Utredning om de lokala gruppernas utveckling inom Amnesty Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2012

Från: Uppdragsgruppen lokal aktivism
Datum: 7 september 2012

Rapport om utredning om de lokala gruppernas utveckling inom Amnesty

1 Bakgrund

1.1 Motioner till årsmötet
Bakgrunden till den tillsatta uppdragsgruppen är två motioner på årsmötet 2011 i Göteborg samt årsmötets beslut. Motionerna uttrycker en oro över den minskade aktivismen främst utanför storstadsregionerna, medan medlemsantalet ökar så minskar gruppantalet. Utifrån detta lägger de två motionärena fram nedanstående att-satser:

2.5 MOTION OM ATT STÄRKA GRUPPERNA INOM AMNESTY
Vi föreslår årsmötet besluta:
att en ökning av antalet grupper skall vara ett övergripande mål inom sektionen,
att styrelsen får i uppdrag att ta fram ett program för hur grupperna kan stärkas och stödjas,
att styrelsen åtgärdar så att rutiner finns som säkerställer att grupperna informeras och blir tillfrågade om de vill vara med att planera/genomföra centralt initierade aktiviteter inom deras geografiska område.
Distrikt Bohuslän, Agne Svanberg

2.6 MOTION OM UTVECKLING AV DE LOKALA GRUPPERNA
Vi föreslår att årsmötet beslutar
att tillsätta en utredningsgrupp av intresserade medlemmar med uppgift att undersöka vad grupperna anser sig behöva för ökad tillväxt och avknoppning,
att denna utredningsgrupp ges resurser att kontakta ett brett urval av nuvarande grupper för att få en bild av deras förhållanden och önskemål,
att utredningsgruppen också får till uppgift att se över vilket material (affischer, häften, banderoller, filmer, osv) som tidigare producerats för gruppernas verksamhet men som nu saknas, och vilket nytt material som kan tillföras, bland annat lättlästa redovisningar av det nuvarande åtagandet och de insatser som grupperna kan göra inom olika områden, att gruppen ges uppgiften att redovisa sina rön och förslag vid årsmötet 2012.
Bo Lindblom, Motionen antagen av grupp 168, Laholm

1.2 Årsmötesbeslut
Utifrån motioner om lokala gruppers utveckling och med förslaget att tillsätta en utredningsgrupp så beslutade årsmötet i Göteborg 2011 (beslut 53):
att tillsätta en utredningsgrupp av intresserade medlemmar med uppgift att undersöka vad grupperna behöver för ökad tillväxt och avknoppning, att denna utredningsgrupp ges resurser att kontakta ett brett urval av nuvarande grupper för att få en bild av deras förhållanden och önskemål.

1.3 Styrelsens direktiv
Direktiv för uppdragsgrupp om de lokala gruppernas utveckling inom Amnesty antogs av styrelsen i oktober 2011. Direktivet innehöll följande att-satser:

att uppdra åt sekretariatet att tillsätta en uppdragsgrupp enligt dessa direktiv med stöd från sekretariatet.
att uppdragsgruppen lämnar en första rapport vid styrelsens decembermöte 2011, där man förtydligar sin arbetsprocess och om man vill lägga till ytterligare frågor att utreda/arbeta med.
att uppdragsgruppens slutrapport presenteras för styrelsen på septembermötet 2012 samt att uppdragsgruppens rapport behandlas under mötet för aktiva på distriktsnivå samma helg.

Uppdragsgruppen har lämnat som förslag till styrelsen att vårt arbete ska pågå fram till styrelsens junimöte 2013, därför kan denna rapport (till mötet för aktivia på distriktsnivå) behandlas som en delrapport.

1.4 Medlemmar i uppdragsgruppen
Fredrik Engberg - Stockholmsdistriktet
Sandra Andersson -Skaraborg
Anneli Hanno - Norrbottens distrikt
Gudrun Henriksson Wikerstål - Distrikt Kalmar/Kronoberg
Inger Lindvall - Distrikt Älvsborg/Bohuslän
Kjell-Åke Persson - Skåne/Blekinge
Agne Svanberg - Distrikt Älvsborg/Bohuslän

Från sekretariats sida har följande anställda deltagit i gruppens arbete: Emma Brossner Skawonius, ungdomsamordnare, Mats Engman, ungdomsamordnare (föräldrarledig 2012 maj-) Marianne Gyllenpistol, kampanj och aktivistsamordnare (från och med maj 2012), Caroline Selander, aktivism och digitala medier

