Förslag till ansvarsfördelning inom styrelsen 2009-2010 Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2009

Från: Anna Nilsdotter
Datum: 28 maj 2009

Förslag till ansvarsfördelning inom styrelsen 2009-2010

Bakgrund
Sedan styrelseåret 2005-2006 har styrelsen varit indelad i tre strategigrupper. Bakgrunden till beslutet var bland annat ett underlag om »Överlämning och Introduktion» som pekade på problemen med enmansuppdrag och avsaknaden av ett mentorskap inom styrelsen. Därför valde styrelsen en struktur med tre team, s.k. strategigrupper. I utvecklingssamtal de senaste åren har styrelsens medlemmar varit mycket nöjda med det här arbetssättet. Alla de traditionella ansvarsområdena inom styrelsen, utom distriktsansvaret, är fördelade på de tre strategigrupperna.

Mål och arbetssätt
Styrelsen har det övergripande ansvaret för sektionen mellan årsmöten. Vårt uppdrag är att ansvara för att målen i handlingsplanen uppnås med bästa tänkbara resultat, samt att årsmötets beslut verkställs. Styrelsen ska främst arbeta med och fatta beslut i strategiskt viktiga frågor. Det är av stor vikt att styrelsen inte lägger sig i det operativa arbetet som sköts av vårt sekretariat under ledning av generalsekreteraren. När styrelsen vill genomföra utredningar av olika slag tillsätter vi uppdragsgrupper. Uppdragsgrupperna består huvudsakligen av personer utanför styrelsen. Syftet med en indelning i tre strategigrupper är främst att förbättra och effektivisera styrelsens beredande, beslutande och uppföljande funktioner, bland annat genom att göra det enklare för nya styrelseledamöter att komma in i styrelsearbetet samt att underlätta samarbetet mellan styrelsens ledamöter. Beredningen av styrelsens möten och utbildningar förbättras genom att varje punkt på dagordningen har en naturlig koppling till en strategigrupp, som tar ansvar för att underlagen finns tillgängliga i tid och håller god kvalitet, samt för att förbereda styrelsens diskussion i ärendet. Diskussionen börjar med fördel redan i styrelsens forum. Genom strategigrupperna har styrelsen möjlighet att tydligare knyta sitt arbete till de aktuella etappmålen samt till antagna strategier och bättre bevaka strategiskt viktiga områden i samband med planering och utvärdering, framför allt i budgetprocessen. Syftet med strategigrupperna är inte att genomföra utredningar. Dessa delegeras även fortsättningsvis till uppdragsgrupper. De enskilda ansvarsområdena ska knytas till enskilda ledamöter, men den uppdelningen ansvarar respektive strategigrupp själva för. Varje strategigrupp skall också ha en sammankallande, framför allt för att underlätta kommunikationen mellan strategigrupperna. Föreslagna sammankallande är markerade med understrykning i förslaget nedan.

Strategigrupp I: Demokrati och kommunikation
Gruppen ansvarar för frågor som handlar om att förbättra demokratin och deltagandet inom rörelsen, kommunikationen inom styrelsen, styrelsens kommunikation med övriga delar av sektionen, samt med den internationella rörelsen.

Ida Burlin, Mahyad Tavakoli , Marie Norling & Madelaine Seidlitz

Kommunikativa plattformen
Mångfaldspolicyn

Ansvarsområden
- Övergripande ansvar för att driva, bevaka och bereda sakfrågor som faller inom gruppens område.
- Samordning och information kring »Dignity»-kampanjen

- Interna hemsidan/styrelsens forum
- Styrelsens hörna i Amnesty Press

- Styrelseutbildning
- Överlämning och introduktion inom styrelsen.
- Arbetsordningen
- Samordning och kontaktperson EU-föreningen

- Kontaktperson för ungdomsrådet
- Diskrimineringsombudet (inkl. årlig tillsättning)

Strategigrupp II: Aktivism & organisation
Gruppen ansvarar för frågor som handlar om att öka aktivismen samt om att effektivisera och förbättra organisationsformerna inom sektionen.

Ernesto Katzenstein , Lars Olsson och Sofia Halth

Relevanta strategier & policies
• Strategi för att öka aktivismen
• Strategi för MR- och medlemsutbildning
• Mångfaldspolicyn

- Kontaktperson för samordnare
- Bevaka frågor
- Kontaktperson för specialgrupper

- Kontaktperson för valberedningen
- Övergripande distriktsansvar
- Handlingsplanen 2010-2016

Strategigrupp III: Ekonomi, målstyrning och tillväxt
Gruppen ansvarar för frågor som rör ekonomi och tillväxt, såväl genom fler medlemmar som ökade finansiella resurser. Dessutom ansvarar gruppen för styrelsens arbete med att förbättra metoderna för målstyrning och uppföljning av beslut.

Maria Landenius, Maria Eklund, Anton Lidström och Sara Ångström

• Strategi för fundraising
• Mångfaldspolicyn

Ansvarsområden
- Öka distriktens intresse för och inflytande i budgetprocessen.
- Förberedelser inför budgetmötet
- Kontaktperson för Amnestyfonden
- Mångfalds- och jämställdhetsansvar

Förslag till beslut
att besluta att styrelsen under arbetsåret 2009-2010 arbetar i tre strategigrupper och två tvärgrupper.

att anta förslaget på strategigrupper och ansvarsfördelning enligt ovan

att organisationsdialogen under 2009-2010 fokuserar på den svenska handlingsplanen samt organisationsöversynen , samt att material för denna tas fram av den grupp som ansvarar för respektive fråga.