Andra ekonomiska kvartalsrapporten 2012 Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2012

Datum: 14 september 2012

Andra ekonomiska kvartalsrapporten 2012
(3 bilagor)

Inledning
Kvartalsrapporter tas fram fyra gånger per år och bygger på det ackumulerade utfallet per 31/3, 30/6, 30/9 och 31/12.

Till den andra kvartalsrapporten bifogas en prognos för helårsutfallet. Prognosen tas fram i samarbete med de anställda på sekretariatet som har budgetansvar.

Rapporterna finns tillgängliga för alla medlemmar på medlemssidorna på www.amnesty.se

De ekonomiska förutsättningarna
Styrelsen har hittills fattat beslut om en intäktsbudget på 92 048 tkr. På kostnadssidan är den beslutade budgetramen 79 748 tkr och därutöver finns disponibla budgetdelar om totalt 12 300 tkr för beslut senare under året, vilket tillsammans ger en total kostnadsbudget på 92 048 tkr.

Verksamhetsplan
Budget och sekretariatets verksamhet är baserade på målen i sektionens verksamhetsplan och de prioriteringar styrelsen beslutat om. Detta är en ekonomisk rapport och beskriver framför allt hur budgeten följts. I en separat halvårsrapport till styrelsens septembermöte beskrivs hur sektionens mål har uppnåtts.

Sammanfattning
Intäkterna till och med juni månad uppgår till 48 925 tkr, vilket är 53% av budget (helår). Prognosen för helåret hamnar på 93 304 tkr (efter Amnestyfondens andel). Jämfört med budget är det +1 256 tkr. En högre prognos än budget visar främst Postkodlotteriet (+1 920 tkr) och testamenten (+1 314 tkr). Lägre prognos än budget visar kall nyrekrytering via face-to-face (F2F) och varm nyrekrytering via telemarketing (TM). Övriga intäktsvarianser är små eller har sin förklaring i att intäkter har omklassificerats efter budgeteringen.

Kostnaderna till och med juni månad uppgår till 38 692 tkr, 42% av budget. Helårsprognosen hamnar på 91 250 tkr, 99% av budget. Anledningen till de lägre kostnaderna är främst personalförändringar under året. Andra avvikelser beror till stor del på omflyttningar av resurser.

Prognosticerat resultat är 2 054 tkr.

Intäkter
Intäkterna är uppdelade på olika intäktsgrupper; kall respektive varm rekrytering, pågående givande, övrig fundraising, försäljning och övriga intäkter. Till rekrytering räknas intäkterna från värvningsåret, följande år räknas de till det pågående givandet. Intäktsgrupperna motsvaras av samma indelning av fundraisingkostnader, vilket underlättar jämförelser och nyckeltalsberäkningar.

Kall rekrytering, (Donor acuisitions, cold recruitment)
Utfallet till och med juni för den kalla rekryteringen är 745 tkr, vilket är 12% av budget. Den kalla rekryteringen sker till stor del under sommaren via F2F, vilket ger ett sent utfall. Budgeten är baserad på 11 800 nya medlemmar/givare men prognosen räknar med 10 000. Den största anledningen till den lägre prognosen är att andelen som har värvats och som sedan faktiskt blir medlemmar har sjunkit. Just nu är siffran på konverterade 54% mot de 70% som var budgeterat. Det är siffror som kan justeras upp senare på året men det påverkar intäkterna främst framtida år. En annan anledning är att door-to-door (D2D) i snitt inte har varit så effektivt (sign-up/street hour) som budgeterat.

SMS-intäkter har efter budgeteringen klassificerats om och utfall och prognos återfinns i stället under varm nyrekrytering.

Helårsprognosen för den kalla nyrekryteringen är 3 630 tkr, vilket är 60% av budget.

Varm rekrytering, (Donor aquisitions, warm recruitment)
Intäkterna från varm rekrytering uppgår till 229 tkr, 17% av budget. Den största avvikelseposten är varm rekrytering via TM. Orsaken till det lägre resultatet är att kvalitén på de telefonnummer (”leads”) som köpts in inte hållit den nivå som förväntades. Det innebär att vi når färre och att det är färre som skickar in sitt medgivande. Det har också varit en fördröjning i takten av inskickade autogiruppdrag vilket innebär att intäkterna kommer senare.

Prognosen för helåret är 705 tkr, 53% av budget.

Pågående givande (Donor continuing)
För intäktsgruppen är intäkterna 36 614 tkr, vilket är 50% av budget. Regelbundna gåvor, främst via autogiro, (recurring payments, unprompted) visar på något lägre intäkter än budget och anledningen är att de som hoppar av tenderar att ha en något högre medelgåva än snittet vilket sänker den totala medelgåvan. Inget intäktsslag avviker stort från budget men vissa omklassificeringar av intäkter, främst inom gruppen, har gjorts.