1.5 Arbetsformer för uppdragsgruppen
Gruppen har haft tre helgmöten under arbetets gång. Den första träffen ägde rum i början av december 2011 och efter det har gruppen med hjälp av andra aktivister i distriktet eller dess närhet arbetat med sina projekt löpande. Mellan de fysiska träffarna har det funnits kontinuerlig kontakt mellan sekretariatet och gruppmedlemmarna. I Insats i maj skrev uppdragsgruppen en artikel om sitt arbete och uppmuntrade till liknande projekt. Under årsmötet 2012 i Uppsala höll uppdragsgruppen en presentation om sitt arbete.

2 Pågående projekt i gruppen
Som arbetsmetod har gruppen valt att utföra två testprojekt var. Projekten syftar till att öka aktivismen på lokal nivå och är i skrivande stund i olika faser. En del projekt är i planeringsstadiet och andra projekt är i slutstadiet. Nedan finns en kort beskrivning av de pågående projekten.

2.1 Att bilda nya grupper med mentorskap
I Stockholm och distrikt Kalmar/Kronoberg pågår gruppstarter genom bland annat rekryterings- möten. De nya grupperna tilldelas en mentor från distriktet som hjälper gruppen att komma in i Amnestys arbetsmetoder. Genom att sätta upp tydliga mål, göra ansvarsfördelningar, planera för utbildning och utse lämpliga mentorer skapas bra förutsättningar för lyckade projekt.

2.2 Att bilda grupper på högskolor/ universitet/ gymnasieskolor
I distrikt Bohuslän - Norra Älvsborg vill distriktsstyrelsen satsa på att stärka distriktet genom att starta ungdomsgrupper på flera orter och även grupper utanför högskolor med blandade åldrar. Distriktet vill också stödja redan befintliga grupper som har ett minskande medlemsantal och åldrande medlemmar. Detta sker på initiativ av uppdragsgruppen och distriktets styrelse tillsammans med arbetsgrupperna i distriktet.

Även i Stockholmsdistriktet satsar man i styrelsen på att starta nya grupper på de universitet och högskolor i Stockholm som idag saknar Amnestygrupp. Fokus ligger på att skapa rutiner för att starta grupper så att det enkelt kan göras på nytt eller användas av andra distrikt. Arbetet går ut på att dokumentera tillvägagångssätt och definiera vilka roller och uppgifter som krävs för att genomföra en sk. gruppstartskampanj.

I Skåne-Blekinge pågår arbete med att få igång Amnestygrupper på folkhögskolor. Besök på olika folkhögskolor har gjorts där studenter har fått ta del av Amnestyinformation samt blivit tillfrågade om deras intresse av att starta grupp. Uppföljning av detta arbete kommer att göras under året.

Distriktet i Norrbotten vill satsa på att starta nya grupper på gymnasieskolor. För att hitta intresserade har man här fokuserat på skolor/kurser där det går elever som har redan ett intresse i internationella frågor och mänskliga rättigheter. Den första inledande kontakten har tagits med olika lärare som sedan har och kommer att följas upp med informationsbord på skolor om Amnestys utbud av arbete.

2.3 Att hitta aktivister på nya arenor
I Norrbottens distrikt pågår arbete med att hitta nya aktivister genom Sensus studieförbund. Tanken är att genom Sensus kunna nå andra föreningar som skulle vilja vara med i gemensamma aktiviteter och på så sätt nå nya potentiella aktivister.

I Skåne- Blekinge pågår ett arbete gentemot pensionärsföreningar för att hitta nya amnestyintresserade människor. Mailutskick och telefonsamtal till föreningar har följts upp med besök där medlemmar har informerats om Amnestys arbete och hur de kan gå tillväga om de vill gå med i en grupp. Även arbete med att få medlemmar i idrottsföreningar och andra sammanslutningar att intressera sig för oss och på sikt bli aktiva även i Amnesty pågår.

I distrikt Kalmar/Kronoberg har ett nytt koncept tagits fram i form av “Amnesty after work”, där en grupp människor träffas efter jobbet och diskuterar Amnestys arbete. Förhoppningsvis kan arbetsformen spridas med hjälp av intresseförfrågan till alla medlemmar i kommunen.

