Transparens och sekretess Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2012

Datum: 14 september 2012

Transparens och sekretess

Bakgrund
Strategigrupp 3 (SG3) fick på junimötet 2012 (§ 29) uppdrag att se över formuleringarna i sekretessförbindelsen senast till styrelsens septembermöte.

Förslag från SG3
Med utgångspunkt i de diskussioner som förts i styrelsens forum föreslår SG3 att ny text om transparens och sekretess införs i arbetsordningen, enligt nedan, istället för att sekretessförbindelsen uppdateras.

Förslag till beslut

Att infoga en ny punkt efter punkt 22 i arbetsordningen med nedanstående lydelse samt att numrera om efterföljande punkter.

23. Principer för transparens och sekretess

Öppenhet och transparens utgör vägledande principer för svenska sektionen, vilket bland annat framgår av årsmötesbeslut. Inom sektionen hanteras dock en del känslig information som av olika skäl är olämplig att spridas utanför en begränsad krets. Det kan till exempel vara av hänsyn till enskilds personliga integritet eller röra information om organisationens kampanjstrategier eller sårbarhet.

Inom svenska sektionen hanteras information av extern, Amnestyintern, sekretariats- samt styrelseintern natur. Extern information är sådan information som är tillgänglig för alla som efterfrågar den, oavsett om de är medlemmar i Amnesty eller inte. Amnestyintern information är endast tillgänglig för medlemmar i Amnesty. Sekretariatsintern information är endast tillgänglig för anställda och frivilliga på sektionens sekretariat samt för styrelsen vid förfrågan. Styrelseintern information är normalt endast tillgänglig för medlemmar i styrelsen och eventuella personer adjungerade till styrelsen och kan bland annat röra styrelsen i egenskap av arbetsgivare. Styrelsen kan vid behov utsträcka behörigheten att ta del av intern information av olika slag till andra personer eller kommittéer, så som Granskningskommittén eller Amnestys internationella kommitté.

Medlemmar i styrelsen får inte förmedla information enligt ovan till obehörig. Avseende känslig information om enskilda fall (individer, organisationer eller företag) utsträcks sekretessen till att gälla även efter att förtroendeuppdraget inom Amnesty avslutats.