Diskussionsunderlag inför ICM för beredningsgruppen ”Our People” (1 bilaga) Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2009

Från: Demokratigruppen
Datum: 8 juni 2009

Diskussionsunderlag inför ICM för beredningsgruppen ”Our People” (1 bilaga)

Inledning
Inför ICM är det viktigt att delegationen vet styrelsens åsikter och ställningstaganden i de olika frågorna som ligger på bordet. Det här underlaget kommer därför att 1) kort sammanfatta innehållet i de resolutioner som ligger i beredningsgruppen ”Our People” och 2) identifiera de frågor där styrelsen inte har diskuterat och tagit ställning.

Bakgrund
Fokus på resolutionerna i ”Our People” är demokrati och till viss del aktivism. Förutom Internationella styrelsens (IEC) resolution (#19) om att stärka Amnestys demokrati, som styrelsen redan diskuterat och valt att lyfta till medlemmarna i samband med årsmötet i Lund, samt resolutionen (#18) om att arvodera internationella styrelsen från svenska sektionen finns ett antal resolutioner från olika sektioner.

Först finns tre resolutioner från australiensiska sektionen som följer ungefär samma spår som de som presenterades av Internationella kommittén för att stärka demokratin (ICSD) och även till stor del ligger i linje med IEC:s förslag. I den första resolutionen (#12) föreslår de att Amnesty borde skapa en internationell valberedning (Nominations and Elections Committee, N&EC) som förutom att nominera IEC-ledamöter även ska kunna neka personer att kandidera till internationell kassör. De föreslår vissa kompetenser som varje IEC som grupp ska ha samt att önskade kompetenser borde bestämmas i samråd mellan IEC och N&EC 6 månader innan varje ICM.

I nästa resolutionen (#13) föreslår de att varje sektions ICM-delegation ska direktväljas av sektionens årsmöte eller sektionens medlemmar. De delegater som inte väljs på så vis förlorar sin rösträtt. De menar även att ICM ska inkludera s k ”rättighetsbärare”, människorättsaktivister och samarbetspartners som inte har demokratiska uppdrag eller poster inom Amnesty (t ex styrelsemedlemmar, gruppsekreterare och anställda). Australiensiska sektionens sista resolution (#14) föreslår förutom det som redan har nämnts bl a att ett ”global governance body” ska skapas, ICM ska hållas varje år och att ett ”Global Forum” ska skapas.

Två resolutioner (#15 & #16) handlar om att stärka Chairs Forum. Den första, från franska sektionen, vill öka CF:s resurser och den andra, från tyska sektionen, vill tydliggöra CF:s roll och ge CF en större roll i Amnestys beslutsfattande. Båda resolutionerna menar också att det är viktigt att utvärdera CF efter beslut på ICM 2005. Franska sektionen vill även instifta ett Treasurers Forum (kassörsforum) för att förbättra demokratin och insynen i rörelsens finansiella beslut. Till sist finns en resolution (#17) från nederländska sektionen som föreslår att vi ska utreda vilka aktivistformer som fungerar bäst så att vi bättre kan använda våra resurser.

Diskussionsfrågor
Styrelsen har fått vägledning från årsmötet när det gäller IEC:s förslag om att förändra Amnestys demokrati. Årsmötet beslutade att svenska sektionen ska verka för att externa intressenter konsulteras i större utsträckning än idag men att de inte ska ha särskilda platser i våra beslutande organ och att svenska sektionen ska verka för att Chairs Forums demokratiska funktion stärks.

Det finns dock frågor som styrelsen ännu inte diskuterat och där delegationen behöver vägledning. Dessa är:

1. Vad tycker styrelsen om en internationell valberedning (INC)? Hur starkt inflytande ska INC i sådana fall ha? Ska den t ex kunna hindra nomineringar till internationell kassör?

2. Ska ICM-delegationer väljas av medlemmarna (antingen direkt eller via årsmötet) i varje sektion/struktur eller ska det vara upp till varje sektion/struktur att själva bestämma hur delegationen ska utses (som det är idag)?

3. Hur ser vi på att skapa ett kassörsforum (Treasurers Forum)?

4. Vill styrelsen utvärdera vilka aktivistformer som funkar? Hur viktig tycker vi i sådana fall att en CBA (Cost-Benefit Analysis) ska vara för att bestämma vilka aktivismformer som prioriteras eller är andra faktorer viktigare?

Bilagor:
1. ORG 51 001 2009 - 29