2.4 Att utveckla distriktens arbete
I disktrikt Kalmar/Kronoberg har distriktsstyrelsen tagit fram en plan för hela året som fokuserar på att utveckla distriktets arbete. Bland annat har styrelsen utsett två nya ansvarsområden, utbildning i distriktet och webstöd, i syfte att kunna ge grupper bättre utbildning samt hjälp med att skapa hemsidor. En stor del av arbetet inom ramen för uppdragsgruppen har Kalmar-Kronoberg fokuserat på medlemvård, det vill säga att introducera nya gruppmedlemmar på ett bra sätt och försöka behålla dem i redan existerande grupper. På sikt finns även planer på att ha en medlemsansvarig i styrelsen.

I Skaraborg pågår ett arbete med att försöka få igång Jönköpingsdistrikt genom att kalla till ett distriktsmöte. Kontakt har tagits med U-24 i Jönköping för att få hjälp med förberedelserna till detta möte.

3 Slutsatser
En generell slutsats som uppdragsgruppen kommit fram till är att personer inom Amnesty som vill jobba med att starta nya grupper och distrikt inte bör vara helt nya inom organisationen. För att ett projekt ska fungera måste initiativtagaren nå en nivå i sitt engagemang som innebär att det finns ett starkt intresse för organisationsutveckling.

3.1 Vita fläckar
Flera projekt inom utredningen har syftat till att starta upp grupper på vita fläckar inom svenska Amnesty. Något som gruppen snabbt kom fram till är att det krävs en eldsjäl på den plats som den nya gruppen ska starta. Distrikt och närliggande grupper kan vara initiativtagare till gruppstart, men utan en lokal person med starkt engagemang är det svårt att hålla igång en nystartad grupp.

En gruppstart kräver att den person, grupp eller distrikt som har initerat starten finns i en geografisk närhet. Om det geografiska avståndet är för stort förloras mycket av det stöd som befintliga strukturer kan erbjuda.

3.2 Distrikt
Genom uppdragsgruppens arbete har distriktet som instans visat sin betydelse för lokal aktivism. Distriktsnivån är av stor vikt när det kommer till att starta och stödja grupper, hålla lokala utbildningar och möten samt att ta emot nya medlemmar som vill bli aktiva i en grupp.

Distriktet måste vara drivande i arbetet med att öka den lokala aktivismen. Dels genom att vara initiativtagare till gruppstarter och dels för att tillsätta personer som kan leda arbetet genom mentorskap och erfarnhetsutbyte.

Många av de distrikt som idag inte fungerar har få grupper. Uppdragsgruppen har kommit fram till att man först måste starta upp ett antal nya lokala grupper innan det är dags att börja jobba med distriktsfunktionen.

Flera distriktsstyrelser är osäkra på distriktets geografiska storlek och vet inte vilka orter som ingår i distriktet. Om sektionen är bättre på att ge distrikten information om geografiska förutsättningar är det lättare och mer sporrande att starta upp grupper inom distriktets område.

3.3 Rekryteringsmöten
De rekryteringsmöten som initieras centralt har haft en betydande roll i flera projekt och fungerar bra som startpunkt när det kommer till att bilda nya grupper.

Sektionen bör fortsätta sitt arbete med att ta fram material som kan användas vid rekryteringsmöten, exempelvis den svenska Amnestyfilm som producerades under 2012.

När ett distrikt satsar på att starta flera nya grupper på orter som saknar lokala grupper, kan det vara svårt att hinna hålla i samtliga rekryteringsmöten. Vid sådana omständigheter bör sekretariatet kunna erbjuda möjlighet att en anställd reser till aktuell ort för att hålla ett rekryteringsmöte.

3.4 Telemarketing
Svenska sektionen har en bra telemarketingavdelning som främst jobbar med att höja medlemsavgifter och gåvor till sektionen. På senare tid har telemarketingpersonalen vid vissa tillfällen även frågat medlemmar om de vill bli aktiva. Distriktsombud och lokala grupper får då kontaktuppgifter till de som anmält intresse. Om denna verksamhet kan utvecklas kommer den att kunna bidra till en rikare lokal aktivism.

4 Rekommendationer till styrelsen
Utifrån uppdragsgruppens erfarenheter från beskrivna projekt och slutsatser vill vi lyfta fram följande rekommendationer till svenska sektionsstyrelsen.

