Uppförandekod för svenska sektionen Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2012

Datum: 7 september 2012

Uppförandekod för svenska sektionen

Inledning

Styrelsen har uppdragit åt sekretariatet att ta fram ett förslag på en uppförandekod för svenska sektionen innehållande en policy för whistle-blowing samt en plan för hur den ska kommuniceras. Dessutom ska sekretariatet ta fram en policy för att motverka korruption och en miljöpolicy, vilka båda har en betydelse för uppförandekoden.

Sekretariatets förslag

I det nedanstående presenteras ett förslag på uppförandekod, däremot saknas ännu två delar av uppdraget: en miljöpolicy för sektionen samt en bilaga till uppförandekoden som utgör en detaljerad instruktion för den som vill utnyttja möjligheten till whistle-blowing.

Sekretariatet har tagit fram en antikorruptionspolicy som godkänts av generalsekreteraren och kommunicerats ut till styrelsen, men ännu ingen miljöpolicy. Den främsta orsaken till detta är att det saknas internationella miljöpolicies inom Amnesty och vi har därför vänt oss till Naturskyddsföreningen för att få hjälp med att ta fram en miljöpolicy för sektionen. Denna beräknas bli klar under hösten.

När det gäller instruktionen för whistle-blowing har vi samarbetat med den advokatbyrå sekretariatet brukar anlita och de anser dels att vi för att undvika eventuella jävssituationer bör anlita en annan instans för whistle-blowing när vi väl sjösätter funktionen, dels att vi ytterligare bör arbeta igenom det exempel på instruktion vi skickat över till dem (även styrelsen har fått denna via mail). De kommer att vara behjälpliga i det arbetet. Vi har även tagit del av det pågående arbetet inom IS med att ta fram en policy och en instruktion för whistle-blowing.

Vi föreslår att styrelsen, trots ovanstående, antar förslaget till uppförandekod och uppdrar till sekretariatet att kommunicera koden ut i sektionen när en instruktion för whistle-blowing och en miljöpolicy för organisationen tagits fram.

Kommunikation

Uppförandekoden är tänkt att kommuniceras ut i sektionen på flera olika sätt. Naturligtvis som ett styrdokument som ska finnas tillgängligt på sektionens webbsidor, men uppförandekodens tio punkter lämpar sig främst som både underlag på möten och i samband med utbildningar. I flera sammanhang kommer säkert de tio punkterna användas separat, som regler att förhålla sig till och diskutera.

Uppförandekoden ska vara ett levande dokument vid större möten och sammankomster på sektionsnivå som årsmötet och aktivistseminariet, t ex bör den ingå som en del i årsmöteshandboken. Den bör även ingå och tas upp på möten och utbildningar på lokal och distriktsnivå, liksom inom frivilligledarskaps- och projektledarutbildningar. Ett annat användningsområde är som förberedelsematerial vid svenska Amnestyrepresentanters deltagande i internationella sammanhang.

Det är av förklarliga skäl lättare för sekretariatet att hålla liv i uppförandekoden i sammanhang där anställda deltar, men även styrelsen skulle kunna ta upp den i samband med att man deltar på distriktsmöten och liknande. Man skulle även kunna tänka sig att den skulle kunna vara del av styrelsens “organisationsdialog”, om man så önskar.

Förslag till beslut

att anta förslaget till uppförandekod för svenska sektionen, samt

att uppdra åt sekretariatet att kommunicera ut uppförandekoden i sektionen när den kompletterats med nödvändig information enligt ovanstående.

Uppförandekod för Amnesty International, svenska sektionen

Amnesty Internationals vision, åtagande och grundläggande värderingar

Amnesty Internationals vision är en värld där varje människa åtnjuter alla de mänskliga rättigheter som ingår i FNs allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och andra internationella normer för mänskliga rättigheter. I sin strävan att uppnå denna vision åtar sig Amnesty International att utreda och agera för att förhindra och göra slut på allvarliga kränkningar av dessa rättigheter.

Amnesty International bildar ett globalt samfund av människorättsförsvarare som arbetar enligt principerna internationell solidaritet, effektivt agerande för drabbade individer, global täckning, de mänskliga rättigheternas allmängiltighet och odelbarhet, opartiskhet och oberoende samt demokrati och ömsesidig respekt.

