Årsmötet 2010 Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2009

Datum: 2 juni 2009

Årsmötet 2010

Inledning
I april 2008 fattade styrelsen beslutet att i framtiden förlägga sektionens årsmöten till början av maj, d v s 1-2 veckor senare än vad som varit fallet de senaste åren. Anledningen till detta var att både styrelsen och sekretariatet ansåg sig behöva mer tid åt årsmötesförberedelser, i synnerhet de år som det internationella rådsmötet (ICM) hålls.

Av tradition anordnas sektionens årsmöten i ett distrikt som frivilligt anmält intresse för arrangemanget, på senare år har det dock snarare varit en ort och dess Amnestymedlemmar som stått för genomförandet.

De två senaste årsmötena har kännetecknats av tidsbrist, vilket innebär att sektionen bör fundera på att antingen se över innehållet så att vissa årsmötesinslag kortas ned alternativt tas bort, eller helt enkelt utökar tiden för årsmötet.

Vi behöver nu bestämma när, var och hur årsmötet ska genomföras 2010.

När?
Eftersom vi finner det uteslutet att förlägga årsmötet till helgen valborg/första maj, föreslår vi att årsmötet förläggs till helgen 8-9 maj 2010.

Var?
Då inget distrikt självmant anmält intresse av att arrangera årsmötet 2010 har sekretaritet tillfrågat ett antal, som vi bedömer, lämpliga orter. I skrivande stund har inte någon antagit utmaningen, så vi måste ha ett alternativ. Det enda vi kan se som rimligt är att årsmötet, i den mån inget distrikt vill ta på sig arrangemanget, förläggs till Stockholmsområdet och att sekretariatet bär ansvaret för arrangemanget, men naturligtvis strävar efter att få så många medlemmar som möjligt att bidra till själva genomförandet.

Vi tror att ett mer centraliserat genomförande kräver att årsmötet förläggs i något av storstadsdistrikten där vi har kontor och anställda och eftersom Göteborg arrangerade årsmötet 2006 och Lund 2009 anser vi Stockholm stå på tur. Senaste årsmötet i Stockholmsregionen var 2004 i Hallunda.

Förberedelserna inför årsmötet 2010 bör inledas relativt omgående, vi kan därför inte vänta längre än juni månad ut på ett eventuellt besked från något av distrikten, därefter måste arbetet sättas igång.

Hur?
Den senaste utredningen om årsmötets innehåll och form gjordes under 2006 och menade att Amnestys årsmöten måste kännetecknas av "mer mänskliga rättigheter, mer nätverkande och mer demokrati". Samtidigt hade tidigare undersökningar visat att många medlemma föredrog ett tvådagarsmöte istället för det tidigare årsmötet som sträckte sig över tre dagar, från fredag eftermiddag till söndag eftermiddag. Ett av skälen till förkortning i tid var att många hade svårt att ta ledigt på fredagen för att delta på årsmötet, ett annat att ytterligare en övernattning och en middag gjorde årsmötet dyrare för deltagarna. Årsmötet/mr-konferensen 2006 i Göteborg var den första som genomfördes under två dagar, därefter har det varit praxis.

Det kan synas paradoxalt att man slog fast att årsmötet ska ha mer av det mesta, samtidigt som man förkortade mötestiden, och den tidsbrist som uppstod både i Västerås 2008 och i Lund 2009 ser vi som ett tecken på att tiden helt enkelt är för knapp. Om styrelsen vill behålla ambitionen att årsmötet ska ge tid för föreläsningar och fördjupade seminarier och diskussioner om mänskliga rättigheter, social samvaro, samt all den årsmötesformalia som en demokratiskt uppbyggd organisation kräver, så bör man överväga att återgå till att inleda det formella årsmötet redan på fredagen. Vi tror att man kan lägga dagordningen så att de demokratiska inslagen på årsmötet, redovisning av föregående verksamhetsår, val och behandling av motioner och förslag, inte sker på fredagen då det finns en risk att alla inte kan vara med.

Förslag till beslut

att årsmötet 2010 hålls 7-9 maj,

att årsmötet 2010, såvida inte något annat distrikt senast den 30 juni presenterar ett realistiskt alternativ, äger rum i Stockholmsområdet, samt

att uppdra åt sekretariatet att tillsätta nödvändiga resurser för årsmötets genomförande i förslaget till budget 2010.