Förslag till direktiv och fördelning av styrelseledamöters distriktsansvar 2009-2010 Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2009

Från: Anna Nilsdotter
Datum: 28 maj 2009

Bakgrund
Sedan många år tillbaka har varje ledamot i styrelsen haft ansvar för kontakterna med ett eller flera distrikt. Fördelningen av distriktsansvar fastställs på styrelsens möte i juni varje år.

Syfte samt formulering av uppdraget
Syftet med distriktsansvaret inom styrelsen är att bidra till organisationsdialogen genom att skapa och underhålla en löpande kontakt mellan styrelsen och sektionens aktiva medlemskår. Målet med kontakterna är att främja dialogen mellan styrelsen och medlemsrörelsen, samt bidra till ökad transparens.

Uppgifter
Ledamot med distriktsansvar ska:
- Upprätthålla regelbunden kontakt med distriktsombudet för att informera om och inhämta distriktets åsikter och synpunkter i aktuella frågor
- Besöka minst ett distriktsmöte årligen med syfte att informera distriktet om styrelsens arbete, förankra av styrelsen identifierade frågor (organisationsdialogen) och inhämta distriktets åsikter, samt informera om de olika möjligheter som finns för aktiva medlemmar i distriktet att engagera sig i centrala utredningar och uppdrag
- Informera distriktsombudet om sektionens budgetarbete och uppmuntra distriktet att delta i budgetprocessen
- Fungera som distriktets kontakt till styrelsen

Förslag på distriktsansvar i styrelsen 2009-2010

Södra Norrland och Värmland/Dalsland Maria Eklund
Göteborg och Älvsborg/Bohuslän Maria Landenius
Jönköping och Mälardalen Ernesto Katzenstein
Östergötland/Sörmland och Gotland Marie Norling
Gästrikland/Dalarna och Uppsala Mahyad Tavakoli
Kalmar/Kronoberg och Örebro Lars Olsson
Norrbotten och Västerbotten Anton Lidström
Skåne/Blekinge och Halland Sofia Halth
Stockholm och Skaraborg Ida Burlin

Förslag till beslut

att styrelsen antar förslaget till direktiv och fördelning av styrelseledamöters distriktsansvar 2009-2010.