Uppdragsgruppen för lokala gruppers utvecklings fortsatta arbete Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2012

Från: Uppdragsgruppen om lokal aktivism
Datum: 7 september 2012

Uppdragsgruppen om utveckling av de lokala gruppernas utveckling inom Amnesty:
om uppdragsgruppens fortsatta arbete

I styrelsens direktiv för uppdragsgruppen (oktober 2011) fastslogs:
att uppdragsgruppens slutrapport presenteras för styrelsen på septembermötet 2012 samt att uppdragsgruppens rapport behandlas under mötet för aktiva på distriktsnivå samma helg.

Uppdragsgruppen har tagit sig an ambitiösa projekt, oftast flera i varje distrikt och har kommit långt i sitt arbete med att operativt undersöka och prova hur man kan arbeta med att öka aktivismen men de ser också att flertalet av projekten de har påbörjat inte är nära ett avslut. Vissa av projekten har en tydlig början och avslut medan vissa kommer att integreras i det kontinuerliga arbetet med att öka aktivismen lokalt. För att uppdragsgruppens arbete ska komma till sin fulla rätt och för att styrelsen och organisationen ska få största möjliga nytta och vägledning av uppdragsgruppens arbete och resultat vore det önskvärt att vi får möjlighet att avsluta vårt arbete under våren 2013 och lämna en slutgiltig rapport till styrelsens junimöte 2012. Gruppen avser att ha en gemensam träff under årsmötet 2013 för att avsluta den skriftliga rapporten och gruppens arbete i dess ursprungliga form.

Gruppen behöver fortsatt ha en budget för resa samt boende under årsmötet och viss personalresurs från sekretariatet kommer att behövas fram till slutrapportens inlämning.

Förslag till beslut

att uppdragsgruppen får mandat att fortsätta sitt arbete för att till styrelsens junimöte 2013 lämna sin slutgiltiga rapport.

Frågan kommer att behandlas i styrelsens webbforum som ett per capsulam-beslut och redovisas i nästkommande mötesprotokoll.