Prognosen för helåret är 72 101 tkr, 99% av budget.

Övrig fundraising (Other fundraising)
Intäkterna från övrig fundraising till och med juni uppgår till 15 702 tkr, vilket är 83% av budget. Den främsta anledningen till det höga utfallet är att utdelningen från Postkodlotteriet blev närmare 2 mkr över budget. Förutom Postkodlotteriet så kommer testamenten och Humanfonden att hamna över budget. Ett sent besked angående ett arv innebär att prognosen för 2012 är högre i kvartalsrapporten än i underlaget ”direktiv för budgetarbetet 2013”. Även inom denna intäktsgrupp har intäkter omklassificerats.

Helårsprognosen hamnar på 24 320 tkr, 129% av budget.

Försäljning (Merchandise)
Till försäljning räknas intäkter från Amnestybutiken, Kortkampanjen och prenumerationer på Amnesty Press. I budgeten ingår även intäkter från Amnestyakademin vilka har flyttats till övriga intäkter. Prognosen för Amnestybutiken, Kortkampanjen och prenumerationer Amnesty Press tillsammans beräknas hamna 100 tkr över budget. Främst tack vare ökad försäljning i Amnestybutiken.

Övriga intäkter (Other income)
Intäkterna från Amnestyakademin beräknas till 200 tkr och räntor till 375 tkr.

Avgår Amnestyfonden är Amnestyfondens andel av intäkterna enligt avtalet om gemensam insamling. Prognosen för Amnestyfondens andel uppgår till 8 629 tkr.

Kostnader
Kostnaderna indelas i huvudgrupperna fundraising, arbetet för mänskliga rättigheter, gemensamma kostnader och transaktioner inom organisationen. Totala kostnader till och med juni är 38 692 tkr, 42% av budget.

Prognosen för helåret är 91 250 tkr, 99% av budget.

Fundraising (Fundraising)
Totala kostnader för fundraising till och med juni är 8 443 tkr, 40% av budget. I kostnaderna ingår även lönekostnader för alla som arbetar med fundraising. Fundraisingkostnaderna följer samma indelning som motsvarande intäkter. Prognosen för helåret är 20 746 tkr, 98% av budget.

De nya internationella riktlinjerna för redovisning medger inte att kostnader fördelas mellan t ex kommunikation, information och insamling vilket medför att kostnaderna för huvudgruppen fundraising kommer att bli högre i redovisningen enligt Cocoa jämfört med årsredovisningen och redovisningen till Svensk Insamlingskontroll.

Utfallet för kall rekrytering (donor aquisition, cold recruitment) är 3 875 tkr, 33% av budget. Prognosen för helåret är 10 488 tkr, 89% av budget. Eftersom kall rekrytering via telemarketing (i detta fall s k ”leads”) inte föll ut som beräknat så har telemarketingresurser omfördelats till varm rekrytering, uppgradering och återvärvning. Kostnaderna för F2F beräknas bli lägre än budget då det har varit svårt att rekrytera värvare.

Varm rekrytering (donor aquisition, warm recruitment) har till och med juni ett utfall på 1 708 tkr, 69% av budget. Prognosen för helåret är 3 389 tkr tkr, 137% av budget. Kostnaderna övertiger budget på grund av resursomflyttningar inom TM.

Utfallet för det pågående givande (donor continuing) är 1 475 tkr, 51% av budget. Prognosen för helåret uppgår till 3 528 tkr, 121% av budget. Även här är det omfördelningar av TM-resurser som är orsaken.

Utfallet för övrig fundraising (other fundraising) är 160 tkr, 19% av budget. Prognosen för helåret är 622 tkr, 73% av budget. En anledning är att tjänsten för stora gåvor/stiftelser och fonder tillsattes senare än planerat.

Stöd till fundraising (fundraising support) uppgår till 1 968 tkr, 45% av budget. Prognosen är 3 999 tkr, 91% av budget.

Kostnaderna för försäljning (merchandise) beräknas hamna något under budget till stor del beroende på personalförändringar.

Arbetet för mänskliga rättigheter (Human Rights work)
Arbetet för mänskliga rättigheter delas in i critical pathways (critical pathways), non critical pathways (non critical pathways), unikt sektionsarbete (unique country work), operational enabler expense (operational enabler expense) och stöd till arbetet för mänskliga rättigheter (human rights support). Utfallet till och med juni för hela arbetet för mänskliga rättigheter (inklusive lönekostnader) uppgår till 12 682 tkr, 49% av budget.

