Sektionens arbete med FRIIs kvalitetskod Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2009

Datum: 28 maj 2009

Sektionens arbete med FRIIs kvalitetskod

Inledning
Som medlemsorganisation i FRII (Frivilligorganisationernas insamlingsråd) har vi varit med om att ta fram FRIIs kvalitetskod och är fr o m verksamhetsåret 2009 skyldiga att tillämpa den i vår redovisning. Det innebär rent konkret att vi i samband med årsredovisningen 2009, som bör ligga färdig i mars 2010, ska publicera en s k kodrapport, som redogör för hur vi tillämpar riktlinjerna i kvalitetskoden.

Den bärande principen i arbetet med koden är "följ eller förklara", vilket innebär att organisationen ska beskriva inom vilka områden man följer riktlinjerna i koden respektive inom vilka områden man inte följer, eller avviker från dem. I dessa fall ska en förklaring ges, en förklaring som kan vara av typen en beskrivning av vad organisationen gör för att på sikt följa kodens riktlinjer alternativt vilka omständigheter som lett till att organisationen valt att avvika från riktlinjerna. Det senare kan vara fallet för organisationer som t ex är en del av en internationell organisation och kanske därför är bundna principer och förordningar som inte fullt ut är förenliga med de som finns beskrivna i koden.

Kodrapporten
Kodrapporten innehåller sju huvudområden, inom vilka man ska ange hur man följer FRIIs riktlinjer och intentioner. Koden anger eventuella informations- och dokumentationskrav inom varje område vilka bör ses som minimikrav, vi kan naturligtvis vara mer kommunikativa och transparenta om vi vill.

Själva rapporten kan se ut på två sätt: Man kan ta fram en standardiserad kodrapport där man utifrån en färdig mall "bockar av" de områden där man följer respektive inte följer riktlinjerna i koden (se bilaga). I de fall man inte följer koden ska en kort förklaring ges. I den andra typen av kodrapport, vi kan kalla den en "utökad kodrapport", är man friare att i löpande text ange hur man arbetar med de kvalitetsfrågor som regleras i koden. Man kan även utförligare beskriva de förhållanden under vilka organisationen verkar och komma med intressant tilläggsinformation. Exempel på det sistnämnda skulle i vårt fall kunna vara den redovsining vi ger som internationell organisation genom åtagandet i INGO Accountability Charter.

Hur den senare typen av mer utförlig kodrapport kommer att se ut vet vi inte i dagsläget, men vi tror att åtminstone mer resursstarka organisationer kommer att satsa på att göra både utförliga och läsvärda kodrapporter, eftersom kodrapporterna tillsammans med årsredovisningen kommer att vara organisationernas viktigaste "kvalitetsprodukt" och på så sätt kunna innebära konkurrensfördelar i kampen om allmänhetens förtoende och pengar.

Vi tror att det vore en fördel för svenska Amnesty att lämna en mer utförlig kodrapport, men inser också att det innebär ett merarbete som måste planeras och budgeteras för.

Amnesty och koden
En översiktlig genomgång av koden ger vid handen att vi inom flera områden redan uppfyller riktlinjerna. Det finns dock områden där vi behöver förbättra oss och det finns i princip inga gränser för ambitionsnivån när det gäller att uppfylla koden. Nedan en kort sammanfattning av läget utifrån kodens uppställning av områden.

1. Övergripande principer i FRIIs kvalitetskod
Handlar om organisationens värdegrund och grundläggande principer. Här har vi inga problem att följa riktlinjerna.

2. Förhållningssätt till omvärlden
Här ska vi redogöra för eventuella beroendeförhållanden, samarbeten m m. Inom detta område behöver vi ta fram både information och interna riktlinjer i sektionen. En del finns internationellt, men behöver kanske översättas och anpassas till en nationell kontext.

3. Mål och måluppfyllelse
Genom de senaste årens arbete med etappmål och målstyrning är det här ett område som vi generellt har bra ordning på. Däremot bör vi förbättra vårt sätt att externt redovisa måluppfyllelse.

4. Styrning, ledning och kontroll
Genom våra stadgar, styrelsens arbetsordning och nu senast valberedningens riktlinjer är vi ganska väl rustade inom området. Den interna kontrollen bör däremot ses över.

5. Insamling
Vi följer generellt FRIIs riktlinjer för etisk insamling, men behöver utveckla en egen insamlingspolicy inom organisationen.

6. Medarbetare (anställda och frivilliga)
Här har vi få utvecklade rutiner vad gäller t ex kompetensutveckling av frivilliga i en vidare bemärkelse, d v s aktiva medlemmar.

7. Rapportering och information
Här har vi det mesta på plats.

Förslag till beslut

att sektionen lämnar en utökad rapport om FRIIs kvalitetskod avseende verksamhetsåret 2009, samt

att sekretariatet uppmanas att lägga in nödvändiga resurser för detta i 2010 års verksamhet och budget.

FRIIs kvalitetskod
[FRIIs_kvalitetskod_070530.pdf]