutat att inga utåtriktade aktiviteter får ske i landet under hösten, då alla sammankomster av människor kan tolkas som politiska möten. Det är viktigt att Amnesty inte uppfattas som en organisation som stödjer ett specifikt parti. Av den anledningen kommer också AISLs årsmöte (som brukar ske i december) gå av stapeln första veckan av januari 2013. Till följd av valet har AISL också beslutat att det är en för osäker tid i landet för att besök ska kunna tas emot från vår sektion.

När det gäller partnerskapet mellan våra sektioner så har avtalet kallat Service level agreement (SLA) för 2012 precis färdigställts. Till följd av det kommande valet i AISL kommer inte alla planerade aktiviteter att genomföras under hösten. De åtgärder som genomförs under hösten är framför allt åtgärder inom området aktivism, där två grupper i Sverige satts i kontakt med två grupper i Sierra Leone för utbyte av erfarenheter. Den ena gruppen i Sverige (grupp 158) planerar en aktion i samband med aktivistseminariet i oktober med fokus på mödradödlighet i Sierra Leone. Aktionen planeras tillsammans med Artist Group i Sierra Leone. På aktivistseminariet och på aktionen kommer samordnaren för mödradödlighet och aktivism från AISL att medverka. En tidigare aktivitet skedde också i augusti då Tommy Vonjoe (ekonomi- och administrationschef) den 28-31 augusti besökte oss på inbjudan av Dan Grundin. Syftet med besöket var att lära sig mer om den svenska sektionens arbete, med särskilt fokus på ekonomi och administration.

I början av oktober kommer vi tillsammans med AISL och IS att inleda utvärderingen av årets SLA och inleda planeringen av SLA för nästa år. Vid planeringen av kommande SLA är det, förutom de lärdomar vi får utifrån årets SLA, också viktigt att ta i beaktande de förändringar av stöd till sektioner och strukturer i Afrika som sker till följd av "Moving closer to the ground"-processen.