Helårsprognosen för arbetet för mänskliga rättigheter är 24 985 tkr, 96% av budget.

Prognos för resursfördelning inom arbetet för mänskliga rättigheter

Inom området Critical Pathways hamnar både utfall och prognos något över budget. I slutet av 2011 tog planerna på en sammanhängande internationell MENA-kampanj form. Svenska sektionen hade fram tills dess endast budgeterat för löpande krisarbete på MENA. Ökade kostnader uppstod då kampanj- och aktivismpersonal kopplades in för att möjliggöra planering och genomförandet av en kampanj. Deltagandet i kampanjen från gruppernas sida var också betydligt högre än vi förutspått, vilket resulterade i ökade kostnader för kampanjutbildning och kampanjmaterial. Även vissa kostnader i samband med resor, seminarier mm som en del av vårt lobbyarbete gällande Syrien. Totalt beräknas prognosen för Crisis and transition in MENA till 367 tkr över budget.

Under området
Promoting freedom of expression ligger vår kampanj ”Skriv för frihet” ( Letter Writing Marathon ). Kampanjen rönte stort intresse och medverkan bland sektionens grupper 2011. De ökade kostnaderna är främst kopplade till att fler anställda på sekretariatet kommer att jobba med kampanjen 2012. Prognosen ligger 342 tkr över budget.

Till Non critical pathways räknas utbildning inom mänskliga rättigheter och Crisis response. Utfallet är 1 496 tkr, 49% av budget, och prognosen för helåret hamnar också i nivå med budget.

Även området Operational enabler expense följer budget. Den största posten är One Digital Amnesty.

Human Rights support är det största arbetsområdet inom arbetet för mänskliga rättigheter. Den största budgetposten är stöd till medlemmar, aktivister och grupper (members, activists and groups support) som har en budget på 7 450 tkr (inklusive personalkostnader). Prognosen hamnar 84% av budget till största del beroende på att kostnader som budgeterats här har därefter kostnadsförts på andra områden. Utfallet för hela arbetsområdet till och med juni uppgår till 12 682 tkr, 49% av budget, och helårsprognosen hamnar på 90% av budget.

Gemensamma kostnader (Organisational support)
Totala utfallet för gemensamma kostnader till och med juni uppgår till 8 221 tkr, 56% av budget. Helårsprognosen är satt till 15 280 tkr, 627 tkr över budget. De största avvikelsen är driften av distriktskontoren vars utfall och prognos återfinns här men som var budgeterat under Human Rights support.

Transaktioner inom organisationen (Intercompany transactions)
Utfallet är 9 346 tkr, 31% av budget. Förutom det obligatoriska bidraget till Internationella sekretariatet så finns 12,3 mkr som extra bidrag i budgeten. De extra frivilliga bidragen ligger som disponibla budgetdelar för beslut senare under året. Prognosen efter andra kvartalet visar på att dessa kommer att kunna betalas till den internationella rörelsen.

Eget kapital/reserver
Amnesty har valt att dela in det egna kapitalet i två delar; en budgetbaserad reserv och en resterande del (kallad "överreserven"). Humanfondsreserven är fr o m 2010 avskaffad. Den budgetbaserade reserven räknas enligt styrelsebeslut från maj 1998 fram som 75% av budgeterade personalkostnader och 25% av budgeterade sekretariatskostnader inkluderande avskrivningar.

Prognosen för den utgående reservens storlek 2012 är 25,3 mkr under förutsättning att det prognosticerade överskottet skänks till den internationella rörelsen. Enligt befintlig reservpolicy bör den budgetbaserade reserven uppgå till 19,6 mkr. Den s k ”överreserven” blir då 5,7 mkr.

Svensk Insamlingskontroll
Svensk Insamlingskontroll avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt deras regler måste minst 75% av en 90-kontohavares insamlade medel gå till organisationens ändamål och omvänt får alltså som mest 25% av insamlade medel gå till insamlings- och administrationskostnader. Svensk Insamlingskontroll gör sin bedömning över flera år och tar hänsyn till de förklaringar en organisation kan lämna vid ett tillfälligt överskridande av gränserna.

Prognosen för nyckeltalen 2012 visar på att nyckeltalen kan klaras om det prognosticerade överskottet skänks till den internationella rörelsen. Nyckeltalet för ändamålsuppfyllelse hamnar då preliminärt på strax över 76% och nyckeltalet för insamling och administration strax under 24%.

Bilagor:
Resultatrapport juni 2012, sammanfattning