4.1 Att fortsätta med uppdragsgruppens arbete
Uppdragsgruppen tror att det är positivt om liknande projekt fortsätter att drivas inom organisation- en. Genom att ha flera olika projekt löpande under ett verksamhetsår kan arbetet med att utveckla den lokala organisationen och att öka antalet grupper fortgå. Förutom att projekten i sig skapar mer aktivism, samlas även fler erfarenheter och bryggor mellan olika grupper och distrikt skapas.

Förslagsvis bör en anställd på sekretariatet ha nära kontakt med cirka fem personer som parallellt driver projekt för att främja lokal aktivism i sin geografiska närhet. Projekten bör pågå under ett år. Genom att vara knutna till en anställd blir det lättare för projektledarna att hålla tidsramar och erfarenheterna från tidigare projekt kan samlas effektivt.

Exempelvis kan sekretariatet välja ut fem stora orter med vita fläckar som man satsar på parallellt. Varje ort har en lokal projektledare som knyter samman sekretariat, distrikt och lokala grupper. Fokus ligger då på hösten då man genom rekryteringsmöten och telemarketing kan samla presumtiva aktivister.

Distriktens kontaktperson i sektionsstyrelsen bör vara engagerade i projekten. De kan hjälpa till att dra igång projekt och efterfråga verksamhetsplan. Även att få besök och samtal från sektionsstyrelsen uppmuntrar arbetet.

Rekommendation: Att fördela sekretariatets resurser så att aktivistklustret kan leda detta arbete under 2013.

4.2 Att göra tillägg i Plan 2012-2013
För att förankra en satsning på lokal aktivism i hela sektionen föreslås följande målsättning i den reviderade verksamhetsplanen:

År 2013 ska alla kommuner med mer än 30.000 invånare och alla landskap ha minst en grupp.
Idag är det grupper på cirka fem orter som saknas för att målet ska uppfyllas.

I kommande plan bör följande mål vara med:
År 2014 skall alla kommuner med mer än 20.000 invånare och alla landskap ha minst en grupp.
Idag är det grupper på cirka 15 orter som saknas för att målet ska uppfyllas.

Detta är en bättre målsättning än att det totala antalet grupper skall öka, eftersom den geografiska bredden då inte lyfts fram.

Rekommendation: Att ovan nämnda förändring läggs in i sektionens Plan 2012-2013 och att det andra målet tas med i Plan 2014-2015.

4.3 Att utöka resurserna till Telemarketings arbete med aktivism
Tidigare försök har visat att det finns ett intresse bland Amnestys medlemmar att engagera sig ytterligare och bli aktivister. Genom att använda telemarketingpersonal för riktade samtal om aktivism kan vi satsa på specifika orter och få bättre förutsättningar för att starta lokal aktivism.

Rekommendation: Att säkertställa att resurser finns för att telemarketingpersonal kan användas för att tillfälligt rekrytera aktivister på prioriterade orter.

4.4 Att tillsätta en ny tjänst på sekretariatet
För att kunna fortsätta arbetet med en rikare och ökad lokal aktivism föreslår uppdragsgruppen att det avsätts mer personella resurser på sekretariatet.

Uppdragsgruppen har genom hela projektperioden insett att distriktsnivån är en avgörande instans för utveckling av den lokala aktivismen. Idag är flera distrikt vilande och ännu fler upprätthåller endast befintlig verksamhet utan strävan till utveckling. Det finns även underlag som visar att distrikt som inte fungerar bra har svårt att ta emot medlemmar som vill bli aktiva. Därför föreslår vi att det tillsätts en resursperson som specifikt kan jobba med stöd till distrikten.

Som en andra målsättning bör denna resursperson ha i uppdrag att få igång grupper inom de geografiska områden där distrikt saknas. Får man tag på rätt personer i dessa områden, så skapas möjligheten att få igång fungerande distrikt där.

Samma resursperson kan även bidra till arbetet med att fullfölja visionen för Svenska Amnesty 2016: “År 2016 följer vi principen att tillväxt och aktivism hänger ihop. Det ökade medlemsantalet återspeglas i mer aktivism....”

Rekommendation: Att tillsätta en ny tjänst på sekretariatet som ska jobba med stöd till distrikt och lokal aktivism.