Gruppernas redovisning (reviderat 2009-06-10) Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2009

Datum: 29 maj 2009 (reviderat 2009-06-10)

Gruppernas redovisning

På årsmötet i Linköping 2007 togs beslut om

Tydligare redovisningsregler för grupper/enheter, ur protokoll från årsmötet i Linköping 21-22 april 2007, punkt 42

Beslut
att varje grupp/enhet som samlar in pengar i Amnestys namn skall göra bokslut varje år. Bokslutet skall upprättas enligt riktlinjer från sekreteriatet. Bokslutet skall revideras av en
revisor som gruppen utser.

att grupper/enheter som samlar in pengar i Amnestys namn skall skicka in sitt bokslut till sekreteriatet senast 60 dagar efter kalenderårets slut.

att sektionens styrelse kan frånta grupper/enheter som inte följer riktlinjerna rätten att bedriva insamling i Amnestys namn.

att styrelsen utger rekommendationer för hantering av gruppernas/enheternas överskott vid bokslut.

att ungdomsgrupperna rekommenderas skicka in bokslut en gång per termin, på grund av att de ofta byter medlemmar.

att styrelsen ges i uppdrag att till nästa beslutande årsmöte återkomma med fler riktlinjer och förslag i motionens anda.

Inlämnade redovisningar

Per den 20 april 2009 (inför årsmötet i Lund) hade 41 grupper och 4 distrikt ej lämnat in redovisning.

Efter dead-line 1 mars har ett antal påminnelser skickats ut. Styrelsen beslutade på sitt aprilmöte att de grupper/enheter som inte inkommit med redovisning senast 29 maj skulle fråntas rätten att samla in pengar i Amnestys namn. Några grupper har lagts ner, några har i dialog med sekretariatet lämnat in sin redovisning och grupper och distrikt har fortfarande ej lämnat in redovisning.

Förslag till beslut

Med hänvisning till ovanstående föreslås styrelsen i enlighet med årsmötesbeslutet 2007 besluta

att följande grupper fråntas rätt att bedriva insamling i Amnestys namn; 4, 30, 35, 46, 57 (nedlagd), 67, 77, 99, 106 (nedlagd), 107, 109, 110, 143, 155, 165 (nedlagd), 174, 176, 207 (nedlagd), 223, 264, 279 (nedlagd), 299, U2 (nedlagd), U15, U25 (nedlagd), U34 (nedlagd), U43 (nedlagd), U70, U98, Sneställt Umeå.

att följande distrikt fråntas rätt att bedriva insamling i Amnestys namn; Kalmar/Kronoberg, Örebro.

att uppdra åt sekretariatet att kommunicera ut beslutet samt dess konsekvenser till berörda grupper/enheter, samt inleda en dialog om hur deras verksamhet fortsatt ska bedrivas.