Program verksamhetsmötet 22 september 2012 Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2012

Program för verksamhetsmötet 22 september 2012

13.15 Introduktion

Passet leds av styrelsen
- Välkomna
- Syftet med verksamhetsmötet

13.30 Redovisning uppdragsgruppen

Passet leds av en eller två representanter från uppdragsgruppen
- Redogörelse för uppdragsgruppens arbete
- Slutsatser/Rekommendationer

14.00 Kommande prioriteringar

Passet leds av styrelsen
- Vad betyder aktivism för vår kommande verksamhet?
- Om aktivism i handlingsplan, strategi och internationella styrdokument. Vart är vi på väg?

14.15 Diskussion

Dela upp i sex grupper, alla grupper bör ha minst:
- en styrelseledamot
- en distriktsaktiv
- en anställd (som kan svara på frågor om vad som görs etc)
- en medlem från uppdragsgruppen

Gruppen har en sedan tidigare utsedd ordförande samt en rapportör som tar anteckningar. Varje grupp får en fråga att besvara. Ordförande ansvarar för att diskussionerna inte hamnar på en för operativ nivå.

Efter 30 minuter slås de sex grupperna ihop till tre grupper. I den nya konstellationen får grupperna presentera sina idéer och får feedback från den andra gruppen. Varje grupp ska skriftligen rapportera i punktform tre rekommendationer. Rekommendationerna skrivs ner av en sedan tidigare utsedd rapportör.

Frågeställningar:
- Behöver sektionsstyrelsen ändra något (stadgar/årsmötesbeslut/plan) för att medlemmar ska kunna skapa mer aktivism?
- Hur skapas aktiva distrikt?
- Vilka grunder ska vi ge nya grupper för att de snabbt ska finna sitt engagemang? Temagrupp, landsgrupp, fångfall, centrala kampanjdagar

15.15 Redovisning gruppdiskussion

Rapportören i varje diskussionsgrupp lämnar in skrifliga rekommendationerna från gruppens diskussioner och de tre ihopslagna grupperna presenterar sina rekommendationer i storgrupp. Diskussionen leds av en ordförande och i samband med redovisningen kan andra grupper komma med kommentarer och förslag som nedtecknas av en sekreterare från sekretariatet. Styrelsen såväl som sekreterariatet ska få med sig tydliga rekommendationer utifrån gruppdiskussionerna.

16.15 Mötet avslutas