Vårt förhållningssätt

Amnestys resurser kommer från medlemmar och bidragsgivare. Det är därför viktigt att du som är engagerad i Amnesty medverkar till att våra resurser – personella, ekonomiska och materiella – används effektivt och till de ändamål de är avsedda för. Det är också viktigt att du känner till och efterlever våra stadgar, grundprinciper och värderingar, för att på så sätt skapa tillit och förtroende för Amnesty bland de människor du möter.

För att underlätta för dig som är anställd eller har någon form av uppdrag inom Amnesty, har vi tagit fram en uppförandekod bestående av tio punkter och en policy för s k whistle-blowing. Tillsammans med en förteckning av våra viktigaste styrdokument hoppas vi att den ska underlätta ditt arbete för de mänskliga rättigheterna i vår organisation.

Uppförandekodens omfattning och tillämpning

Uppförandekoden omfattar dig som är förtroendevald, anställd, frivillig, praktikant, delegat eller har åtagit dig ett annat uppdrag inom Amnesty. Tänk på att ta reda på, sätta dig in i och följa de fastställda riktlinjer, avtal och rutiner som finns i den verksamhet du arbetar inom.

Uppförandekodens tio punkter

1. Behandla alla med respekt och värdighet
Amnesty har nolltolerans mot alla former av diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Det innebär att du som representant för Amnesty ska behandla alla människor med respekt och inte särbehandla eller diskriminera någon enskild person eller grupp på grund av kön, etniskt ursprung eller nationalitet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning, könsöverskridande identitet och uttryck, funktionsnedsättning, ålder, politisk åskådning eller ställning i övrigt. Inga former av sexuella trakasserier får förekomma.

Ditt uppförande mot andra ska vara baserat på respekt för deras integritet, kultur och levnadsmönster. Detta är särskilt viktigt i mötet med människor i utsatta situationer.

2. Ta aktivt avstånd från sexuellt utnyttjande och exploatering
Alla former av sexuella övergrepp och köp av sexuella tjänster är förbjudna. Om du representerar Amnesty utomlands så ska du vad gäller köp av sexuella tjänster agera i enlighet med svensk lagstiftning, oavsett om lagarna i det land du vistas i ser annorlunda ut. Du får inte ha sexuella kontakter eller på något annat sätt agera med sexuella avsikter mot människor som du i din egenskap av Amnestyrepresentant ska stödja.

3. Förvalta resurserna på rätt sätt
Du ska använda Amnestys resurser – personella, ekonomiska och materiella – på ett ansvarsfullt sätt och till de ändamål de är avsedda för. Om du är i en position där du kan fatta beslut om verksamheten, ska du alltid bedöma om utgifterna är rimliga och försvarbara. All utrustning som tillhandahållits av Amnesty ska användas enligt de riktlinjer som finns och återlämnas efter avslutat uppdrag.

4. Missbruka inte din förtroendeställning
När du har uppdrag för Amnesty kan du komma i kontakt med människor som är eller upplever sig vara i beroendeställning till dig. Du får aldrig utnyttja din position för egen vinning. Du får inte heller utnyttja din position till att ge andra oriktiga fördelar.

5. Motverka alla former av korruption
Du får inte medverka till korruption genom att ge eller ta emot mutor i form av pengar, gåvor, sexuella tjänster eller andra förmåner. Begreppet korruption omfattar även bestickning, favorisering, nepotism, förskingring, utpressning, svindleri, jäv och liknande (se definitioner i bilaga 2). Du får inte heller ge gåvor eller förmåner till enskilda eller grupper i utbyte mot tjänster. Om personer eller grupper ändå vill visa dig sin uppskattning i form av blommor, choklad eller andra mindre gåvor, kan de accepteras om de är rimliga och avpassade efter omständigheterna.

6. Var alkohol- och drogfri i arbetet
Amnesty kräver alkohol- och drogfrihet i arbetet. Vid medlemsarrangemang får ingen alkohol serveras under pågående programlagda aktiviteter. Du får inte bjuda på alkohol med Amnestys medel vid fester, middagar eller representation. Undantag kan, efter beslut av generalsekreteraren eller styrelsens ordförande, göras vid middagar med internationella gäster i Sverige eller utomlands. Som Amnestyrepresentant på olika uppdrag förväntas du alltid uppträda måttfullt i sammanhang där alkohol serveras.

7. Motverka inte Amnestys värderingar
Amnesty är en opartisk och oberoende organisation, men det hindrar inte att du som medarbetare kan vara ansluten till en politisk, religiös eller annan idéburen organisation. Däremot ska du inte vara aktiv i organisationer och sammanhang som direkt motarbetar Amnestys verksamhet och värderingar.

8. Hantera information med diskretion och gott omdöme
I ditt arbete inom Amnesty kommer du att komma i kontakt med Amnestyintern information men, beroende på uppdrag, även sekretariats- och styrelseintern information. Det är viktigt att du under arbetet och efter avslutat uppdrag inte sprider sådan information till obehöriga och att du alltid iakttar full diskretion med konfidentiell information som rör enskilda personer.

9. Tänk på att du representerar Amnesty
Du har som privatperson rätt att fritt uttrycka dina åsikter i olika frågor. Men du får inte uttala dig i media som representant för Amnesty i frågor som ligger utanför ditt ansvarsområde. I frågor som rör Amnestys verksamhet på nationell eller internationell nivå måste du kontakta sekretariatet som bedömer vem som ska uttala sig. Sektionens ordförande och generalsekreteraren är officiella talespersoner för Amnesty och avgör ytterst vem som ska framträda i aktuella frågor.

10. Ta hänsyn till miljön och gör medvetna inköp
Amnestys strävan är att minimera miljöpåverkan och bli en klimatmedveten organisation. Som Amnestysektion ska vi föregå med gott exempel genom vårt sätt att bedriva verksamheter. Du bör sträva efter att spara energi och lämna material till återvinning. Telefonmöten och videokonferenser rekommenderas för att undvika onödigt resande. Huvudregeln vid resor inom Sverige är att i största möjliga utsträckning åka kollektivt med tåg eller buss. Vid inköp bör du välja alternativ som i sin produktion tagit hänsyn till miljö och mänskliga rättigheter.

Vårt gemensamma ansvar

Som representant för Amnesty ska du noga läsa igenom och ta till dig uppförandekoden. Du ska följa alla tillämpliga regler och riktlinjer för organisationen och undvika att göra något som kan skada Amnesty, dess representanter eller en eventuell tredje part som vi arbetar tillsammans med.

Sektionens styrelse och sekretariatets anställda ska föregå med gott exempel. Om du har frågor om etik eller vill rapportera överträdelser står de till ditt förfogande. (Kontaktuppgifter)

Vid överträdelse av koden

Om du ser något, som du uppfattar som olagligt eller i strid med Amnestys uppförandekod eller andra interna regler, ska du rapportera detta. Du ska i första hand vända dig till sekretariatet (Kontaktuppgifter). De anställda är skyldiga att vidta lämpliga åtgärder för att hantera de ärenden de har fått kännedom om.

Ärenden som gäller anställda medarbetare ska rapporteras till berörd chef. Fackliga organisationer kan bistå medarbetaren. Om du är anställd och din chef är inblandad i ärendet som du vill rapportera, eller inte har hanterat ditt ärende på ett bra sätt, ska du rapportera till närmast högre chef. Den du rapporterar ärendet till har skyldighet att ta upp frågan på ett seriöst sätt och arbeta för en tillfredsställande lösning.

Whistle-blowing

Om du misstänker att en allvarlig överträdelse har skett inom Amnesty av lagar, uppförandekoden eller andra regler, och av olika skäl inte kan vända dig direkt till företrädare för organisationen, har du möjlighet att påtala detta genom så kallad whistle-blowing (genom att ”vissla i pipan”). Din identitet kommer att vara konfidentiell. Du kan göra en anmälan och känna dig trygg i förvissningen att Amnesty vill att problem ska lyftas fram och lösas. Du behöver inte frukta repressalier eller trakasserier för att du har rapporterat om överträdelser eller misstänkta överträdelser.

Misstankar av detta slag, som du inte vill rapportera till någon chef eller överordnad, kan rapporteras till (Kontaktuppgifter). Så snart anmälan gjorts kommer en inledande undersökning att göras varefter beslut fattas om hur ärendet fortsatt ska hanteras. Inom X veckor efter att anmälan har gjorts kommer du att få återkoppling som bekräftar att anmälan har mottagits och hur ärendet kommer att hanteras. För ytterligare information om vad som gäller för whistle-blowing, se särskild instruktion i bilaga 1.

Amnestyrepresentanter som inte följer uppförandekoden kommer att få en påföljd, som ska vara i proportion till förseelsens art. All brottslig eller misstänkt brottslig verksamhet kommer att polisanmälas.

Mer att läsa

Nedan finns en förteckning till relevanta dokument för svenska sektionen av Amnesty International, vilka återfinns på sektionens medlemssidor, www.amnesty.se/internt. För anställda gäller även en rad regler och riktlinjer vilka återfinns på sekretariatets intranät.

Stadgar för svenska sektionen (ORG 93/002/2012)

Svenska Amnesty 2016 (ORG 93/002/2011)

Svenska sektionens verksamhetsplan 2012-2013 (ORG 93/001/2012)

Arbetsordning för styrelsen (ORG 93/003/2012)

Policy för anställningsvillkor och lön till ledande befattningshavare (ORG 93/004/2011)

Kostnadsersättning för styrelsen (ORG 93/009/2010)

Granskningskommitténs direktiv (ORG 93/004/2012)

Riktlinjer för valberedningen (ORG 93/012/2009)

Riktlinjer för valberedningens valberedning (ORG 93/006/2011)

Direktiv för Amnestys internationella kommitté (AIK) (ORG 93/004/2008)

Mångfaldspolicy (ORG 93/006/2009)

Mångfaldsstrategi (ORG 93/009/2009)

Rutiner vid fall av diskriminering, trakasserier eller annan kränkande behandling (ORG 93/003/2011)

Distriktens roll och uppdrag (ORG 93/005/2010)

Riktlinjer för svenska sektionens arbete i flykting- och migrationsfrågor (ORG 93/018/2009)

Riktlinjer för alkoholförtäring vid medlemsarrangemang (ORG 93/019/2009)

Miljöpolicy för svenska sektionen (tillkommer)

Antikorruptionspolicy för svenska sektionen

FRIIs kvalitetskod

Revised Proposed Guidelines for the Acceptance of Funds and Fundraising by Amnesty International (FIN 21/03/99)

Policy governing Corporate Relationships that benefit Amnesty International (ORG 20/001/2008). Finns i svensk översättning: Policy för samarbeten med företag som gagnar Amnesty International.

Policy för etisk upphandling inom svenska sektionen

Bilaga 1 - Instruktioner för whistle-blowing

(Se utskickat exempel.)

Bilaga 2 - Definitioner av begrepp

Källa: Nationalencyklopedin (www.ne.se) där inget annat anges.

Korruption
Missbruk av förtroendeställning till egen vinning, främst genom tagande av mutor.

Muta
Gåva som överlämnas för att givaren i gengäld ska erhålla en förmån av något slag, t.ex. middagar, resor eller presenter.

Bestickning
Brott som innebär att lämna, utlova eller erbjuda muta eller annan olovlig belöning för tjänsteutövning av någon som t.ex. fullgör sin tjänsteplikt, utövar myndighet eller innehar offentligt uppdrag.

Utpressning
Oredlighetsbrott som förövas av den som med olaga tvång förmår någon annan till handling eller underlåtenhet som innebär skada för den tvungne eller någon som han representerar och vinning för gärningsmannen.

Favorisering
Obehörigt gynnande av någon på en annans bekostnad (Svenska Akademiens ordbok, SAOB).

Nepotism
Otillbörligt gynnande av släktingar och vänner, särskilt vid besättande av offentliga tjänster.

Förskingring
Trolöshetsbrott som innebär att någon uppsåtligen inte utger eller redovisar för anförtrodd egendom, på det sätt han är skyldig att göra, så att gärningen innebär förmögenhetsöverföring.

Svindleri
Oredlighetsbrott som begås av den som offentliggör eller på annat sätt bland allmänheten sprider vilseledande uppgifter för att påverka priset på vara, värdepapper eller annan egendom.

Jäv
Invändning mot en persons eller institutions behörighet att uppträda i viss egenskap eller företa viss handling. (SAOB)

Trakasserier
Med trakasserier avses ett uppträdande som kränker någons värdighet och som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder
(4 § Diskrimineringslagen).

Sexuella trakasserier
Med sexuella trakasserier avses ett uppträdande av sexuell natur som kränker någons värdighet (4 § Diskrimineringslagen).

Sexuellt utnyttjande
Den som förmår en person att företa eller tåla en sexuell handling genom att allvarligt missbruka att personen befinner sig i beroendeställning till gärningsmannen (Brottsbalken Kapitel 6).