Processförslag på fortsatt behandling av demokratiutredningens rapport Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2012

Från: Strategigrupp 1
Datum: 7 september 2012

Processförslag på fortsatt behandling av demokratiutredningens rapport

Bakgrund
Under styrelsens möte i juni diskuterades demokratiutredningens förslag samt hur dessa förslag skulle hanterats. Strategigrupp 1 (SG1) gavs i uppdrag att till septembermötet ta fram ett processförslag på fortsatt behandling av demokratiutredningens rapport utifrån förd diskussion.

Demokratiutredningens rapport till årsmötet innehåller många förslag om hur demokratin kan förbättras inom sektionen. Förslagen berör många olika delar av sektionens arbete och berör både principiella frågor samt frågor av operativ natur.

En del av de förbättringsområden som utredningen lyfter angående information innan och under årsmötet finns redan tillgänglig eller är under utvecklande. Exempel på sådana synpunkter är:
- Årsmöteshemsida med relevant information samt löpande rapportering från pågående möte.
- Utredningen förespråkar att sektionen bör producera ett utbildningsmaterial för föreningsadministrativt arbete, syftet med ett sådant material anser styrelsen redan uppfylls inom ramen för de utbildningar sektionen anordnar för aktiva medlemmar.

Utredningen föreslår även en del åtgärder som genomförts av årsmötet 2012, t.ex. avskaffades gruppröstningen.

Efter styrelsens hantering av frågan på junimötet 2012 anser SG1 att följande förslag från utredningen ska skickas som ett medskick till sekretariatet i dess löpande arbete:

Styrelsens strategiska roll: Utredningen anser att styrelsens strategiska roll och åtagande förtydligas för medlemmarna. Styrelsen anser att detta är viktigt och att detta bör beaktas när styrelsens arbete och uppdrag beskrivs på hemsida och genom andra medium.

Beskrivning av organisationen: Flera av utredningens förslag handlar om behovet av de om pedagogisk lättförståelig beskrivning av organisationen, hur man kan påverka, var beslut fattas, hur man hanterar saker. Detta är ett pågående arbete på sekretariatet. Dessa förslag blir därför ett medskick till sekretariatet i dess fortsatta arbete inför kommande revidering av medlemssidorna samt framtagande av material till medlemmar och allmänhet.

Plattform för medlemmarnas deltagande: Utredningen lyfter ett antal förslag rörande en plattform för att öka medlemmarnas deltagande mellan, inför och under årsmötet. Detta skulle sammantaget vara ett steg i organisationens digitala mognad och innebära att diskussioner och deltagande utvidgas genom ett nätbaserat verktyg. Styrelsen konstaterar att det pågår ett arbete med ett medlemsform, de förslag utredningen lyfter kan hanteras inom ramen för medlemsforumet. Styrenen menar att demokratiutredningens förslag rörande medlemsforum aktualiserar återigen behovet av ett medlemsform och blir därför ett medskick till det pågående arbete.

Utifrån styrelsens hantering av frågan på junimötet 2012 anser styrelsen att följande förslag måste hanteras genom en principiell diskussion Denna diskussion bör ske vid styrelsens sammanträde i oktober alternativt december. Om styrelsen väljer att gå vidare med någon av nedan nämnda frågor kan det vara lämpligt att hantera detta genom en ny uppdragsgrupp. En ny uppdragsgrupps direktiv, sammansättning och tidshorisont är till stor del beroende av vad styrelsen väljer att gå vidare med .

Utredningen kommer med ett antal förslag som styrelsen bör föra en principiell diskussion runt.

Dessa frågor kan dels in fyra övergripande frågor:
- att göra årsmötet mer tillgängligt på nätet
- frågan om val av styrelsen online
- att göra styrelsen mer tillgänglig på nätet
- representativ demokrati

Styrelsen ansåg efter den första diskussionen att det ej är prioriterat att gå vidare med nedanstående punkter:

Demokratisk utvärdering enligt internationella principer: Göra en framtida utvärdering av svenska sektionens demokrati utifrån de 7 demokratiska principerna som finns fastslagna internationellt. Den rapport om sektionens demokrati som lades fram till årsmötet 2012 innehåller en mängd förslag för att förbättra sektionens demokrati. Styrelsen har som ambition att hantera delar av dessa förslag. Förslaget att göra en ny utredning utifrån demokratiska principerna som finns fastslagna internationellt är ett omfattande arbete som skulle kunna ge intressanta resultat för sektionen. Med tanke på det nyligen genomförda demokratiutredningen samt det pågående arbetet med av delar av rapportens förslag samt sektionens begränsade ideella och avlönande resurser är det inte i dagsläget prioriterat att genomföra en sådan utredning.

Styrelsemöten online: Överväga möjligheten att i framtiden även kunna direktsända styrelsemöten live på medlemssidorna. Att sända styrelse möten online skulle enligt demokratiutredningen öka organisationens transparens. Det redan i dag möjligt för medlemmar att besöka styrelsemöten, har få medlemmar utnyttjat denna möjlighet. En webbsändning av styrelsemötena skulle medföra en kostnad och merarbete för organisationen och på grund av detta samt det förmodat låga intresset bör inte detta förslag genomföras.

Förslag till beslut

att SG1 bereder underlag till en principiell diskussion inför styrelsens decembermöte gällande

- att göra årsmötet mer tillgängligt på nätet
- frågan om val av styrelsen online
- att göra styrelsen mer tillgänglig på nätet
- representativ demokrati

att styrelsen uppmanar sekretariatet att beakta demokratiutredningens synpunkter rörande förtydligande av Styrelsens strategiska roll, Beskrivning av organisationen samt behovet av ett nätbaserad plattform för deltagande.