Direktiv för budgetarbetet 2013 Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2012

Datum: 7 september 2012

Direktiv för budgetarbetet 2013
(2 bilagor)

Detta är sekretariatets förslag till riktlinjer för den fortsatta verksamhetsplaneringen och budgetarbetet avseende år 2013. Riktlinjerna avser:
Verksamhetens inriktning
De ekonomiska förutsättningarna
Ekonomiska ramar
Tidsplan för det fortsatta arbetet

Verksamhetens inriktning
Grunden för budgeten 2013 är sektionens verksamhetsplan för 2012-2013 och sektionens långsiktiga inriktning fram till 2016, fastställd av årsmötet i Stockholm 2010.

De ekonomiska förutsättningarna
De ekonomiska förutsättningarna för budgeten bestäms av hur stora intäkterna beräknas bli under budgetåret samt om budgeten ska vara balanserad eller inte. Om budgeten är balanserad är de budgeterade intäkterna lika stora som kostnaderna. Vissa år kan det vara lämpligt att ta av sektionens ekonomiska reserver (sparade medel) och därmed låta kostnaderna vara större än intäkterna medan man andra år väljer att bygga upp sektionens reserver och därför låter de budgeterade intäkterna vara större än kostnaderna.

Det finns intäktsslag som enligt tidigare beslut budgeteras enligt en försiktighetsprincip, det gäller Humanfonden och Postkodlotteriet.

Intäkter
Ett första förslag till intäktsbudget 2013 finns i bilaga 1. Denna omfattar 97,7 mkr. Prognosen för 2012 är 91,7 mkr, vilket innebär en intäktsökning med 6 mkr.

Svensk insamlingskontroll sätter en gräns för hur stora insamlings- och administrationskostnaderna får vara i förhållande till totala intäkter. Intäktsbudgeten tar hänsyn till detta.

Nedan redogörs för några av de viktigaste inslagen i förslaget.

Kall nyrekrytering (Donor Acquisitions, cold recruitment)
Här återfinns intäkterna från värvningsåret från vår nyrekrytering av medlemmar och givare som inte sedan tidigare haft någon relation till organisationen. Värvningen kommer att ske främst via face-to-face, door-to-door, web och sms och intäkterna beräknas till 4 429 tkr.

Varm nyrektyreing (Donor Acquisitions, warm recruitment)
Intäkterna under värvningsåret från medlemmar och givare som på något sätt har visat intresse för organisationen räknas till varm nyrekrytering. Telemarketing, sms och adresserade utskick via post är kanalerna för den varma nyrekryteringen och intäkterna beräknas till 683 tkr.

Pågående givande (Donor continuing)
Av våra medlemmar och givare så betalar cirka 86% sin medlemsavgift/gåva via autogiro. Intäkterna ökar stadigt och beräknas 2013 uppgå till 68 615 tkr, vilket är en ökning med drygt 6 mkr jämfört med prognosen för 2012. Dessutom ingår givarbrev, uppgradering via telemarketing samt ett flertal andra aktiviteter till det pågående givandet. Intäkterna för hela intäktsgruppen beräknas till 77 521 tkr.

Övrig fundraising (Other fundraising)
Den största enskilda posten under övrig fundraising är Postkodlotteriet som budgeteras till senast kända utfall, vilket är 13 mkr. Dessutom har Postkodlotteriet beviljat medel till ett specialprojekt som kommer att pågå under två år. Det totala bidraget till projektet uppgår till ca 8 mkr men eftersom utbetalningsvillkoren än så länge är okända så ingår inte bidraget i prognosen. Humanfonden beräknas till 2 940 tkr som är 70% av prognosen sista april. Intäktsgruppen som helhet beräknas till 22 890 tkr.

Försäljning (Merchandise)
Intäkterna från försäljning beräknas till 655 tkr.

Övriga intäkter (Other income)
Till övriga intäkter räknas intäkter från Amnestyakademin samt räntor. Intäkterna beräknas till 505 tkr.

Från intäkterna avgår Amnestyfondens andel som är den del av gåvor och bidrag som enligt avtalet om gemensam insamling tillfaller Amnestyfonden.

Kostnader
Om sektionen ska bedriva verksamhet i samma omfattning som 2012 bedöms kostnaderna för detta rymmas inom en budgetram om 97,7 Mkr.

Tidsplan för det fortsatta arbetet
- På styrelsemötet den 22-23 september fastställs de allmänna riktlinjerna för det fortsatta budgetarbetet.
- Ett förslag till definitiv budget - baserad på den preliminära budgeten, eventuella förslag från verksamhetsmötet och förändringar föranledda av den ekonomiska utvecklingen - presenteras styrelsen inför mötet i december.
- På mötet fastställer styrelsen den definitiva budgeten.

Förslag till beslut
Med hänvisning till ovanstående föreslås styrelsen besluta

att budgeten tillsvidare ska omsluta omkring 97,7 Mkr.

att budgeten tillsvidare ska vara balanserad

att arbetet bedrivs enligt den föreslagna tidsplanen och sektionens verksamhetsmål

att verksamheter för år 2013 enligt bilaga 2 godkänns.

Bilagor:

1. Intäktsprognos 2013
    2. Verksamhet 2013 för beslut 2012

Bilaga 2

Verksamhet 2013 för beslut 2012

Nedanstående verksamheter är av det slaget att styrelsen redan på sitt septembermöte bör fatta beslut om verksamheten ska bedrivas under 2013. Anledningen till det kan vara att vi aviserar om förnyad prenumeration, påbörjar ett omfattande planeringsarbete eller producerar material och att det tar tid att avveckla en verksamhet vid ett beslut om att verksamheten inte ska bedrivas. Notera dock att ingen budget för verksamheterna nedan ännu upprättats, det rör sig om principbeslut.

- Amnesty Press, minst fyra nummer

- Medlemsavgift till Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar